2017-08-18, 08:57
Medlem
Kneckedamen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Jag misstänker, att det var någon annan han sade "puss och kram" till! Jag MISSTÄNKER , att P skulle träffa "Puss och kram" i Hallsberg!
Han kan ha sagtå tar jag nästa Buss!Kram,hej.
Citera
2017-08-18, 09:06
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Det enda vi egentligen vet är att Patrik steg av vid Hallsberg station och att han visste exakt vart han var..
Han säger till kvinnan på tåget att de ses i Mjölby sen.

Vi vet att han inte har sina väskor med så dom har han lämnat. Sen om det är P som placerat ut dom där dom hittades kan vi inte veta.

Kan man lita på kvinnans hitstoria?

Vi vet också att han observeras av en kranförare. Den mannen säger att det ÄR Patrik.

Kvinnan som såg Patrik vid vägen?!
Den observationen är inte hundra.

Om man följer de spår som finns så ser det ut som Patrik var på väg till RV 52.
Där finns det kameror som filmar. Är dom kontrollerade?

Sista samtalet på eftermiddagen den 22 maj.
Är det kollat med utdrag från telefonlistor tro? Annars är det mycket möjligt att polisen bara har triangulerat och tittat vart mobilen stängdes av och även om den är startad igen.
Den infon borde föräldrarna annars kunna begära ut från operatören trots att det är ett kontantkort?

Han hade plånbok och mobil när han försvann
Vad för ID-handlingar må tro? Ett vanligt leg? Internationellt ID eller Pass?

Han har ju alltså kunnat rest över Sveriges gräns.

Kranföraren är mycket säker på sin sak?

Filmar fartkameror på det viset?

Andra vägkameror är väl riktade mot asfalten (kolla ishalka)?

Kan andra begära ut mobiltrafikdata?
Citera
2017-08-18, 09:19
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Kranföraren är mycket säker på sin sak?

Filmar fartkameror på det viset?

Andra vägkameror är väl riktade mot asfalten (kolla ishalka)?

Kan andra begära ut mobiltrafikdata?

Kranföraren sa att det VAR Patrik och det skedde i anslutning till försvinnandet och låg färskt i minnet.

På vissa kameror ser man rätt okej. Vet dock inte hur det är med denna kameran på 52:an.
Visst ser man kanske inte detaljer men man kan få en hint om en person.

Det med mobiltrafiken är jag osäker på. Visst finns det loggat hos operatör och har man kontantkortet registrerat så kanske samtalen finns på "mina sidor" annars tycker man att operatören kan vara behjälplig i ett sånt här fall att lämna ut de till föräldrarna.

Ponera att P tog RV 52 i bil eller lastbil.. Finns det andra ställen i närheten som kan ha filmat det förutom just vägkameror? Tänkte på bensinstationer, byggen etc.
Måste checka runt.

Edit: Det är nåt som inte stämmer med kartorna? Tittar jag på kartan i TS så är det RV 52 men tittar jag på Eniro så är det RV 51..
Senast redigerad av Livingmyownlife 2017-08-18 kl. 09:34.
Citera
2017-08-18, 09:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det enda vi egentligen vet är att Patrik steg av vid Hallsberg station och att han visste exakt vart han var..
Han säger till kvinnan på tåget att de ses i Mjölby sen.

Vi vet att han inte har sina väskor med så dom har han lämnat. Sen om det är P som placerat ut dom där dom hittades kan vi inte veta.

Kan man lita på kvinnans hitstoria?

Vi vet också att han observeras av en kranförare. Den mannen säger att det ÄR Patrik.

Kvinnan som såg Patrik vid vägen?!
Den observationen är inte hundra.

Om man följer de spår som finns så ser det ut som Patrik var på väg till RV 52.
Där finns det kameror som filmar. Är dom kontrollerade?

Sista samtalet på eftermiddagen den 22 maj.
Är det kollat med utdrag från telefonlistor tro? Annars är det mycket möjligt att polisen bara har triangulerat och tittat vart mobilen stängdes av och även om den är startad igen.
Den infon borde föräldrarna annars kunna begära ut från operatören trots att det är ett kontantkort?

Han hade plånbok och mobil när han försvann
Vad för ID-handlingar må tro? Ett vanligt leg? Internationellt ID eller Pass?

Han har ju alltså kunnat rest över Sveriges gräns.

Att P steg av i Hallsberg det vet vi eftersom vi har övervakningsfilmen från stationen. Men att han visste att han visste var han var, det vet vi inte.

Hur vet vi med säkerhet att kranförarens observation är riktig? Har inget minne heller att jag läst om varken kranförarens eller kvinnans observation av P vid vägen i pressen?

Hur är det med vägkameror? De fartkameror som finns filmar bara när man överskrider den gällande hastigheten vad jag vet. Andra kameror?

Citat:
Fakta om trafiksäkerhetskamerorna
l
l
v
Trafiksäkerhetskamerorna innehåller både kamera och radar.
Endast de som kör för fort fotograferas.
http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Trafiksakerhetskameror/
Citera
2017-08-18, 10:07
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att P steg av i Hallsberg det vet vi eftersom vi har övervakningsfilmen från stationen. Men att han visste att han visste var han var, det vet vi inte.

Hur vet vi med säkerhet att kranförarens observation är riktig? Har inget minne heller att jag läst om varken kranförarens eller kvinnans observation av P vid vägen i pressen?

Hur är det med vägkameror? De fartkameror som finns filmar bara när man överskrider den gällande hastigheten vad jag vet. Andra kameror?

http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Trafiksakerhetskameror/

Eftersom han sa: Vi ses i Mjölby, så får man anta att han visste att han inte var där. Varför skulle han annars uttrycka sig så?

Det med kranföraren har varit uppe på tapeten länge men eftersom han inte tagit kort så räknades det inte som en säker obs.

Det finns vägkameror som inte bara är hastighetskameror utan filmar under hela dygnet. En del är riktigt kassa medans en del tar ganska bra bilder..

http://www.webbkameror.se/trafikkameror/trafikkameror_sk_malmo_yttr.php

Bara ett exempel. Finns betydligt bättre och även sämre. Jag vet inte om dessa går att styra så man tex kan ta en bildsekvens och sen zooma..
Senast redigerad av Livingmyownlife 2017-08-18 kl. 10:09.
Citera
2017-08-18, 10:14
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Kranföraren sa att det VAR Patrik och det skedde i anslutning till försvinnandet och låg färskt i minnet.

Vittnen som påstår att de sett X eller Y är jag alltid skeptisk till. Inte för att de medvetet ljuger, det tror jag inte så många gör, men de ser fel helt enkelt.

När man läser förhör med en misstänkt gärningsman är det inte ovanligt att denne säger en sak vid första förhöret och en annan sak vid andra förhöret. Och det kanske inte är så konstigt, den misstänkte kanske vill förvilla.

Tyvärr är det så att det inte är helt ovanligt att opartiska vittnen lämnar olika uppgifter vid olika förhör.
Folk minns fel, helt enkelt och rör till det.

Men visst, kranföraren kan ha sett Patrik.

Sedan undrar jag om kranföraren hade sett någon efterlysning med bild på Patrik innan han såg Patrik i verkligheten. Då är chansen större att han sett rätt.

Men om det är så att han först såg en ung man, och när efterlysningen med bild senare spreds, så tyckte han att bilden liknade den unge man han hade sett tidigare. Då kan man nästan helt avfärda kranförarens uppgift.
Citera
2017-08-18, 10:16
Medlem
Livingmyownlifes avatar
En annan sak jag funderar på. (Mycket tankar idag)

Umeå univ tex har ett UmU-Kort. Ett kort som är kopplat till universitetet och där man har lånekort och även digital plånbok i.

Plånboken fylls på med Paypal.
Kan Patrik ha haft ett sånt kort?
För då kan det vara påladdat med pengar sen tidigare och då borde det inte synas på hans bank som ett uttag nu? Nån som vet hur det fungerar??

Låt säga att P sätter i 2000kr i januari och sen 3000 när han fyllde år. Kortet är då laddat med 5000kr.

Om han använder det när han handlar, syns det som ett uttag då iom att det är påladdat sen tidigare?

Finns det andra kort som man kan ladda på pengar på och använda sig av?
Citera
2017-08-18, 10:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Eftersom han sa: Vi ses i Mjölby, så får man anta att han visste att han inte var där. Varför skulle han annars uttrycka sig så?

Det med kranföraren har varit uppe på tapeten länge men eftersom han inte tagit kort så räknades det inte som en säker obs.

Det finns vägkameror som inte bara är hastighetskameror utan filmar under hela dygnet. En del är riktigt kassa medans en del tar ganska bra bilder..

Bara ett exempel. Finns betydligt bättre och även sämre. Jag vet inte om dessa går att styra så man tex kan ta en bildsekvens och sen zooma..

Tack för info om webbkamerorna.

Jag tror ju personligen att de två obs av Patrik som vi pratar om här kan vara "något" av intresse, om de nu stämmer. Det gör jag eftersom jag misstänker att vittnesuppgifter kan vara anledningen till att man letat i Hällabrottet. Men det är bara en vild gissning. Men eftersom vi inte läst om det i pressen , måste man ju ta dessa observationer med en nypa salt. Man kan inte ta det som en "sanning", om du fattar vad jag menar.

Vad gäller vägkameror och andra kameror som kan ha fångat Patrik? Man kan ju bara önska att man kollat på dem. Men undrar om det verkligen görs???

Den uttjatade frasen "Vi ses i Mjölby" vet vi ju inte när den sas.
Jag har spekulerat tidigare att det kan ha sagts av kvinnan till Patrik vid deras samtal redan 45 minuter innan Patrik stiger av i Hallsberg. Men det är som sagt bara en spekulation.

Citat:
Det måste ju vara ovanstående samtal vid 14-tiden som det syftas på. Då är det ju 45 minuter kvar innan han kliver av i Hallsberg. :

Citat:
Under samtalet med kvinnan hade Patrik och hon sagt att de "skulle ses i Mjölby", där de alltså skulle byta tåg.
https://www.flashback.org/sp61362622
Citera
2017-08-18, 11:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Vittnen som påstår att de sett X eller Y är jag alltid skeptisk till. Inte för att de medvetet ljuger, det tror jag inte så många gör, men de ser fel helt enkelt.

När man läser förhör med en misstänkt gärningsman är det inte ovanligt att denne säger en sak vid första förhöret och en annan sak vid andra förhöret. Och det kanske inte är så konstigt, den misstänkte kanske vill förvilla.

Tyvärr är det så att det inte är helt ovanligt att opartiska vittnen lämnar olika uppgifter vid olika förhör.

Sedan undrar jag om kranföraren hade sett någon efterlysning med bild på Patrik innan han såg Patrik i verkligheten. Då är chansen större att han sett rätt.

Men om det är så att han först såg en ung man, och när efterlysningen med bild senare spreds, så tyckte han att bilden liknade den unge man han hade sett tidigare. Då kan man nästan helt avfärda kranförarens uppgift.

Ja, vittnesuppgifter som du säger kan vara av helt olika dignitet.

Såg ett på Veckans brott med Leif GW om just hur vittnesuppgifter kan vara väldigt opålitliga.
Man gjorde ett försök med frivilla försökspersoner. Nu minns jag inte exakt hur försöket gjordes, hur personerna informerades innan. Men de var ändå på något sätt informerade om att något skulle hända.
Personerna filmades under en låtsaskupp (minns inte heller hur den gick till), men den involverade bilar och "brottslingar" på något sätt. Trots att försökspersonerna var informerade om att något skulle inträffa, de måste ju även förstått att experimentet inte skulle innebära fara för dom, och de förmodligen hade alla sinnen på vakt, visade det sig att deras vittnesuppgifter var väldigt dåliga. De uppgav fel signalement på kläder (tror någon vände på färgerna på byxor, jacka?), fel info vad som hände, hur många de var osv. Några saker var direkt fel, medan några var rätt, men hur ska man veta vilket?

Har också egen erfarenhet.
När jag var i 12- års åldern var min kompis och jag ute och gick i villaområdet när hon blev påkörd av en bil. Hon slungades till diket, men kunde gå tillbaka till skolan som skickade henne till sjukhuset. Hon blev bara lindrigt skadad. Bilisten smet.
När polisen förhörde oss om hur bilen såg ut, uppgav jag vit WW medan hon sa svart WW. Förmodligen var den inte röd eller blå, men vem hade rätt? När polisen sa till mig att hon sa en annan färg, blev jag osäker, men tyckte ändå att den var väl vit? Vem som hade rätt, det vet jag inte än idag.
Citera
2017-08-18, 11:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv

Men om det är så att han först såg en ung man, och när efterlysningen med bild senare spreds, så tyckte han att bilden liknade den unge man han hade sett tidigare. Då kan man nästan helt avfärda kranförarens uppgift
.

Tror du har rätt där. Oftast minns man inte vilka människor man sett om man inte reagerat på något speciellt t ex utseende, beteende osv.
Nu när jag tänker vilka mötte jag i morse? Svar ingen aning

Dessutom tror jag att de bilder som först skickades ut gav en totalt missvisande bild av P. Min första tanke var en person med ett funktionshandikapp (menar inget nedlåtande med det alls)
Tyvärr sitter bilden av en gapande P fortfarande på näthinnan.
Citera
2017-08-18, 11:47
Medlem
zippzons avatar
Citat:

Även pappan förmodar att P visste att han va i Hallsberg

Citat:
Jag tycker ju att han borde insett att han inte var i Mjölby, för han har ju åkt genom där förut, säger Jörgen till Nyheter24.

källa https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/889764-patrik-forsvunnen-hallsberg-pappa-jorgen-kritik-polisen

Citat:
Den första observationen skedde några timmar efter att Patrik gått av tåget vid Hallsberg järnvägsstation. Den kommer från en kranförare som såg en ung, smal man passera över rälsen. Han har sagt att han är ganska säker på att det var Patrik han såg.

kranföraren kände alltså inte till att P skulle bli efterlyst

källa LisaFlash inlägg #2873
Citera
2017-08-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Många verkar tycka/tro att orten är en idyll där ingen råkar ut för något. Frågan måste ha ställts flera gånger tidigare. Har P använt droger?

Får övervakningskameror på en bensinstation vara riktade utanför området?

Kan inte minnas att det var någon text när det gällde bilder på E***, i varje fall inte de som postades tidigt i en Flashbacktråd.
Nu har ju jag lite svårt att ens se kön på bilden, men enligt "nätet" var det den unga flicka.. Detta var ganska omgående. En Snapchat som spred sig... Det stod typ något. "Hon är nog sjukskriven i morrn lol" eller något sådant, jag mins som sagt inte alls. Och jag har ingen lust att googla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in