Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Men när sas det där? Det vet vi ju inte heller?
Jag har tidigare i tråden spekulerat om att det kunde ha skett redan när kvinnan och Patrik pratades vid vid 14-tiden (om det nu stämmer som tidningen skrev). Då skulle det ha sagts 45 minuter innan Patrik kliver av. Jag tänkte mig att de hade ett samtal, som slutade med den där frasen. De satt ju inte bredvid varandra, så känns inte så naturligt att de skulle gå till varandra på nytt och samtala. Men det vet jag förstås inget om. Bara spekulation.
Jag håller med dej notknapparen ,det kan ju vara så att vi lägger så himla stor vikt vid en viss mening som sägs ,så att vi tror på det, som gör att efter just den kommentaren, faller allt på plats ...enligt somliga..
Säg att han faktiskt trodde att han var i Mjölby (särskilt när man pratar med någon i telefon ,tror man alltid att tiden gått fortare än den gjort ,så hade han suttit tyst o stilla istället för att tjabblat med sin mor ,så hade han kanske till och med sett att klockan inte stämde alls där ,med det tåg som han trodde utgick därifrån ,osv. )
Han ,som jag skrev förut ,visste ju att en "gumma med hund " inte tar sig ur ett tåg lika fort som han ,en snabb slank yngling, och eftersom han absolut (enligt vad jag tror ) trodde de var framme på det tågets slutstation ,så brydde han sig inte så mycket om när hon kom ut ,tåget skulle ju enligt honom stå kvar ett tag ....
Det enda som kan göra mig undrandes ÄR att han inte reagerade när det tåget for iväg bakom honom ,då när han insåg att kvinnan som han sen skulle ta sällskap med på Malmötåget (hade de säkert pratat om ) , far iväg bort .....
Då! borde han ha tänkt ,vad sjutton nu ? Varför for hon iväg ,skulle inte hon precis som mig ,leta efter Malmötåget ...här i Mjölby ?
(De där orden om Att vi ses i Mjölby ,de kan vi glömma ,för som notknapparen skriver så sas de nog långt långt innan de ens sett skymten utav varken Kumla eller Hallsberg ,det var nog bara ett bekräftande där på resan , att de skulle åka vidare ner mot Malmö senare under dagen , med ett annat tåg ).
De tog liksom en paus från varandras samtal ett tag ,tills det var dags för det .
Hade nu inte de där killarna satt sig därinne i tågvagnen ,hade han säkert frågat kvinnan om han skulle hjälpa henne ut ur tåget med hunden eller något liknande och att de kunde ta sällskap över perrongen .
Och då om han pratat med henne om dessa saker hade hon ju sagt : -Men lilla gubben ,tåget är inte framme i Mjölby än ,så ta det easy och sitt ner igen så åker vi vidare dit vi ska ...!
(okej ,hon sa kanske inte i de ordalagen ,men hon hade säkert tillrättavisat honom , och sett till att han åkte med vidare dit han skulle , och då hade denna tråd överhuvudtaget inte existerat ....)