Citat:
Ungefär i dessa tankar har Jag också varit, så jag frågade en polis här på fb i tråden Som heter något i stil med "polis till er tjänst.. " huruvida detta är riktiga poliser eller ej som svarar, vågar jag inte yttra mig om. Men dubbelkollat svaret med en bekant som är polis och han svarade att det stämmer.
Hur som helst.. jag frågade om en person håller sig borta med önskan om att inte bli funnen, men inser att han är eftersökt av ja typ hela landet.. om personen då hör av sig till polisen och säger att han är ok men inte vill att polisen bekräftar detta för tex anhöriga. Hur gör polisen då? Fick till svar att polisen säger så lite som möjligt i det fallet... lite luddigt svar kan jag väl tycka..
så frågade om mps fortfarande hade gått aktivt ut på sök om polis fått info om att personen är ok då svarade han nej! Alltså - Hade p hört av sig till polisen att han var Ok, så hade polisen kontaktat mps för att avbryta vidare sök.
Hur som helst.. jag frågade om en person håller sig borta med önskan om att inte bli funnen, men inser att han är eftersökt av ja typ hela landet.. om personen då hör av sig till polisen och säger att han är ok men inte vill att polisen bekräftar detta för tex anhöriga. Hur gör polisen då? Fick till svar att polisen säger så lite som möjligt i det fallet... lite luddigt svar kan jag väl tycka..
så frågade om mps fortfarande hade gått aktivt ut på sök om polis fått info om att personen är ok då svarade han nej! Alltså - Hade p hört av sig till polisen att han var Ok, så hade polisen kontaktat mps för att avbryta vidare sök.Spännande.
Jag tänkte på Mikael som försvann för han tyckte myndigheterna svek. Han pratade med polisen om att han levde och polisen fick inte säga något till anhöriga eller MPS. MPS skulle ut på en ny sökinsats efter honom.
Citat:
Någon timme senare är polisen på plats och tillsammans övertalar de Mikael att komma ner.
– Det var då jag insåg att det inte alls handlade om någon missbrukare utan en person som bara hamnat väldigt snett i livet. Man tyckte synd om honom, han verkade så uppgiven och vilse.
– Det var då jag insåg att det inte alls handlade om någon missbrukare utan en person som bara hamnat väldigt snett i livet. Man tyckte synd om honom, han verkade så uppgiven och vilse.
Citat:
Ingen kontaktas
Eftersom polisanmälan från familjen säger att Mikael vill ta livet av sig i skogen, gör polispatrullen bedömning av just självmordsrisken. Yttre befälet är också på plats.
Man kommer fram till att ingen fara finns.
Eftersom polisanmälan från familjen säger att Mikael vill ta livet av sig i skogen, gör polispatrullen bedömning av just självmordsrisken. Yttre befälet är också på plats.
Man kommer fram till att ingen fara finns.
Citat:
Familjen kontaktas inte heller.
– Varför fick vi inget veta? Vi vill inte att Mikael ska vara ensam, säger Lina, syskonbarnet.
– Hur kan de göra bedömningen att en människa som säger att han går ut i skogen för att dö inte är suicidal? Det går knappt att fatta.
– Varför fick vi inget veta? Vi vill inte att Mikael ska vara ensam, säger Lina, syskonbarnet.
– Hur kan de göra bedömningen att en människa som säger att han går ut i skogen för att dö inte är suicidal? Det går knappt att fatta.
Citat:
Men varför meddelades inte familjen?
– Den här mannen är 34 år och alltså inte minderårig. Han har heller inte begått några brott. Vi får inte kontakta familjen om inte han vill det.
– Den här mannen är 34 år och alltså inte minderårig. Han har heller inte begått några brott. Vi får inte kontakta familjen om inte han vill det.
Citat:
Strax före klockan 18 fredag 8 september efterlyser Missing people Mikael på Facebook, efter samråd med familjen.
Missing people är redo att göra eftersök under hela helgen, men behöver en plats att börja leta.
Missing people är redo att göra eftersök under hela helgen, men behöver en plats att börja leta.
Citat:
På kvällen tisdag 12 september strax innan vi ska publicera just den berättelsen ringer mobilen. Det är Catharina Persman, gruppledare för utredningsenheten för vuxna på socialtjänsten.
– Jag har just varit i Mikael Johanssons bostad och han har gett mig samtycke till att berätta för dig att han är där. Han ville att du skulle veta det, säger hon.
Vi stoppar publiceringen.
Strax därefter ringer syskonbarnet Lina och säger att polisen nu tänker göra en ny satsning på att hitta Mikael och att Missing people samtidigt ska mobilisera för att leta efter honom.
Det är ju orimligt att låta det hända när han är hemma i lägenheten igen
– Jag har just varit i Mikael Johanssons bostad och han har gett mig samtycke till att berätta för dig att han är där. Han ville att du skulle veta det, säger hon.
Vi stoppar publiceringen.
Strax därefter ringer syskonbarnet Lina och säger att polisen nu tänker göra en ny satsning på att hitta Mikael och att Missing people samtidigt ska mobilisera för att leta efter honom.
Det är ju orimligt att låta det hända när han är hemma i lägenheten igen
https://kit.se/2017/09/15/93771/det-som-inte-fick-handa-hande-mikael-gav-upp-och-gick-ut-i-skogen/