2017-09-02, 14:04
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
verkar som om bara en del utav Sveriges befolkning haft koll på att han försvunnit ,en del har inte en aning om det ...konstigt nog ,kan jag tycka,

Det är inte det minsta konstigt. Majoriteten av svenska folket sitter inte och "häckar" på Flashback dagarna i ända. De flesta känner nog inte ens till försvinnandet över huvud taget. En del av de som har Facebook har säkert delat Patriks efterlysning rent reflexmässigt och sedan inte reflekterat mer över det. De har glömt delningen innan den ens nått dennes vänner. Således känner de att de har gjort "dagens goda gärning" och kommer att somna gott med ett leende på läpparna.

Nästa godhetsapostel delar efterlysningen vidare utan att reflektera, och så där håller det på tills det kommer något nytt som är intressantare och som man kan dela och öka på sina "godhetspoäng". En del har säkert så många godhetspoäng att de håller på att spricka av sin egen självgodhet.

Jag tycker att Facebook skulle införa ett system där det kostar en krona, eller fem kronor, varje gång man delar något. Då hade folk inte reflexmässigt delat allt de såg i sitt flöde.

Som Röda Korset och/eller Rädda barnen skrev för något år sedan på Facebook. De tackade för alla likes och alla delningar, men man kunde inte plantera träda eller skaffa vatten och mat med likes.

Det är i det verkliga livet som man kan göra något...
Senast redigerad av Pajosv 2017-09-02 kl. 14:11.
Citera
2017-09-02, 14:56
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Nu har vi kollat brotten där. Kollat noga och fotat. Det jag tittat mest efter är saker som lossnar om man ramlar nedåt. Skor, mobil och nycklar. Även kollat efter typ kläder som kanske lossnar om man ligger i vatten en tid.

Stora brottet var som innan sagts, lätt att se botten på.
Inte en ledtråd.
Vart ska man kolla nu må tro?!
Citera
2017-09-02, 15:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Jag skrev några frågor förut men inte fått svar. Vet inte om ingen visste eller om frågan bara föll bort så jag testar att ställa den igen.

• Det ligger något vatten (kalkbrott?) vid Hjortsbergakilen/Hynnebergsvägen vid Nybetong. Är det vattnet genomsökt? Verkar vara ett brott med ganska stora sprängstenar på botten (välbesökt?)

En annan tanke: Om P finns i vattnet, borde kroppen kommit upp till ytan och hittats, om han hoppat eller ramlat i själv?

• P skulle hem den 22 maj. Då packade han med sig allt för gott. Hade hans skola slutat för sommaren då eller fick han lämna tidigare för att han skulle hem och få hjälp? (Tänkte om andra elever åkt hem samtidigt)

Det stämmer som evaveva säger att först sjunker en död kropp, därefter flyter den upp för att sjunka på nytt:

"Vanligtvis flyter en död kropp upp till ytan efter fyra till sex dagar.
– Men redan efter några timmar sjunker den igen.
"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/article13387355.ab

"Erfarenheter från brottsmedicin kan ge viss hjälp. En död kropp i vatten sjunker först till botten. Gaser som bildas i kroppshålan får kroppen att flyta upp till ytan med magen och ansiktet nedåt. Efter ett tag sjunker den döda till botten i denna ställning. De människor som ligger framstupa skulle alltså varit döda när de placerades i vattnet"
http://www.falkoping.se/upplevagora/falbygdensmuseum/arkeologi/historienomhallonflickan.4.72ebe57112f738bf4088000 24302.html

"Som jag har fått det förklarar för mig så sjunker kroppen först när en människa drunknar och kyls ned. Sedan bildas gaser i kroppen, och den flyter upp. Om den inte hittas då så sjunker den igen efter en tid. Därför försöker vi vara aktiva nu och leta för att inte missa kroppen om den skulle flyta upp, säger Jocke "

https://www.sn.se/nyheter/ingen-kropp-hittad-efter-drunkningsolycka/

"När en människa drunkar, eller då ett lik kastas i vattnet, sjunker kroppen i regel alltid till botten som en sten.

Det beror på att kroppen är tyngre än vatten, och i takt med att lungorna blir vattenfyllda finns det inte tillräckligt med luft kvar i kroppen för att hålla den flytande.

Trots det hittas döda människor som ligger i vatten vanligtvis flytandes vid ytan.

Förklaringen till det är bakterier."

http://illvet.se/manniskan/kroppen/bakterier-skickar-upp-manniskokroppen-till-ytan?

I den sista artikeln låter det som om man ändå hittar människor som är döda i vattnet flytande. Kanske beror det då på att personerna flutit och drivit mot strand, vass och liknande?
Citera
2017-09-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Priv-Investigator
Skulle du vilja vara så vänlig och förtydliga vad du egentligen vill få framfört. Jag begriper inte vad du skriver. Kan du översätta det fetstilta, och gärna vidareutveckla det du vill få sagt.

Och meningen: "Röker weed o tänker på annat gött o mönchar i sig fett m mat..." Menar du att Patrik röker hasch eller menar du att du gör det just nu?

Och ordet "honom" är helt okänt för dig, förmodar jag.

Mönchar= trycka i sig massa god mat och godis. Då man lätt kan bli ätsugen när man röker weed. Uttrycket jag skrev sägs ofta i dom kretsarna. Men vet bara ej riktigt hur det stavas. Hehe!

Nej, jag brukar inte THC överhuvudtaget. Faktiskt!

Jag menade väl inget särskilt egentligen.

Hade bara en teori i att han kanske håller sig borta självmant och finns hos en random vän som ej föräldrarna känner till. Och att dom sitter och chillar och röker weed och har det gött ihop. var bara en tanke. Inget han alls behöver göra givetvis.

Så egentligen var det inget vesäntligt jag ville få fram. På riktigt!

Sorry om jag retade upp någon.

Men vem vet? Han kanske inte ville komma hem? Även om han uttryckt så.

Han kan ju haft andra planer.

Men,men det har säkerts redan tagits upp givetvis.
Citera
2017-09-02, 16:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gick av tåget fastän han visste att han inte var i Mjölby?

Jag har återigen passerat Hallsberg med tåg. Göteborgståget både ner och upp.

Har nu ha kollat järnvägsområdet extra noga. Den enorma bangården, kanske den största i Sverige, ser man dock inte så mycket av när man åker nedåt landet utan mest av när man åker uppåt landet.

Jag håller det för otroligt att PL skulle ha trott att efter tåget hade stått stilla en stund att han befann sig i Mjölby. Finns inte den minsta liknelse. Dessutom förekommer stationens namn på bra många ställen.

Personligen tror att den försvunne gick av tåget av någon anledning fastän han visste att detta inte var Mjölby.
Citera
2017-09-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Det kan ju faktiskt vara så som du Pelly säger,men e det inte lite taskigt mot sin brorsa,för han har väl inte gjort något elakt mot Patrik....?
Brorsan måste ju känna sig otroligt bortkastad om Patrik bara dragit,hemligt bort iväg.
Och det finns ju typ 1000 olika småbyar,så det är nog svårt att leta bland alla dem.
Men det vore ju underbart om Patrik satt och käkade massa god mat någonstans.

Menar du Grängesberg och de små byarna?

Det "bästa" hade ju vart att det skulle vara så. Även om det är jobbigt för familjen att inte veta vart han är.

Om det nu skulle vara så. Att han håller sig borta frivilligt för han ej vill ha med sin mor och far att göra mer.

Och om det ej finns osämja med hans bror. Så finns han säkerligen i Patriks tankar. Hela tiden. Och han tar säkerligen kontakt när han känner sig redo. Och förklarar hur han tänkt och varför.

Men dessa tankar som jag skrivit här. Är det ju ingen som vet! Och behöver INTE ALLS vara så.För hur deras familjeförhållanden såg ut vet väl ingen.?

Mer än att hans mor sagt att dom prata i telefon under tågfärden en stund. Och fått det att låta som allt var bra dem emellan. MEN vet vi till 100 att det var/är så?

Jag menar ingen specifik liten by. Undrar bara om dom betat av ställen/byar/samhällen.?

Såklart är det svårt. Men kändes bara som man koncentrerat sig på Hallsberg (vilket är självklart). Han försvann ju där.Men har man letat någon mer stanns än i dom städerna det kommit in tips från?

SKIT SVÅRT att veta var man skall börja.

Hoppas bara det kommer fram att han lever.
Citera
2017-09-02, 16:35
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Sista väskan som jag förstår det rätt, hittades bakom Dollarstore eller längst grusvägen på sidan av och var kastad över ett dike? Har jag fattat det fel?

http://forumbilder.se/G9HL8/img-2756

Var det här som ryggan låg kastad? Och P absolut inte kan ha gått över då diket var djup och brett?
Citera
2017-09-02, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelly
Det "bästa" hade ju vart att det skulle vara så. Även om det är jobbigt för familjen att inte veta vart han är.

Om det nu skulle vara så. Att han håller sig borta frivilligt för han ej vill ha med sin mor och far att göra mer.

Och om det ej finns osämja med hans bror. Så finns han säkerligen i Patriks tankar. Hela tiden. Och han tar säkerligen kontakt när han känner sig redo. Och förklarar hur han tänkt och varför.

Men dessa tankar som jag skrivit här. Är det ju ingen som vet! Och behöver INTE ALLS vara så.För hur deras familjeförhållanden såg ut vet väl ingen.?

Mer än att hans mor sagt att dom prata i telefon under tågfärden en stund. Och fått det att låta som allt var bra dem emellan. MEN vet vi till 100 att det var/är så?

Jag menar ingen specifik liten by. Undrar bara om dom betat av ställen/byar/samhällen.?

Såklart är det svårt. Men kändes bara som man koncentrerat sig på Hallsberg (vilket är självklart). Han försvann ju där.Men har man letat någon mer stanns än i dom städerna det kommit in tips från?

Ja verkligen ,vad glada vi skulle bli allihopa härinne och hans brorsa...

Tror de slutar leta när Hallsberg är färdig-sökt ,för de har ju på något sätt hört att polisen säger att han har rätt att hålla sig borta utifrån sin ålder (vuxna karln ) , finns liksom ingen orsak till att leta då ,tycker iallafall polisen ,eftersom inget brott ,enligt dem begåtts ....
Att röka weed hemma hos någon är väl inte ett sådant brott så att de söker med ljus och lykta efter de som gör det ?
I så fall skulle det var väldigt många lyktor ute och fladdra på stad och land pga alla som röker på...
Senast redigerad av evaveva 2017-09-02 kl. 16:44.
Citera
2017-09-02, 19:54
Medlem
Citat:

Håller med om det du skriver. Vi här på fb vet ingenting till 100% utan bara till viss del utefter vad föräldrarna har sagt och det är ju deras uppfattning, inte Patriks. Att han skulle ha valt att självmant försvinna, utan att meddela vare sig föräldrar eller bror, är inte osannolikt enligt min uppfattning.
Citera
2017-09-03, 00:04
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Mönchar= trycka i sig massa god mat och godis. Då man lätt kan bli ätsugen när man röker weed. Uttrycket jag skrev sägs ofta i dom kretsarna. Men vet bara ej riktigt hur det stavas. Hehe!

Nej, jag brukar inte THC överhuvudtaget. Faktiskt!

Jag menade väl inget särskilt egentligen.

Hade bara en teori i att han kanske håller sig borta självmant och finns hos en random vän som ej föräldrarna känner till. Och att dom sitter och chillar och röker weed och har det gött ihop. var bara en tanke. Inget han alls behöver göra givetvis.

Så egentligen var det inget vesäntligt jag ville få fram. På riktigt!

Sorry om jag retade upp någon.

Men vem vet? Han kanske inte ville komma hem? Även om han uttryckt så.

Han kan ju haft andra planer.

Men,men det har säkerts redan tagits upp givetvis.

Okej, då förstår jag. Mönchar är det samma som "mölar" som det uttrycks i Borås med omnejd.
Citera
2017-09-03, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det är inte det minsta konstigt. Majoriteten av svenska folket sitter inte och "häckar" på Flashback dagarna i ända. De flesta känner nog inte ens till försvinnandet över huvud taget. En del av de som har Facebook har säkert delat Patriks efterlysning rent reflexmässigt och sedan inte reflekterat mer över det. De har glömt delningen innan den ens nått dennes vänner. Således känner de att de har gjort "dagens goda gärning" och kommer att somna gott med ett leende på läpparna.

Nästa godhetsapostel delar efterlysningen vidare utan att reflektera, och så där håller det på tills det kommer något nytt som är intressantare och som man kan dela och öka på sina "godhetspoäng". En del har säkert så många godhetspoäng att de håller på att spricka av sin egen självgodhet.

Jag tycker att Facebook skulle införa ett system där det kostar en krona, eller fem kronor, varje gång man delar något. Då hade folk inte reflexmässigt delat allt de såg i sitt flöde.

Som Röda Korset och/eller Rädda barnen skrev för något år sedan på Facebook. De tackade för alla likes och alla delningar, men man kunde inte plantera träda eller skaffa vatten och mat med likes.

Det är i det verkliga livet som man kan göra något...

Svenska folket har varken en susning eller bryr sig. Inte ens 99% av befolkningen i Hallsberg har en aning om att Patrik steg av tåget och försvann i tomma intet. Finns han kvar i detta område kan han röra sig helt fritt, ingen kommer att reagera om de möter honom.
Citera
2017-09-03, 09:00
Medlem
57Emmas avatar
Hej hopp alla, tillbaks efter lite semester på Västkusten.

Det verkar inte som vi kommer någon vart i fallet P alldeles för lite fakta.

Jag har en fundering eller kanske fråga. Vet att när jag själv kliver av på en för mig okänd station för att jag är framme eller för att byta tåg så finns det oftast en naturlig väg att gå.

Nu känner jag inte alls till Hallsbergs station men om vi bortser ifrån väskorna (som uppenbarligen inte lett någonstans hittills) vilken är den naturliga vägen att gå? om man skall byta tåg eller ge sig iväg ut på stan, ev. möta upp någon, är det via glasbron eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in