2017-08-30, 11:43
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Så de bryr sig inte om att mamman berättade för dem att han sa till henne på tåget att han längtade hem ,och att det då är väldigt konstigt att han helt plötsligt ger sig iväg på andra upptåg.Det borde väl räcka för att kunna kolla en bortslängd dator ute på en åker.
Det är väl tillräckligt weird,för att kunna kollas upp.

Polisen misstänkte ju inget brott, och det gör de väl inte nu heller. Det enda brottet skulle i så fall vara miljöbrott eftersom någon slängt elektronik i naturen, vilket inte är tillåtet.

Polisen har nog tillräckligt mycket att stå i än att åka ut och kolla upp en bortslängd dator. Och i vilket syfte skulle polisen göra detta? Att kolla vilka webbsidor han kollat på?
Citera
2017-08-30, 11:47
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Polisen misstänkte ju inget brott, och det gör de väl inte nu heller. Det enda brottet skulle i så fall vara miljöbrott eftersom någon slängt elektronik i naturen, vilket inte är tillåtet.

Polisen har nog tillräckligt mycket att stå i än att åka ut och kolla upp en bortslängd dator. Och i vilket syfte skulle polisen göra detta? Att kolla vilka webbsidor han kollat på?
Pajosv.
Jag vet att du inte skrev till mig men du verkar ha bra koll.

Finns det sociala medier som man kan söka efter folk med bara ett mobilnummer? De flesta (tex Facebook och Instagram) har att man ska söka efter namn eller mail så därför undrar jag..

Om det finns, så vilka?
Citera
2017-08-30, 12:03
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Ja han kan ha gått den vägen mot woodys för att sedan gå mer mot hyttfabriken. Dumpat väskorna och sedan kommit fram mot Dollarstore. Sedan är det grusvägen rakt mot Sannahed/Hällabrottet.

Det är ju här man hade hoppats att polisen hade startat en utredning så att de kunde kollat hans dator. Chattade han med någon? Sökte han på speciella platser etc.
Vad var det sista han sysslade med innan han klev av tåget? Jag tror att där ligger mycket av svaren. Sökte han på sjöar? Självmord eller chattade han med någon som han stämde träff med? Avtalade han något möte?
Citat:
Ja vad himla dumt att de inte kollade hans dator så fort de fick den i sin hand,(dagen efter lãr det ju ha varit)

Kollat Patriks dator? Varför då?
Han är en myndig vuxen person som inte är misstänkt för brott. Om han frivilligt håller sig undan så är det heller inte något brott.

Av de 7 000 som anmäls försvunna varje år i Sverige så är det "bara" 300 som inte återfinns. Den absoluta majoriteten av dessa "försvunna" är personer som helt enkelt glömt att meddela anhöriga att de ex. de åker någonstans.

För några år sedan så blev jag och min syster oroliga (vi var vuxna sedan flera år och bodde inte hemma) över våra föräldrar som vi inte fått kontakt med på några dagar. De hade mobiler men användes knappt. Jag åkte hem till dem och såg att bilen inte stod i garaget. Min syster ringde på hos grannarna, men de visste inget.

Dagen därpå kom de hem och ringde och berättade att de just hade kommit hem. Det visade sig att mor och far åkt på en liten weekend-resa till Danmark, som de glömt att berätta för oss.

De flesta försvinnanden är ungefär av den här typen. Hade vi ringt polisen så hade de knappast åkt ut med blåljusen påslagna...
Senast redigerad av Pajosv 2017-08-30 kl. 12:15.
Citera
2017-08-30, 12:14
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Kollat Patriks dator? Varför då?
Han är en myndig vuxen person som inte är misstänkt för brott. Om han frivilligt håller sig undan så är det heller inte något brott.

Av de 7 000 som anmäls försvunna varje år i Sverige så är det "bara" 300 som inte återfinns. Den absoluta majoriteten av dessa "försvunna" är personer som helt enkelt glömt att meddela anhöriga att de ex. de åker någonstans.

För några år sedan så blev jag och min syster oroliga (vi var vuxna sedan flera år och bodde inte hemma) över våra föräldrar som vi inte fått kontakt med på några dagar. De hade mobiler men användes knappt. Jag åkte hem till dem och såg att bilen inte stod i garaget. Min syster ringde på hos garanterna, men de visste inget.

Dagen därpå kom de hem och ringde och berättade att de just hade kommit hem. Det visade sig att mor och far åkt på en liten weekend-resa till Danmark, som de glömt att berätta för oss.

De flesta försvinnanden är ungefär av den här typen. Hade vi ringt polisen så hade de knappast åkt ut med blåljusen påslagna...

Instämmer helt i vad du säger ! och nu efter mer än 3 månader lär ju iaf föräldrarna gått igenom datorn ,och förmodligen inte hittat något av värde.

eftersom Mps fortfarande koncentrerar sina sök i H-berg med omgivning .
Citera
2017-08-30, 12:33
Medlem
Är det någon ide att kolla lite efter hans mobil,där ett medium säger att den ligger tappad/slängd.?
Hon angav en viss sträcka.....hmm...

Någon som bor i Hallsberg som kan orka kolla det?

Typ den ligger på sträckan Sannahedsvägen ,Ralaån ,i närheten utav ett konstigt stenparti och någon slags kvarn ,hmm...någon som vet var det är ?
Senast redigerad av evaveva 2017-08-30 kl. 13:28.
Citera
2017-08-30, 12:37
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Så de bryr sig inte om att mamman berättade för dem att han sa till henne på tåget att han längtade hem ,och att det då är väldigt konstigt att han helt plötsligt ger sig iväg på andra upptåg.Det borde väl räcka för att kunna kolla en bortslängd dator ute på en åker.
Det är väl tillräckligt weird,för att kunna kollas upp.

Men, alltså... Det är inte alls "weird"...
Vi har en 22-årig myndig vuxen man som åker tåg och ringer till sin mor. I samtalet med sin mor säger han att han längtar hem. Han kliver av på en station och "ger sig iväg på andra upptåg".

Jag ser inget konstigt i det här. Denne 22-åriga vuxna mannen kan faktiskt ha fått en annan idé, och åkt någon annanstans, vilket han inte är skyldig att redovisa för omvärlden.

Det är inte skäl för att ringa polisen. Hur skulle ett sådant samtal låta:

Mamman: "Hej. Min 22-årige son åkte tåg och sa att han längtade hem. Men han har inte kommit hem än.

Polisen: Nähe... Okej???

Mamman: Han kanske ger sig iväg på andra upptåg.

Polisen: Och???

Mamman: Kan ni inte kolla hans dator för att se vad han googlat på?

Polisen: Varför?

Mamman: Han har inte kommit hem än, han kanske ha råkat ut för något.

Polisen: Han hör nog av sig snart...
Citera
2017-08-30, 13:20
Medlem
Citat:
Vi har en 22-årig myndig vuxen man som åker tåg och ringer till sin mor. I samtalet med sin mor säger han att han längtar hem. Han kliver av på en station och "ger sig iväg på andra upptåg".

Jag ser inget konstigt i det här. Denne 22-åriga vuxna mannen kan faktiskt ha fått en annan idé, och åkt någon annanstans, vilket han inte är skyldig att redovisa för omvärlden.

Mamman: "Hej. Min 22-årige son åkte tåg och sa att han längtade hem. Men han har inte kommit hem än.

Men snart ??......3 månader har gått utan att ett livstecken finns + att om inte hans resväska och rygga stått /legat som de gjorde hade de nog inte undrat lika mycket ,eller hur ?
Hur många gånger när du är ute och reser ställer du din RES-väska utmed en mindre asfalterad väg och lägger din rygga mitt ute på en åker ? hmm....Är det inte just RES-Väskan man har med sig för att resa med ?

...plus att visst brukar folk man känner (i alla fall familjemedlemmar ) , höra av sig efter två veckor på Mallorca !? eller liknande avstickare ....det här är liiiiite väl hemligt och annorlunda , för att vara en vanlig avstickare ,kan jag tycka ,vad tycker Ni ?

Normalt brukar man ju vilja höra av sig en enkel signal för att tala om för de nära att man är okej ,trots att man inte vill bli varken hämtad eller eftersökt ,men att de vet att man mår bra ,brukar höra till vanlig hyfs .

Varför tycker Ni det här är en baggis ,en vanlig grej som ingen egentligen borde ta notis om ?

Hans föräldrar är hur oroliga som helst ,de känner ju grabben ,och OM det nu skulle vara så att han tröttnat på dem ,hade han nog noga talat om det för dem innan han gav sig iväg .
EDIT :
Så det enda som kan ha hänt är ; förutom överfall och blivit jagad av dessa , eller till slut bortförd utav dessa män med en bil , så är det att han tappade fattningen när han inte fann något endaste tåg som gick vidare mot Malmö ,insåg att han gått av vid Hallsbergs station (lär han ju ha läst på stationshuset ) , inte fick tag på kvinnan som kunde ha lånat honom sin mobil igen , eftersom hennes (även hans ) tåg farit vidare ner mot Mjölby , då gav han upp och vandrade vidare ut på åkern utan en aning om vad som skulle ske härnäst. Uppgiven kan man säga att han var ....

Sen när han kom ut på den där vägen morgonen efter hade han kanske behövt någon i luren som kunde trösta och stötta honom i den urusla situation han var .
Resväskan väck ,ryggan borta ,ja vad ska man göra då utom att gråta en skvätt . Inte kul alls ...

Så visst ,om han nu gick vidare på den där vägen ,och tyvärr närmade sig Hällabrottet ,så jao ...?????
Senast redigerad av evaveva 2017-08-30 kl. 13:45.
Citera
2017-08-30, 13:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Fast här måste jag ändå säga att jag tror det inte är ett vanligt försvinnande.
Två anledningar att vara extra uppmärksam:

- att han under resans gång pratar med kvinnan på tåget och även sin mamma att han ska byta i Mjölby, men går av i Hallsberg ca 15 minuter efter det att tåget stannat.

- att hans väskor upphittas övergivna en bit från stationen, den ena på en åker med datorn kvar i.

Som anhörig, men även som utomstående känns ju dessa två saker märkliga och alarmerande. Vem överger sina väskor på ett ödsligt ställe?

Då låter ditt samtal till polisen för anmälan om försvinnande inte lika konstigt, om man lägger till att han på tåget sa till två personer att han skulle till Mjölby men kliver av i Hallsberg istället. Vilket förmodligen mamman också sa till polisen. Enligt några tidningar ska han ha trott att han var framme i Mjölby (kanske sa han det till mamman? Tror eveveva sagt att mamman sagt det till henne, att han sagt att han var framme i Mjölby).

Man började väl inte leta direkt i det första skedet heller, utan tog upp anmälan från föräldrarna. Förmodligen väntade man ändå på att Patrik skulle dyka upp.

Men när sedan väskorna hittas övergivna, tror man då fortfarande på att han att han plötsligt bara velat "hålla sig undan och ge sig av på egna äventyr"? Tror inte på det alls. Då slås alla varningsklockor på. Tror inte polisen var på det spåret heller.

I datorn skulle det kunna finnas viktiga ledtrådar såsom ett avskedsbrev.
Citera
2017-08-30, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

- att han under resans gång pratar med kvinnan på tåget och även sin mamma att han ska byta i Mjölby, men går av i Hallsberg ca 15 minuter efter det att tåget stannat.

- att hans väskor upphittas övergivna en bit från stationen, den ena på en åker med datorn kvar i.

Som anhörig, men även som utomstående känns ju dessa två saker märkliga och alarmerande. Vem överger sina väskor på ett ödsligt ställe?

Då låter ditt samtal till polisen för anmälan om försvinnande inte lika konstigt, om man lägger till att han på tåget sa till två personer att han skulle till Mjölby men kliver av i Hallsberg istället. Vilket förmodligen mamman också sa till polisen. Enligt några tidningar ska han ha trott att han var framme i Mjölby (kanske sa han det till mamman? Tror eveveva sagt att mamman sagt det till henne, att han sagt att han var framme i Mjölby).

Man började väl inte leta direkt i det första skedet heller, utan tog upp anmälan från föräldrarna. Förmodligen väntade man ändå på att Patrik skulle dyka upp.

Men när sedan väskorna hittas övergivna, tror man då fortfarande på att han att han plötsligt bara velat "hålla sig undan och ge sig av på egna äventyr"? Tror inte på det alls. Då slås alla varningsklockor på. Tror inte polisen var på det spåret heller.

Jo det var jag som pratade med henne ,och hon är säker på att han var SÄKER PÅ att han kommit fram till MJölby .
Så det enda konstiga i den saken är ju att han sagt till kvinnan : Att vi ses i Mjölby ,men vem vet ,det kanske han sa redan när tåget gick förbi Örebro eller något .Så då är det ju inte märkligt alls .Bara synd att han inte frågade henne varför hon inte också skulle gå av ?
Men kan ju tänkas att (eftersom han trodde att de var på Bergslagstågets slutstation ,det går aldrig längre ner i landet utan återvänder i Mjölby ) han trodde hon var lite mera saktfärdig med hund och allt , så han drog lite i förväg kan man säga (killarnas närvaro gjorde nog också att han gick ur tåget fortare ,hade han varit själv med kvinnan då ,hade de + hennes hund säkert tagit sällskap ut ur tåget ,kanske till och med rastat hunden tillsammans innan letande efter nästa tåg .)

Men som vi vet , så var det ju inte tajm för något utav detta ,eftersom det var fel station ,men han hade ju ingen aning om det i den stunden så han var lugn i sin tro att hon o han skulle ses lite senare inom en timme .

Tänk vad fel det kan bli bara för att några personer som man som ung inte vill göra bort sig inför ,typ att gilla att umgås med en medelålders kvinna med hund ,är inte normalt för de där unga grabbarna (trots att de säkert gör detsamma i sin egen sommarstuga eller något ) , så kan det bli stress av det ,och felavgång ,ingen kommunikation mellan de som skulle vidare osv. Så himla sorgset ....
Senast redigerad av evaveva 2017-08-30 kl. 13:56.
Citera
2017-08-30, 13:58
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

men ?

citat från pappan:
Citat:
Jör*en Lin*eldt Låt mig säga så här. Jag tror inte längre att han gick av i Hallsberg av misstag utan att han mådde så dåligt så när de här 4 störiga ungdomarna klev på i Hallsberg och förde liv, i den tidigare så lugna vagnen där bara kvinnan vistats så stod inte Patrik ut till utan lämnade vagnen efter 10 minuter.

Vi har verkligen försökt få polisen på alla sätt och vis att göra mer.

Det finns inget vi utelämnar men ni som tycks veta att det döljs något får gärna lösa det hela som varken vi anhöriga, polisen eller sökorganisationerna än så länge klarat.

verkar ju mer som om dom misstänkte självmord iaf i mina ögon

och det är ju inget brott i sig.
Citera
2017-08-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
men ?

citat från pappan:

verkar ju mer som om dom misstänkte självmord iaf i mina ögon

och det är ju inget brott i sig.

Det som gör mig så ledsen är ju att om han begick självmord på grund av allt som gick snett där på Hallsbergs station ,då är det för j-ligt .

En sak är om han planerat en sådan sak länge ,då känns det liksom okej ,för som du skriver Zippzon ,så är det ju inte ett brott i sig.
Men om det var en impulskänsla ,som gjorde att han kände så ,och genomförde det ,blir man ju väldigt ledsen .

Och eftersom några sett honom sitta och försöka få igång mobilen ,där i andra änden utan pylontunneln ,så kanske just den saken ,att han inte kunde nå någon som han kände sig trygg med ,för att kunna diskutera hur han skulle göra nu ,när han gått av på fel station ,och ingen biljett fanns att tillgå till nästa tågtur ....
Senast redigerad av evaveva 2017-08-30 kl. 14:07.
Citera
2017-08-30, 14:10
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Det som gör mig så ledsen är ju att om han begick självmord på grund av allt som gick snett där på Hallsbergs station ,då är det för j-ligt .

En sak är om han planerat en sådan sak länge ,då känns det liksom okej ,för som du skriver Zippzon ,så är det ju inte ett brott i sig.
Men om det var en impulskänsla ,som gjorde att han kände så ,och genomförde det ,blir man ju väldigt ledsen .

en impulskänsla tror jag inte ett smack på ,det är nog planerat sen länge men kanske triggades och utlöstes i H-berg.

vilket jag har svårt att köpa då man nog vill vara i en omgivning man känner till när man tar ett sånt beslut ,men det vet jag inget om bara vad jag själv känner .

jag vet ärligt talat inte vad som känns mest "rätt" i den här historian ,men självmord lutar jag mest åt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in