Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-18, 09:38
  #1
Medlem
Eftersom jag dragit på mig spelskulder så försöker jag komma på nå bra extraknäck för att amortera av skulderna snabbare men det står still i skallen.

Har släppt tanken att försöka vinna tillbaks pengarna och tagit professionell hjälp , min plan är nu istället att jobba ihop pengarna och bli kvitt skulden så fort jag bara kan.

Jag är beredd att jobba hårt för det här.

Det som jag funderar på är:

Öppna eget företag inom mitt arbetsområde elektriker/automationstekniker och utföra jobb på sidan om mitt ordinära jobb , ev om företaget skulle gå riktigt bra så kör jag det på heltid.

E-shop?

Funderar på att sjunka så lågt å ta ett telefonförsäljare jobb på kvällarna , hatar dom själv men jag måste göra något, vad kan man tjäna på det om man kör varje vardag kväll och lyckas sälja lite varje kväll?

Har aktier som jag funderar på att placera om, inte allt men en liten del.

Kom gärna med tips!
Citera
2017-05-18, 09:40
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Kan man jobba kvällar kanske restaurangbranschen kan vara något, där behövs väl alltid folk?
Citera
2017-05-18, 09:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Kan man jobba kvällar kanske restaurangbranschen kan vara något, där behövs väl alltid folk?

Ja visst det kan jag tänka mig , tar allt jag kan nu.
Kan ta McDonalds till o med.

Vad kan man få ut på en månad där om man jobbar kväll?
Citera
2017-05-18, 09:48
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Öppna eget företag inom mitt arbetsområde elektriker/automationstekniker och utföra jobb på sidan om mitt ordinära jobb , ev om företaget skulle gå riktigt bra så kör jag det på heltid.

Att köra som elektriker på kvällstid är nog det bästa. Eftersom du är kvalificerad kan du få mycket högre timlön där än om du exempelvis står på McDonalds och flippar burgare. Många vill gärna ha hjälp av elektriker m.m på kvällstid och på helger, istället för att ta ledigt från jobbet eller liknande. Dock bör du se till att det är OK med din arbetsgivare eftersom det kan vara konkurrerande verksamhet.
Citera
2017-05-18, 09:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Att köra som elektriker på kvällstid är nog det bästa. Eftersom du är kvalificerad kan du få mycket högre timlön där än om du exempelvis står på McDonalds och flippar burgare. Många vill gärna ha hjälp av elektriker m.m på kvällstid och på helger, istället för att ta ledigt från jobbet eller liknande. Dock bör du se till att det är OK med din arbetsgivare eftersom det kan vara konkurrerande verksamhet.

Jag tror det jag med , har redan utfört endel svartjobb åt bekantas bekanta och tjänat bra så efterfrågan finns.

Jag jobbar på en industri så jag konkurrerar knappast med min arbetsgivare
Citera
2017-05-18, 09:53
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Jag tror det jag med , har redan utfört endel svartjobb åt bekantas bekanta och tjänat bra så efterfrågan finns.

Jag jobbar på en industri så jag konkurrerar knappast med min arbetsgivare

Det låter ju perfekt! Starta en enskild firma så kan du köra det vitt!
Citera
2017-05-18, 09:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det låter ju perfekt! Starta en enskild firma så kan du köra det vitt!

Ja det är så jag tänkt 😊

Vad är det för kostnader med enskild firma? Måste man ha startkapital?
Citera
2017-05-18, 10:22
  #8
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Ja det är så jag tänkt 😊

Vad är det för kostnader med enskild firma? Måste man ha startkapital?

Det är inga direkta uppstartskostnader utöver 900 kr i ansökningsavgift. Du ska ha FA-skatt, inget startkapital krävs (utöver om du behöver köpa in verktyg och så då förstås).

Läs här: https://www.verksamt.se/starta/start...ingsverksamhet

Om du inte kan bokföring kan du lägga ut den, det kommer ju kosta en liten slant varje månad. Gör du bara några uppdrag i månaden kostar bokföringen inte mycket dock.
Citera
2017-05-18, 10:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är inga direkta uppstartskostnader utöver 900 kr i ansökningsavgift. Du ska ha FA-skatt, inget startkapital krävs (utöver om du behöver köpa in verktyg och så då förstås).

Läs här: https://www.verksamt.se/starta/start...ingsverksamhet

Om du inte kan bokföring kan du lägga ut den, det kommer ju kosta en liten slant varje månad. Gör du bara några uppdrag i månaden kostar bokföringen inte mycket dock.

Ok tack för infon 😀👍

Skulle vara intressant att veta vad man som egen företagare inom el skulle kunna ha för månadslön om firman går bra och man behöver anställa någon , att det blir så pass att man kör eget på heltid för efterfrågan blivit så stor.

Kör man kvällar och helger så riskerar man inte så mycket som att endast köra eget , nu har ju jag mitt vanliga jobb som säker inkomst, men har man tur så kanske efterfrågan ökar.

Målet är ju fortfarande att tjäna så mycket jag kan och om jag märker att det börjar luta mot att jag tjänar bättre och bättre som egen företagare så kommer jag köra det på heltid sen.
__________________
Senast redigerad av Smeagoul 2017-05-18 kl. 10:30.
Citera
2017-05-18, 11:02
  #10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Ok tack för infon 😀👍

Skulle vara intressant att veta vad man som egen företagare inom el skulle kunna ha för månadslön om firman går bra och man behöver anställa någon , att det blir så pass att man kör eget på heltid för efterfrågan blivit så stor.

Kör man kvällar och helger så riskerar man inte så mycket som att endast köra eget , nu har ju jag mitt vanliga jobb som säker inkomst, men har man tur så kanske efterfrågan ökar.

Målet är ju fortfarande att tjäna så mycket jag kan och om jag märker att det börjar luta mot att jag tjänar bättre och bättre som egen företagare så kommer jag köra det på heltid sen.

Hur mycket du kan fakturera per timme ut mot kund vet du säkert mycket bättre än jag. Kvälls- och helgtid borde du kunna ta lite mer än normala arbetstider.

Sen kan du räkna hur mycket det ger till dig i slutändan här: http://www.driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl

Tänk dock på att du inte kommer kunna fakturera i närheten av 100 % av nedlagd tid - du ska jaga kunder, administrera företaget, sköta kontakt med leverantörer (bokföring m.m) och så.

Rullar det på bra borde du överväga aktiebolag, men då behöver du 50 tkr i eget kapital. Detta eftersom du har lön från tjänst - allt du tjänar i dina enskilda firma måste tas ut som lön vilket gör att du kommer upp i hög beskattning. I ett aktiebolag kan du skatteplanera på ett helt annat sätt och även ta utdelning istället för lön m.m.
Citera
2017-05-18, 13:21
  #11
Medlem
Firewaias avatar
Har arbetat som personlig assistent i över 15 år nu och har aldrig sett så stort behov av anställningar som nu, det finns nog anställningsformer där som skulle passa dig. Kör själv dubbla jobb med fördel.
Citera
2017-05-18, 13:35
  #12
Medlem
vargvids avatar
Jag driver ett bolag på sidan av mitt jobb så det kan jag inte direkt tipsa om att där kan du tjäna pengar för ingen tjänar pengar bara sådär. Du måste spendera pengar för att tjäna pengar.

Ska du verkligen tjäna en slant på sidan av som faktiskt fungerar och känns i fickan så har du följande:
Sälja droger.
Sälja elektronik på blocket.

Allt annat går inte hem så du faktiskt tjänar på det hela ifall du inte sitter med kontakter eller ett kontakt/kundnät. Och något sånt som kundnät är inget du får på 5 minuter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback