2017-08-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Why not?!
Visst behöver det inte just vara Patrik men det visar att det finns folk som skulle kunna göra det mesta för att få försvinna ett tag.

Jag tyckte det var en intressant infallsvinkel.

Jag tycker också att det är en intressant infallsvinkel även om just det inlägget kanske inte är Patrik. För mig är det inte helt avskrivet att han faktiskt kan ha valt att försvinna frivilligt och håller sig undan. Kanske en naiv förhoppning men tycker att det är sannolikt att han valt att ta en "paus" från livet ett tag.
Citera
2017-08-16, 21:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Why not?!
Visst behöver det inte just vara Patrik men det visar att det finns folk som skulle kunna göra det mesta för att få försvinna ett tag.

Jag tyckte det var en intressant infallsvinkel.

Ja det verkar som om det inte är helt ovanligt att människor vill försvinna. Här är en ganska intressant tråd om "konsten att försvinna utan ett spår"
(FB) konsten att försvinna spårlöst..
Citera
2017-08-16, 22:08
Medlem
Men vad lever man på om man är spårlöst borta? Att försvinna är nog inte så svårt egentligen. Landet är rätt stort och eftersom P har ett rätt vanligt utseende, så är de heller inte svårt stt få sig att se olik ut.

Trevligt att gruppen är fyra admin igen! Undra bara när de ska öppna upp den igen, verkar inte riktigt som någon orkar.

Angående hans bank så tror jag nog att föräldrarna riskerar ett åtak för de intrånget. Men får nog förmildrande med tanke på omständigheterna.
Citera
2017-08-16, 22:32
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zubelina
Har inte skrivit nåt i tråden.
Har åkt på sök i Hallsberg med FIKK.
Tänker mkt på det här och undrar verkligen vad som hänt.
Ser nu att det är 4 adm i gruppen igen.

Är det mamman, som återinträtt?
Ja! Det är det! Då fattas bara 11 stycken! Jodå! De var 15 ett KORT tag!
Senast redigerad av NinaBe 2017-08-16 kl. 22:39.
Citera
2017-08-16, 22:37
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Är det mamman, som återinträtt?

Japp..
Citera
2017-08-16, 22:42
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Japp..

Jag tittade just efter! Även en mager version av hennes "Fb" existerar!
Citera
2017-08-16, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du som är lite insatt kanske kan svara på hur polisen gör i ett sådant här fall av försvinnande när förundersökning inte är inledd.

Hur polisen gör inledningsvis för att utesluta brott genom att kontrollera att bankkontot inte rörts. Patriks fall skrevs det att förundersökning inte inletts. Eller inledde de först FU och avskrev den sen?

Hur man gör fortsättningsvis för att veta om kontot rörts vid senare tillfälle. Har polis någon möjlighet att följa upp om bankkoton är rörda?

Från Minilex om banksekretess:

Begränsningar i banksekretessens omfattning

4. Banken får lämna uppgifter till polis och åklagare om en förundersökning om brott har inletts.
http://www.minilex.se/a/banksekretess
Nja... Så insatt är jag väl inte. Men bra frågor.
Det är lite det här som är tjusningen med människorov. Lite det jag menat med att man får helt andra resurser då. Det krävs ju dock något för att kunna göra det, alla försvinnanden blir inte människorov inledningsvis för att sedan omrubriceras till något våldsbrott eller avskrivas helt. Man kan få den uppfattningen för det ofta står i Aftonbladet "25 årig kvinna försvunnen från köping, polisen har inlett förundersökning om misstänkt människorov." Media rapporterar ju inte om ALLA försvinnanden, utan bara dom som kan vara intressanta och generera klick.

Jag tror ju att familjen kollat Patriks konton. Jag bor inte med Mamma, men jag kan min Mammas koder och hon kan mina. Och så har det varit i sen lååång tid tillbaka. Kan mina syskons koder också, min sambo, barnens. Osv...

Jag vet inte hur det sett ut alls här... Om det funnits misstankar. Om rubriceringen varit annan...
Som du länkat så kan ju Polisen inte göra så mycket utan FU om brott. Det finns ju däremot räddningstjänstlagen som man använder sig av när det gäller fara för liv eller annat. Och p g a psykos misstankarna så kunde man ju inledningsvis köra på ganska hårt i Hallsberg med helikopter och skit, Knacka dörr (även knacka sönder en dörr om det skulle vara så) men det gav inget och det går ju liksom inte att gissa eller söka i hela landet med dom resurserna. Räddningstjänstlagen bör kunna användas för detta ändamål. Om man nu hyser starka misstankar om psykisk ohälsa eller att människan av annan orsak kan befinna sig i direkt fara och man behöver säkra spår så tror jag nog att det skall vara försvarbart.

Det fetade och understrukna:
Citat:
Om fara för liv, hälsa eller egendom eller för skada i miljön inte lämpligen kan hindras på något annat sätt, får räddningsledaren vid en räddningsinsats bereda sig och medverkande personal tillträde till annans fastighet, avspärra eller utrymma områden, använda, föra bort eller förstöra egendom samt företa andra ingrepp i annans rätt, i den mån ingreppet är försvarligt med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som vållas genom ingreppet och omständigheterna i övrigt. Sådana ingrepp får också företas av den kommunala nämnden eller, i fråga om statlig räddningstjänst, av den myndighet som svarar för räddningstjänsten. Om en statlig myndighet enligt vad som sägs i 33 § första stycket har tagit över ansvaret för den kommunala räddningstjänsten, får ingrepp företas av den myndigheten i stället för av den kommunala nämnden.

Jag är ingen jurist, men jag tolkar det som att en räddningsledare (en räddningsledare kan vara polis ja.) kan begära tillträde för att spåra mobiler eller konton om det rör sig om en människa som man med starka skäl misstänker ej kan ta hand om sig själv och kan utgöra en fara för sig själv eller annan.
Jag kan dock inte garantera att det är så. Men Räddningstjänstlagen är i många fall mer användbar än Polislagen.
Citera
2017-08-16, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu blir man dissekerad i småbitar av styckmästaren själv!

Nu vet du mer än jag om hur MPS arbetar, så jag ska inte säga emot dig.
Tror förstås inte heller att polisen hade överlåtit till MPS att leta i Hällabrottet om de fått tidiga indikationer om att Patrik gått dit.

Vet inte när tex de vittnesmål som vi pratat om vid järnvägsövergången och vid vägen dagen efter kom in? Dessa vittnesmål kanske kom in när Patriks försvinnande uppmärksammats i pressen?
När vittnesmål och tips kommer in måste ju polisen arbeta sig igenom dessa, vilket måste ta en tid med den blandning av kvalitet som de ändå har. Det är inte säkert att dessa vittnesmål kom upp i tidigt skede när polisen letade och kanske inte heller bedömdes som väldigt trovärdiga?
Men MPS är ändå en organisation med stor erfarenhet och gör säkert ändå sök efter någon avvägning av värdet av att söka i Hällabrottet
Nja, jätte mycket vet jag väl inte. Men ändå.. Ja, och nu ska jag stycka mer
Idag skulle jag kalla MPS för väldigt kompetenta. Inledningsvis så kände jag väl att det var en bunt "duktiga" människor som ville lite för mycket och klampade runt utan någon koll överhuvudtaget och med lite tur hittade på något lik och genast blev familjernas hjältar, där polisen och samhället svek anhöriga kom MPS och räddade dagen.
Idag har en del MSO och annat, och en hel del erfarenhet. Och att man endast söker när man har en garanti på att personen inte gömmer sig av fri vilja från en ond sambo.
Men två-tre vittnesmål på att han gått dit borde ju räcka för att organisera ett sök där.

Citat:
Tror tyvärr att med så många försvinnande som sker varje år, finns en viss risk att polisen missar en del brott. De måste ju ändå sålla bort ganska många fall.
Tänk bara på Arbogakvinnan som mördade sin make (nu är ju inte detta ett försvinnande, men det kunde ha varit ett om hon valt att försöka gömma kroppen). Detta utreddes aldrig trots att försäkringsbolaget meddelade polisen att de misstänkte försäkringsbedrägeri och att dödsfallet verkade misstänkt.
Oh ja... Vill inte vara för mycket OT men det stämmer. Drar iväg ett PM senare...

Citat:
Kan dock tänka mig att polisen har möjlighet att konsultera psykiatriker/psykologer för att få klarhet i vad som kan ha pågått. Min tanke är att Patrik ändå har uppträtt på sådant sätt att andra (kompisar, lärare mm) har reagerat på ett avvikande beteende hos honom och att detta gjort att man anat att det var något mer än depressionen som spökade.
Ja, självklart kan man göra det. Jag reagerar bara på att man öppet misstänker en diagnos på en kille på det sättet. Tycker det låter som ett klumpigt uttalande. Skulle du vilja ha en läkare som kan säga till media att du misstänks ha gått in i en psykos? Känns bara... fel.
Citera
2017-08-17, 08:42
Medlem
Funderar fortfarande på om han haft drogproblem. Känns inte som det heller blivit dementerat. Finns ju liksom även den möjligheten att det kan ha orsakat psykos i så fall o ligger till grund för polisens uttalande. Förstår om föräldrarna inte vill uttrycka det direkt o till allmänheten med hänsyn till P, men känns nu som ett ev missbruk är ett "litet" bekymmer i relation till att han är försvunnen eller avliden. Att ha kunskap kring detta vore ju en bra plattform för fortsatta sök 🙄
Citera
2017-08-17, 08:45
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Bankdosa eller koden till han Mobila bank-ID räcker ju för att ta reda på det.
Polisen får inte göra det -men om föräldrarna/annan har tillgång till det så är det ju bara att logga in.
Har inte polisen rätt att kontakta banken och höra om det här varit aktivitet på hans bankkonton eller inte? Det trodde jag var standard... Fast iofs måste man misstänka ett brott för att polisen ska få ta till såna medel...
Citera
2017-08-17, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Nej, på helt andra sidan stan, sörbyskogen. Men jag går där dagligen och har aldrig sett till varken killen som såg ut som P, den äldre utländska mannen eller den flotta BMW:n igen....

Okej ,ja då vet jag ,uppe vid SGU: S sommarhem ,eller ,var det utmed norrköpingsvägen ?
De kanske tog en liten paus ,på väg ner mot Norrköping ?
För vidare färd ner mot Malmö ?
Bara min spekulation .....

Vilken dag var det du såg honom , sa du ? Var det samma dag som han försvann ?
Senast redigerad av evaveva 2017-08-17 kl. 09:49.
Citera
2017-08-17, 09:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Har inte polisen rätt att kontakta banken och höra om det här varit aktivitet på hans bankkonton eller inte? Det trodde jag var standard... Fast iofs måste man misstänka ett brott för att polisen ska få ta till såna medel...
Jag tror det krävs att en förundersökning är inledd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in