2017-06-14, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ner? Du menar väl upp? De bor i Malmö.

Upp givetvis.
Citera
2017-06-14, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusperfektanka
Jag undrar fortsatt varför föräldrarna ej tagit sig ner till Hallsberg? De har haft tre ( snart fyra) veckor på sig...

De har inga minderåriga barn hemma...
Jag tror det finns mycket pusselbitar i detta fall som vi inte vet om....

Vid ett försvinnande i liknande fall så uppmanas oftas familjen att stanna hemma om den försvunna personen skulle dyka upp på hemmaplan. Inget konstigt med det.
Citera
2017-06-14, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OtherStories
Vid ett försvinnande i liknande fall så uppmanas oftas familjen att stanna hemma om den försvunna personen skulle dyka upp på hemmaplan. Inget konstigt med det.

Men chansen är väl väldigt minimal i detta fallet, även om jag givetvis förstår tanken.
Citera
2017-06-14, 23:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Nu har "MPS" vaknat upp ur sin dvala:

"ÖREBRO/HALLSBERG SKALLGÅNG:
Hjälp oss och anhöriga att hitta 22-årige Patrik som är försvunnen sedan den 22 maj 2017.

DATUM: Torsdagen 15 juni 2017

TID: 13:00.

SAMLING: Bakom Hotell Stinsen i Hallsberg

LÄNK TILL KARTAN: https://goo.gl/maps/MsYhc3qvbaz

KONTAKTPERSON VID SÖKET: Ulrica 070-718 33 71

Det går bra att ansluta fram till Kl: 21:00 "

https://www.facebook.com/MPSweden/photos/pcb.1660268100670147/1660267590670198/?type=3&theater

Jätteskönt att de tar tag i det här. Känns som det enda vettiga.
Synd att övervakningsbilderna från Hallbergs station var av så usel kvalitet.

Vad är meningen med övervakningskameror som inte går att definiera något på dem?

Citat:
Det visade sig att övervakningsfilmen från Hallsberg station var av för dålig kvalitet. Ingen annan film därifrån har hittills givit resultat. Järnvägsstationen i Falun saknar övervakningskameror
http://www.bblat.se/orebro-lan/hallsberg/tipsen-strommar-in-om-forsvunne-patrik-men-telefonen-och-bankkontot-ar-ororda

Har varit tveksam mot övervakningskameror tidigare. Nu blir jag mer och mer för. I detta fall kunde ju kameror av GOD kvalitet på Hallsbergs station, Donken och andra ställen där P "synts", vara livsavgörande om P lever.

I annat fall kunde de ge en indikation på åt vilket håll man ska leta. Oavsett.
Citera
2017-06-15, 00:01
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Det var med ett visst mått av ironi som jag tog upp paraplyerna. Det låter helt enkelt osannolikt. Oavsett kånkar han antagligen inte runt på dem nu längre.
Folk verkar tro att han byter kläder stup i kvarten, färgar håret o.s.v. Det är något nytt hela tiden och det finns inga gränser för vilka rykten som sprids i gruppen.

Jag förstod den ironiska knorren, men tycker nog inte att just det med paraplyerna är så extremt osannolikt. Folk kan också uppfatta vissa detaljer fel utan att de för den skull har fel i allt.

Jag är inte heller så intresserad av det som är uppenbart osannolikt. Om någon säger sig ha sett honom flyga omkring bland träden i parkerna i London så är det inte alls trovärdigt.

Eller att hårfärgen är en annan? Vem vet? Det kan se så ut pga mörker eller vad som helst. Kanske helt fel men inte säkert.
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-06-15 kl. 00:24.
Citera
2017-06-15, 01:20
Medlem
Pajosvs avatar
Det här fallet om den försvunna Patrik är tragiskt på mer än ett sätt. En ung man är försvunnen och han är troligen psykotisk samt antagligen även rädd. Föräldrarna har lagt ut efterlysning med uppgifter om hur Patrik var klädd m.m. och det har upprättats en Facebook-sida om försvinnandet.

Allmogen, dvs allmänheten, vill hjälpa till och följer nyheterna och rapporteringen. De påstår att de har sett Patrik på ett otal platser, men hur många har gått fram till den "Patrik" de tror sig ha sett och frågat om han är den försvunna Patrik? Plötsligt fick de ett sms som var viktigare... Någon eller några har tagit foto på en person de anser sig vara Patrik, hur tydliga eller suddiga är dessa foton? Plötsligt tänds ett hopp, ett ljus, som lika snabbt blåses ut. "Det var inte Patrik den här gången..." En del har tydligen först dagen därpå skickat sina foton på den förmodade Patrik till Facebook, polisen, Missing People eller de anhöriga.

Dagens sociala medier har sina fördelar, åtminstone i vissa fall bör tilläggas. Det är bra att kunna dela viktig information snabbt, med viktig information menar jag givetvis fakta. Ingen är betjänt av oriktig information.

På sociala medier delas information och det lajkas till höger och vänster mest hela tiden. Det görs enkelt med ett "klick" på ens dator eller smartphone. Sedan glömmer man det och återgår till det man höll på med för stunden. Rädda Barnen och/eller Röda Korset tackade för några år sedan alla lajks de hade fått, men tillade att lajks ger inga pengar. Man kan inte köpa filtar, mat eller plantera träd i u-länder och betala med lajks.

Man blir ju än mer bekymrad över alla spågummor och spågubbar, fjärrskådare och siare som kryper fram ur sina hålor vid tillfällen som liknar det vi nu läser om här. Jag är inte säker på att alla dessa gör detta av godo. Det kanske luktar pengar eller berömmelse. Det kan alltså finnas andra orsaker att de kryper fram ur sina gömmor... "Jag ser en skog... Ett stort kanske övergivet hus... Det finns ett vattendrag i närheten... Jag ser också en man, hans namn kan börja på L... Sådana charlataner (bedragare) klarar man sig utan, de tillför inget gott...

Den elektroniska världen på Internet är inte detsamma som den verkliga. Antalet lajks ger inga fördelar i verkliga livet, att dela en kanske suddig bild på en försvunnen går snabbt. Hoppet tänds än en gång, men slocknar sekunden senare. Man vill väl och man vill bidra, men det blir emellanåt fel, och ibland riktigt fel. Det går ibland för snabbt, helt enkelt...
Senast redigerad av Pajosv 2017-06-15 kl. 01:30.
Citera
2017-06-15, 08:49
Medlem
CallePhilles avatar
En person i Facebook-gruopen har en vän på Lievägen, Hammarby, Västerås, som har en son som är en kopia av Patrik. Han har suttit på en gräsmatta och väntat på skjuts.
Mycket troligt att det är denna kille som väckt uppståndelse.
Det föreslås att han skall ta på sig färgglada kläder, så att han inte förväxlas med Patrik. Det skall ju sökas i Västerås idag...

En annan hade sett en kille med ring i näsan och då var det någon som skrev att han kan ha piercat sig för att se annorlunda ut. En annan föreslog lösring i näsan...
De har rensat upp och organiserat lite i gruppen under natten. Återstår att se om det blir bättre eller om det spårar ur ordentligt på nytt.
Citera
2017-06-15, 14:25
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Rätta mig om jag har fel, men visst hittades Patriks dator i en av väskorna i Hallsberg. I den ålder lever de flesta på internet och kanske ännu mer om man är deprimerad eller blyg. Har hans kontakter där granskats ordentligt? Har man kollat vad han googlat på för något? Finns det tecken på självmordstankar, psykoser eller bekanta i Hallsberg? Har han haft god kontakt med föräldrarna?

En sak som slår mig är att om man är djupt deprimerad, även om det inte är hela tiden utan i perioder, så är det för tufft att plugga på en annan ort... om det inte är så att han har problem hemma som han flyr från. Är man dessutom i så illa skick att man drabbas av psykoser, då behöver man stabilitet och trygghet. Man bör inte bo själv, i en studentkorridor eller liknande. Det är något som inte stämmer här.
Citera
2017-06-15, 16:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Rätta mig om jag har fel, men visst hittades Patriks dator i en av väskorna i Hallsberg. I den ålder lever de flesta på internet och kanske ännu mer om man är deprimerad eller blyg. Har hans kontakter där granskats ordentligt? Har man kollat vad han googlat på för något? Finns det tecken på självmordstankar, psykoser eller bekanta i Hallsberg? Har han haft god kontakt med föräldrarna?

En sak som slår mig är att om man är djupt deprimerad, även om det inte är hela tiden utan i perioder, så är det för tufft att plugga på en annan ort... om det inte är så att han har problem hemma som han flyr från. Är man dessutom i så illa skick att man drabbas av psykoser, då behöver man stabilitet och trygghet. Man bör inte bo själv, i en studentkorridor eller liknande. Det är något som inte stämmer här.

Datorn har de säkert gått igenom. Det är väl standard, tänker jag.

Vet att många psykiska sjukdomar kan bryta ut just i 20-års åldern. Inte ovanligt att pressade situationer som byte av bostadsort, ny skola och annat kan utlösa sådana problem.

Depression kan ju finnas som deldiagnos i andra psykiska sjukdomar också och kan vara det första symtomet innan t ex psykos bryter ut. I pressen stod det häromdagen att polisens expert trodde att P kunde drabbats av psykos. Låter inte som om föräldrarna haft kännedom om annat än depression känns det som. Fick det uppfattningen att det också var därför P var på väg hem.

Allt känns lite underligt som du säger. Kan inte riktigt ta på det.
Men det pausade sökandet från polis och Missing People och att föräldrarna inte aktivt verkar leta själva gör att man får den känslan att de sitter inne med info som gör att de kanske inte tror att det går att finna P i livet? Polisen (vet att de tar emot och samordnar tips) kan väl inte mena att föräldrarna ska själva driva frågan med Facebook gruppen och spågummor, särskilt när man sett resultatet av det.

Att man ännu inte hittat honom trots att så många tycks ha sett honom väldigt centralt? Även om han skulle försöka hålla sig undan med flit?

Nej, tror inte han lever. Hoppas, hoppas jag har fel.
Citera
2017-06-15, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Allt känns lite underligt som du säger. Kan inte riktigt ta på det.
Men det pausade sökandet från polis och Missing People och att föräldrarna inte aktivt verkar leta själva gör att man får den känslan att de sitter inne med info som gör att de kanske inte tror att det går att finna P i livet? Polisen (vet att de tar emot och samordnar tips) kan väl inte mena att föräldrarna ska själva driva frågan med Facebook gruppen och spågummor, särskilt när man sett resultatet av det.

Instämmer i kören, måste finnas något relevant som inte nämnts
Citera
2017-06-15, 18:03
Medlem
CallePhilles avatar
Någon som vet hur många som var med på FIKKs sök i Västerås?
En skriver att de var 10 på MPS sök i Hallsberg när hon lämnade. De söker desperat efter fler som kan hjälpa till i Hallsberg.
Citera
2017-06-15, 20:58
Medlem
notknapparens avatar
Stor sökinsats
I nya områden i Hallsberg

Citat:
På grund av det stora engagemanget i sociala medier har Missing People, samt organisationen FIKK, valt att söka efter Patrik på nytt. Sökandet inleddes under torsdagen

Citat:
Nu utökar Missing People sitt sökande och genomför ett av de större någonsin i Hallsbergsområdet.*
Över åtta tusen personer engagerar sig i letandet genom Facebook-gruppen Hitta Patrik.
Citat:
Polisen misstänker inget brott bakom försvinnandet.
– Nej, eftersom väskorna verkar helt intakta och att ingen har stulit något. Han är nedstämd, vilket både lärare och skolkamrater berättat om, och det här har eskalerat den senaste tiden, sa insatsledare Mats Öhman vid polisen i Örebro tidigare om försvinnandet
Citat:
Jörgen Linfeldt berättar att 22-åringen aldrig avvikit eller hållit sig undan på detta sätt tidigare.
Citat:
Vi fokuserar på att söka igenom där vi inte har sökt tidigare. Vi täcker successivt av mer och mer områden i Hallsberg, säger Per Folkesson.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/missing-people-inleder-sitt-tionde-sok-efter-forsvunne-patrik/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in