Citat:
Eftersom jag dragit på mig spelskulder så försöker jag komma på nå bra extraknäck för att amortera av skulderna snabbare men det står still i skallen.
Har släppt tanken att försöka vinna tillbaks pengarna och tagit professionell hjälp , min plan är nu istället att jobba ihop pengarna och bli kvitt skulden så fort jag bara kan.
Har släppt tanken att försöka vinna tillbaks pengarna och tagit professionell hjälp , min plan är nu istället att jobba ihop pengarna och bli kvitt skulden så fort jag bara kan.
När du vill bygga upp kapital för att kunna betala skulderna är det viktigt att öka de pengar som kommer in din ficka: inkomster.
Därför är det kul att läsa dina förslag och innovativa prestationer till att skapa andra inkomstkällor.
Men glöm inte att skaffa dig en fullständig översikt över din ekonomi. Du skriver nämligen inte så mycket om den andra sidan av det privatekonomiska flödet, eller rättare sagt i Resultaträkningen, nämligen Utgifterna.
Varje månad så försvinner pengar ur din ficka.
Utgifter kan delas upp i aktiva utgifter och passiva utgifter.
aktiva utgifter = Utgifter där pengar spenderas mot/på en annan önskad energi och där man upplever att man får ett direkt värde tillbaka. Ex: Semesterresor,Spela på trav &galopp hos ATG, Cafébesök, Restaurangbesök, En dyrare Tröja, Champagne, en födelsedagspresent till arbetskollegan
passiva utgifter= Pengar som försvinner ur din ficka utan att du upplever att du direkt för energi tillbaka. Pengar i form av passiva utgifter ur din ficka även om du skulle vara sjuk i två veckor.
Ex: Hyra, El, Försäkring, Mobil, skatt och mat.
Om du inte redan har gjort en ordentlig sammanställning av dina månatliga inkomster och utgifter, så rekommenderar jag starkt att du gör det. För att sedan undersöka balansen mellan aktivt och passivt. Samt resultatet: Inkomsterna minus utgifterna. Se hur stora dina passiva inkomster är i relation till dina passiva utgifter. Undersök också hur stora dina passiva inkomster är i relation till de totala utgifterna.
Med stor sannolikhet kan du spara ihop pengar snabbare genom att dra ned på passiva och aktiva utgifter.
Senast redigerad av Rory 2017-06-07 kl. 12:14.
Senast redigerad av Rory 2017-06-07 kl. 12:14.
Har lyckats byggt upp en hyfsad buffert på det här viset, Men jag har dock inte amorterat av extra på lånen, Skulle kunna amortera av en hyfsad summa på en gång men jag undrar vad som är smartast?