2017-09-24, 22:28
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Men på Gotlandsfärjan såg han lång ut när han gick på däck.

Har letat men hittar inte de andra filmerna på P.
P på båten
P på apoteket
P på studentfest

Dessutom verkar det som om de 2 filmerna P själv lagt upp på youtube också är borta
Citera
2017-09-24, 23:23
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Vad gäller rykten om P på fest så hörde jag det rätt tidigt. Det snackades om att några ungdomar sökt upp MPS under ett sök, och sagt att P varit på fest med dem samma kväll som han försvann. Ungdomarna ska då ha blivit hänvisade till Polisen så det spåret är nog utrett och avfört.
Du menar att Polisen kommit fram till att det inte var Patrik som var med på festen? Skulle Polisen verkligen engagera sig i det i ett så tidigt skede. Det är ju en vuxen man som man vid det här läget inte ens vet om det handlar om ett försvinnande (beroende när festen var).
Citat:
Tack cacarina69 för den informationen.Då vet vi åtminstone att det var en fest på riktigt. Kan man fråga MPS om var den festen var ? Det borde de väl ha sagt till MPS?
Det handlar om rykten om att Patrik varit på fest och det snackades om att några ungdomar sökt upp MPS. Detta har ju inte blivit verifierat. Troligen var det en fest någonstans, men rykten är just bara rykten.
Citat:
Finns ingen av de ungdomarna härinne och läser om Patriks försvinnande?
Det kanske det finns, men hur ska vi veta det?
Citat:
Kan ingen av dessa skriva mer info om var festen var,och om vad de uppfattade omkring Patrik,när de såg honom,vem han umgicks med osv. , härinne.?
För det första, vi vet inte om Patrik var på festen, dessutom verkade det som om Polisen avförde det ryktet.
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack, då gick han förmodligen av för att träffa någon.
Om det är så att han frivilligt försvunnit och lever någonstans. Då är jag övertygad om att han är i big big trouble och bör verkligen hittas snabbt
Vad tyder på att han skulle träffa någon? Det kan givetvis vara så, men finns det något som pekar "åt det ena eller andra hållet"?
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Eller så konstaterade man att det inte var P som varit på festen. Det skulle väl ha läckt ut om det faktiskt var P, tänker jag.
Det tror jag är det mest troliga.
Senast redigerad av Pajosv 2017-09-24 kl. 23:26.
Citera
2017-09-25, 08:12
Medlem
Hmm,kan det vara så att han , när han insåg att inget tåg gick mot Malmö där han befann sig ,försökte hitta ett nytt tåg mot Mjölby ? Men då var han ju tvungen att gå till den perrongen och platsen som han gick av på .Det kan väl inte ha varit så dumt så att han inte ville inse sitt misstag han gjort nån halvtimme tidigare ,att ha gått av det tåg som var rätt ,och därigenom inte ville utav sårad stolthet ,behöva gå dit och invänta ett nytt tåg ?

Alla kan vi ju göra misstag , och för att kunna komma vidare hem så var han ju tvungen att invänta ett likadant tåg på samma plats som han gick av . Det gick ju faktiskt inte att undvika ....

Sen att nästa tåg inte kom förrän vid 16-tiden utifrån att de där tågen åker varannan gång mot Motala -Mjölby , och varannan gång mot Örebro och vidare uppåt ...gjorde väl att det för honom var tråkigt att behöva sitta och vänta ca 2 timmar i den där väntkuren .

Kan det vara därför han fick för sig att vandra iväg mot någon affär ,typ Dollarstore ,för att fördriva tiden fram tills tåget skulle gå ?

Det är vad jag tror . Men sen kommer den där avlämningen utav väskorna ,och då förstår man ingenting utav händelseförloppet ? Hmm ...

EDIT : Sen är det ju så att om man (som så många är ) är van att använda sin mobiltelefon för att ta reda på saker och ting ,om kring tex. tågtider ,så är det ju inte speciellt kul om mobilen inte funkar . Det gör en person i dagens läge till och med handikappad på något sätt . Eller hur !?
Senast redigerad av evaveva 2017-09-25 kl. 08:16.
Citera
2017-09-25, 08:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Du menar att Polisen kommit fram till att det inte var Patrik som var med på festen? Skulle Polisen verkligen engagera sig i det i ett så tidigt skede. Det är ju en vuxen man som man vid det här läget inte ens vet om det handlar om ett försvinnande (beroende när festen var).

Det handlar om rykten om att Patrik varit på fest och det snackades om att några ungdomar sökt upp MPS. Detta har ju inte blivit verifierat. Troligen var det en fest någonstans, men rykten är just bara rykten.
Det kanske det finns, men hur ska vi veta det?
För det första, vi vet inte om Patrik var på festen, dessutom verkade det som om Polisen avförde det ryktet.

Vad tyder på att han skulle träffa någon? Det kan givetvis vara så, men finns det något som pekar "åt det ena eller andra hållet"?

Det tror jag är det mest troliga.

Jag uttryckte mig nog otydligt, självklart menar jag inte att han gick på fest utan menar att det kan vara så.
Det jag egentligen vill säga var att om han nu frivilligt håller sig borta så kan det (min spekulation) handla om droger. Inte för att jag tror att P hade drogproblem men vi vet inte vilket umgänge han träffade i Hallsberg. Dessa personer kanske hade ett helt annat liv än vad P var van vid och på något sätt fått P att använda droger på ett sätt som fått honom att tappa omdömet (big big trouble)

Har väldigt väldigt svårt att tro att P försvinner frivilligt utan att på något sätt meddela familjen, det skulle verkligen förvåna mig mycket. Snarare då att han hamnat i totalt fel sällskap

Vill kanske gärna att det vore så och att man hittar honom så han kan få professionell hjälp.
Citera
2017-09-25, 11:14
Medlem
Citat:
Jag uttryckte mig nog otydligt, självklart menar jag inte att han gick på fest utan menar att det kan vara så.
Det jag egentligen vill säga var att om han nu frivilligt håller sig borta så kan det (min spekulation) handla om droger. Inte för att jag tror att P hade drogproblem men vi vet inte vilket umgänge han träffade i Hallsberg. Dessa personer kanske hade ett helt annat liv än vad P var van vid och på något sätt fått P att använda droger på ett sätt som fått honom att tappa omdömet (big big trouble)

Har väldigt väldigt svårt att tro att P försvinner frivilligt utan att på något sätt meddela familjen, det skulle verkligen förvåna mig mycket. Snarare då att han hamnat i totalt fel sällskap

Vill kanske gärna att det vore så och att man hittar honom så han kan få professionell hjälp.

Men 57Emma ,tror Du verkligen han orkar hålla sig borta så här länge om han lever . Borde han inte känna saknad efter sina föräldrar och bror vid det här laget ?
Citera
2017-09-25, 11:36
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Men 57Emma ,tror Du verkligen han orkar hålla sig borta så här länge om han lever . Borde han inte känna saknad efter sina föräldrar och bror vid det här laget ?

Precis därför tror jag att han just nu har stora problem, detta är endast en spekulation
Men som sagt vi vet ju inte ens om han lever längre
Citera
2017-09-25, 11:38
Medlem
Citat:
Precis därför tror jag att han just nu har stora problem, detta är endast en spekulation
Men som sagt vi vet ju inte ens om han lever längre

Så det skulle kunna vara så illa att han hamnat i ett slags liv som gör att han inte ens har förmågan att höra av sig till sina nära och kära ...? Är det verkligen möjligt att det kan vara så ? neeee..?
Senast redigerad av evaveva 2017-09-25 kl. 11:47.
Citera
2017-09-25, 12:18
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Aha... Då är jag med...
Citera
2017-09-25, 13:22
Medlem
57Emmas avatar
En annan sak om man tänker på de dumpade väskorna.

På något sätt kan (spekulation) det vara så att P flytt från något/någon.
Ställt den jobbigaste väskan först och sedan kastat även ryggan för att lättare kunna förflytta sig?
Citera
2017-09-25, 13:52
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
En annan sak om man tänker på de dumpade väskorna.

På något sätt kan (spekulation) det vara så att P flytt från något/någon.
Ställt den jobbigaste väskan först och sedan kastat även ryggan för att lättare kunna förflytta sig?

Det verkar logiskt att den tyngre väskan lämnades först men varför flyr han inte direkt framför bevakningskameran på perrongen? Vad händer däremellan?
Citera
2017-09-25, 14:05
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har sökt i tråden på "fest" och "party", men jag hittar ingenting innan signaturen Nikotinella000 kommer in i tråden plötsligt i förrgår och påstår att den finns "en obs" på att Patrik skulle ha befunnit sig på fest i Hallsberg samma kväll han försvann.

Denna observation påstås vara från en "säker" källa men ändå vet inte Nikotinella000 var festen varit. Den påstås ha kommit in "på ett tidigt stadium", men är ändå troligen inte "utredd"

Vi kan dra några slutsatser av detta:

1) Källan är inte alls "säker". Detta är i själva verket ett paradexempel - närmast skolbok - på hur grundlösa rykten sprids. Skribenten har fått höra påståendet av någon hon litar på och tänker därmed att det måste stämma eftersom den personen inte är någon som brukar springa runt och ljuga. Men personen som berättar har helt uppenbart själv inte förstahandsinformation, den förmedlar bara ett rykte som den fått höra av någon annan. Ett rykte som kan ha färdats mellan ett antal människor och förändrat sitt innehåll rejält på vägen (jämför "viskleken")

2) Vi har ingen aning om vad som är grunden till ryktet. Det kan faktiskt t.o.m. vara rena spekulationer eller missförstånd som lett till att några personer tror att någon annan sett någon som kan vara Patrik på fest.

3) Vi vet inte om det ens är något rapporterat till polisen (Möjligen då om "källan" själv är polis eller faktiskt har fått förstahandsinformation från någon som är det om att en rapport om en observation på en fest har lämnats in). Även det här kan vara en uppgift som förvanskats på ryktesvägen.

4) Att polisen får in en trovärdig observation om att en försvunnen person som eftersöks i en större insats har setts på en fest utan att utreda uppgiften låter INTE sannolikt. Det sätter ytterligare ner trovärdigheten i uppgiften.

5) Och scenariot: Patrik går av okänd anledning av tåget. Lämnar stationen av okänd anledning och vankar omkring i Hallsberg. Slänger ifrån sig sina väskor av okänd anledning. Fortsätter sen utan väskor och utan påslagen mobil till något ställe där han blir inbjuden att delta i en fest??? Försvinner sen lika mystiskt från festen.
- Hur rimligt verkar scenariot i sig självt?
- Hur rimligt verkar det utifrån det - visserligen lilla - vi vet om Patrik? Verkar han var vara en så utåtriktad och social kille att han slår sig i slang med totala främlingar på en främmande ort och snackar in sig på en fest dessa personer tänker ha? På en måndag?

Vill man följa krim- och försvunnatrådar utan att gå på pumpen när troll och folk som sprider lösa rykten kommer in i tråden så måste man att lära sig tänka lite kritiskt och pröva hypoteser om olika scenarion systematiskt. Då behöver man inte ödsla tid på villospår och rena dumheter. Samt framstår som mer seriös för mer sansade tråddeltagare när man lägger fram slutsatser eller information man själv sitter på.
1-2) Varför skriver då N att källan är säker?
3-4) Nej det verkar inte känt på något sätt om polisen kontaktats och om något blivit utrett.
5) Det är ett scenario som kan modifieras på en massa olika sätt. Man vet inte om det var P själv som lagt väskorna där de hittades.

Citat:
Ursprungligen postat av Aquarellie
Ny här men föjt tråden under en lång tid. Jag vill bara komma in för att poängtera möjligheten att ha flera telefoner. Det är inte helt ovanligt att unga (och inte heller äldre) har flera mobiltelefoner/simkort. Dessa kan man ju dölja eller lägga i andras namn för att de inte ska associeras med en själv. Patrik skulle alltså kunnat haft en annan telefon som han kontaktade sina vänner/festen med. Nu tror jag däremot inte på teorin att Patrik befann sig på festen, samtidigt som jag har något litet hopp om att han finns där ute någonstans och mår relativt bra.. men en lång tid har gått nu och jag hoppas Patrik aldrig medvetet skulle utsätta sin familj för den sorgen, att byta identitet och försvinna. Hoppas och tror däremot att han snart återfinns! för familjens skull!

Det är observationer eller rykten och antingen stämmer de eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Nikotinella000
Vad bra att du oxå vet om den här obsen! Jag är rädd för att den här obsen inte reddes ut ordentligt pga fel signalement (kläderna). Min förhoppning är att några av festdeltagarna ser det här och berättar det dom berättade för MPS och föräldrarna.

Går det inte att reda ut vem det var och var det var?
Citera
2017-09-25, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Det verkar logiskt att den tyngre väskan lämnades först men varför flyr han inte direkt framför bevakningskameran på perrongen? Vad händer däremellan?

Men där på perrongen var han ju inte ledsen, för han trodde ju han var på rätt station och vandrade hurtigt iväg mot tågskärmen där han skulle kolla vilken perrong hans tåg till Malmö skulle gå (när han väl blev medveten om att han var på helt fel plats för att kunna göra det han skulle göra ,då kom ångesten osv. )I det läget han var ,i kamerafånget ,där var han ju helt ovetandes om hur läget var .
Så varför skulle han fly då ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in