Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 10:33
  #1
Administrator
admins avatar
Den 23 maj 2000 lanserade Flashback ett diskussionsforum på sin webbplats. Det är idag exakt 17 år sedan. Mycket har hänt sedan dess, men nu är det dags att ta forumet till nästa nivå.

Idag lanserar vi en helt ny design på forumet. Inga jätteändringar, men små förbättringar här och där. Däremot så är det stora förändringar i koden, och hur forumet är uppbyggt. Vilket var en förutsättning för att förbättras långsiktigt. Men först lite bakgrund.

Bakgrund:

Flashback Forum utvecklades från ett par helt olika projekt som Flashback startade under 1990-talet.

1995: Flashback startar en veckotidning (FNA) som distribuerades via e-post. En betydande del av innehållet var artiklar och debattinlägg skrivna av Flashbacks läsare.

1996: En av föregångarna till Flashback Forum var 'Fritt Forum'. Flashbacks första diskussionsforum som lanserades sommaren 1996. Men pga sabotage så tvingades funktionen stängas ner. Flashback startade även en webbchat, men även denna stängdes snabbt ner pga sabotage.

1997: Flashback startades en egen internetleverantör. Alla som prenumererade på Flashback fick tillgång till tjänsten. Gratis e-post, gratis webbhotell och gratis internetförbinelse.

1998: Flashback Community lanseras. Flashback väljer att utveckla sin internetleverantör och erbjuder nu även kostnadsfria tilläggstjänster som exempelvis interna mailinglistor och diskussionsgrupper som bara Flashbacks kunder kunde få tillgång till.

2000: Flashback Forum lanseras under namnet Flashbacks konferensavdelning. Skillnaden mot innan var att detta diskussionsforum var öppet för alla, inte bara de som prenumererade på Flashback.

När Flashback Forum lanserades så fanns det inga andra diskussionsforum på nätet att prata om. Program som phpBB eller vBulletin fanns inte ännu. Man lanserade konferensforumet genom att berätta om nyheten i nyhetsbrevet FNA nummer 131 två dagar efter lanseringen. Nyhetsbrevet hade vid denna tidpunkt 94 480 prenumeranter, och forumet blev snabbt mycket välbesökt.

Flashbacks konferensforum växte och blev nu allt mer populärt. Men den ökade populäriteten resulterade också i ökat missbruk. På den här tiden fanns det inga moderatorer och man kunde inte registrera sig som medlem.

För att förbättra konferensforumet så lanserades det nya Flashback Forum i april 2002. Detta krävde att man registrerade sig som medlem, och forumet fick nu även moderatorer. Vissa menade att forumet var mindre fritt. Flashback valde därför att behålla 'Flashbacks konferenser' vid sidan av 'Flashback Forum'. Det visade sig dock att väldigt få personer uppskattade det ocensurerade 'Flashbacks konferenser' framför 'Flashback Forum'. Flashback valde därför att senare lägga ner 'Flashbacks konferenser' och inkludera alla diskussionerna i 'Flashback Forum'.

I augusti 2003 bytte Flashback även programvara, från phpBB till vBulletin. Men pga att antalet besökare bara växte och växte, så dröjde det inte lång tid förrän vi tvingades egenutveckla programmet då vBulletin inte stödjer diskussionsforum i Flashbacks storlek. Något år senare blir vi kontaktade av vBulletin, och tillfrågade ifall vi vill hjälpa till att utveckla vBulletin - då vi enligt dem skapat en mjukvara som på många områden är bättre än deras egen.

Flashback 2017

När forumet lanserades så fanns det inga smartphones eller några läsplattor. Internet såg helt annorlunda ut på den tiden, och när vi skulle förbättra något så tvingades vi arbeta i en miljö som var anpassad till en helt annan tid. Vilket gör att små förbättringar tar omotiverat lång tid att åtgärda. Vi har nu skrivit om en stor del av koden, och skapat en plattform som är anpassad till 2017, men ännu viktigare - anspassad till att utvecklas med nya funktioner som kommer i framtiden. Inte bara 2017, utan även 2018, 2019, 2020 osv.

För att kunna bygga alla bra funktioner, så behöver vi en bra grund. Detta är vad vi lanserar idag. Innan vi går vidare med nya funktioner, så behöver vi input från er användare. Vi har nu betatestat versionen i flera månader, men det finns alltid saker som vi kan ha missat. Eller som fortfarande behöver åtgärdas. Så ett första steg är att nu låta er användare betatesta den nya sidan.

Att ändra design på forumet är inte enkelt. Vi gjorde det 2006 och 2010. Det är nu över sju år sedan sist. Men denna gång är det mer än ny design. Vi vet att många ogillar när vi ändrar saker, men vi har hela tiden varit mycket noga med användarvänligheten. Det viktiga är inte hur forumet ser ut. Det viktiga är att forumet är användarvänligt. Och vi tror att den nya designen därför är ett steg i rätt riktning.

När vi (admins, moderatorer, medlemmar) anser att vi är klara med förbättringarna i betaversionen, så fortsätter vi sedan med att utveckla och förbättra forumet som helhet. Det finns massor att göra, men först vill vi veta hur ni trivs med det nya formatet.

admin
Citera
2017-05-23, 10:34
  #2
Moderator
^Eazs avatar
Fyfan vad rädd jag blev när jag laddade om...

Gillar toppdelen med sök, citeringar osv.
Citera
2017-05-23, 10:35
  #3
Medlem
seriously?s avatar
Helvete vad skraj jag blev när jag uppdaterade sidan, ser bra ut vid första anblick.
Citera
2017-05-23, 10:36
  #4
Medlem
randones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Fyfan vad rädd jag blev när jag laddade om...

Gillar toppdelen med sök, citeringar osv.

Precis, var nyss i kontrollpanelen och jag trodde jag ändrat till nåt knas.
Men det här blir nog bra, vänja om ögon och hjärna bara.
Citera
2017-05-23, 10:37
  #5
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Aj fan! Jag gillar inte förändringar.
Ogillar att man inte kan scrolla ner och se kategorier under samma sida under Aktuella ämnen
Citera
2017-05-23, 10:37
  #6
Medlem
remixutoheavens avatar
Kalla mig konservativ men tycker detta var till det sämre vill hellre ha tillbaka den gamla designen. Blev även skraj jag med när sidan uppdaterades.

Tummen ner för mig i alla fall...
__________________
Senast redigerad av remixutoheaven 2017-05-23 kl. 10:40.
Citera
2017-05-23, 10:37
  #7
Medlem
yiys avatar
loggan är lite konstigt placerad? för mig är det en grå bar och i mitten är loggan.


det kommer nog ta ett bra tag att vänja sig, men det ska nog gå..

känns som kategorifärgerna är onödiga/felplacerade
__________________
Senast redigerad av yiy 2017-05-23 kl. 10:46.
Citera
2017-05-23, 10:37
  #8
Medlem
JustZlatans avatar
Gillar den nya designen. Modern. Det ser ut att vara bättre skärpa, färger och djup.
Citera
2017-05-23, 10:37
  #9
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Kanske en dum fråga, men vart hittar jag prenumereringarna?

Saknar även "topp" längst ner på sidan, en väl använd liten knapp.
__________________
Senast redigerad av nudebrainsurgeon 2017-05-23 kl. 10:40.
Citera
2017-05-23, 10:37
  #10
Medlem
hugTracersbutts avatar
Gillar den inte alls, känns mobilanpassad. Hur ändrar man tillbaka till classic?
Citera
2017-05-23, 10:37
  #11
Medlem
Agamantums avatar
Jag vill ha tillbaka mitt gamla flashback. Denna siten blir bara värre och värre. Massiv censurering och nu "ny häftig design".

Men för all del gör det klassiska misstaget att gå från succé till att förändra sig till det sämre och ännu sämre. Så fort ett alternativ sedan dyker upp är det kört.

Coca cola har inte förändrat mycket på 80 år. De har till och med flaskorna kvar i samma design. En tanke.

Men ja kör ni på.
Citera
2017-05-23, 10:38
  #12
Medlem
halvljuss avatar
Riktigt ful design. Det enda bra är färgkodningen i Aktuella ämnen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback