2018-01-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmentalerkaese
Ja, det är klart att det är så.
Men VARFöR hade han inga pengar, inget jobb, ingenting? Var han så dåligt i skolan att han inte kunde börja en utbildning? som hans mor beskriver fanns det troligtvis inte något större problem i skolan. han själv säger att han blev mobbad i skolan på grund av att han har fetare än andra.... var det på grund av mobbningen han blev som han blev??? (vet, svår fråga....)
tenderar lite på att han inte VILLE lära sig något... för att han tycker att det är mysigare att bara lite hänga dagarna ut och in och antagligen får han ju bo "gratis" där i Forsa...?

Slö och dålig uppbackning hemifrån kanske, föräldrar som visade att man kan leva fattigt (på staten?) och inga kontakter som kunde ge sonen extrabjobb. Förmodligen en och annan diagos som involverar frontalloben också (minne, koncentration osv).
Citera
2018-01-09, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
För mig är det klart att han är en fullbordad narciss och psykopat och känner noll empati för andras lidande. Man märker tydligt dem diagnoser/störningar när han visar lång/fackfingret åt folk vid ankomst till förhandlingar. Det är hans svar till alla som sorger Tuva. Man det är svårt att svara på din fråga om han är ond eller sjuk. En sak är är klart att det inte går att bota honom. Hans hjärna saknar de delar som signalerar/reagerar för samvetet och empatin. Om han hade vuxit i en kärleksfull familj, då, kanske kunde hans diagnoser dämpas lite men skulle aldrig botas.
tack, dina funderingar är spännande att läsa! ...
om det inte går att "bota" honom är han väl verkligen sjuk eller t.o.m. handikappad...
men någon som är sjuk eller handikappad kan ju inte rå för sin sjukdom vanligtvis. följaktligen: är han oskyldig? nej, såklart inte!
Citera
2018-01-09, 22:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, det är klart att det är så.
Men VARFöR hade han inga pengar, inget jobb, ingenting? Var han så dåligt i skolan att han inte kunde börja en utbildning? som hans mor beskriver fanns det troligtvis inte något större problem i skolan. han själv säger att han blev mobbad i skolan på grund av att han har fetare än andra.... var det på grund av mobbningen han blev som han blev??? (vet, svår fråga....)
tenderar lite på att han inte VILLE lära sig något... för att han tycker att det är mysigare att bara lite hänga dagarna ut och in och antagligen får han ju bo "gratis" där i Forsa...?

Intressant frågeställning du tar upp.
Jag är ganska övertygad om att den stor del av svaren ligger i att han har starka psykopatiska drag.

Detta gör att han är beredd att ta större risker än genomsnittet, saknar långsiktiga mål för sitt liv, utan problem exploaterar andra eftersom han saknar empati, lätt hamnar i kriminalitet och drogmissbruk, handlar impulsivt, ljuger utan att skämmas (för att bara nämna några få sidor....).

"Vanligt med drogmissbruk
I ett annat försök testade man hjärnans respons då försökspersonerna fick en dos amfetamin. Hos de med hög nivå av psykopatiska drag såg man att frisättningen av dopamin var fyrfaldigt högre än hos övriga, vilket kan förklara varför det är lätt att hamna i missbruk för psykopatiska personer – ruset från kroppens egna lyckomedel dopamin är helt enkelt starkare för dem.

Ett hyperaktivt dopaminsystem verkar alltså bidra till både större risktagande och lättare att hamna i drogmissbruk.
"

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...g-trots-risker

"[[...] livsstil (oansvarig, orealistisk planering, impulsiv, dålig kontroll över beteendet) och på socialt beteende (antisocialt beteende redan i barndomen, ungdomsbrottslighet, mångsidig kriminalitet)."

http://www.dagensjuridik.se/2009/06/...en-en-psykopat

Så att Billy kör drogpåverkad till uppkörningstestet för taxikortet är inte särskilt förvånande. Inte heller att han bor på sin pappa gård som han inte sköter väl (betalar han något ens?), att han utnyttjar Tova ekonomiskt utan att känna minsta skuld, att han inte bekymrar sig om att ordna ett jobb, låter dagarna gå med droger och meka med sina bilar för eget nöjes skull, ägnat sig åt småkriminalitet, ljuger utan bekymmer osv.

Exakt vad som hör ihop med personlighetsdrag och vad som hör ihop med de psykopatiska dragen är svårt att veta. Jag spekulerar bara.

Jag har för mig att hans mamma sa att gymnasiet gick si så där. Hur smart/osmart Billy är tycker jag är svårt att bedöma.

Jag tänker att det här är en kille som är van att ljuga, van att bli åtlydd (han omger sig med en stab som gör som han säger, inte ifrågasätter hans lögner). Han är inte van att bli ifrågasatt och nagelfaren. Plötsligt upptäcker att han är insnärjd i en härva av lögner, som han tror att han snart ska slingra sig ur genom nya lögner.

En långsiktig plan, det finns inte i hans värld, eftersom han saknar konsekvenstänk. Impulserna styr honom.
Senast redigerad av notknapparen 2018-01-09 kl. 22:49.
Citera
2018-01-10, 03:58
Medlem
Citat:
Tova skriver i sin dagbok den 30:e november 2016:
Har sluta med p-piller nu. Har nån sjuk termometer nu, kke blir gravid snart. Haha. Jag pallar inte skriva så mkt mer.

I Sakkunnigtutlåtandet (NFC) står det om vaginalprovet:
Sperma påvisades. Resultaten talar extremt starkt för att sperman
kommer från Billy Anders Fagerström

Inte nog att hon fortsatte smyga och umgås med den här losern, trots att han slog henne gul och blå för jämnan.

Jag hade helt missat att Tova, till råga på allt, dessutom försökte bli gravid med fanskapet.

Snacka om att att vara medberoende!
Citera
2018-01-10, 04:50
Medlem
Klossmongos avatar
Tror inte hon gick in för att bli gravid, termometern används som "hormonfritt preventivmedel". Man mäter kroppstemp för att avgöra om man är fertil lr inte just då, väldigt osäker metod. Men finns tjejer som ogillar hormonella preventivmedel som kör på termometern.
Citera
2018-01-10, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klossmongo
Tror inte hon gick in för att bli gravid, termometern används som "hormonfritt preventivmedel". Man mäter kroppstemp för att avgöra om man är fertil lr inte just då, väldigt osäker metod. Men finns tjejer som ogillar hormonella preventivmedel som kör på termometern.
klart att hon valde termometern i förebyggande graviditetssyfte....men hon visste att den metoden inte alls är lika säker som p-piller så hon tog den risken samtidigt som risken att Billy inte avstår från sex trots att termometern visar fertila dagarna...
Citera
2018-01-10, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klossmongo
Men finns tjejer som ogillar hormonella preventivmedel som kör på termometern.

Då kan man åtminstone använda kondom. Finns väl inga som är mer fertila än 18-åringar.

Tror inte att Billy direkt var killen som frivilligt skulle avstå från att kliva på, oavsett vad termometern visade.
Citera
2018-01-10, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Då kan man åtminstone använda kondom. Finns väl inga som är mer fertila än 18-åringar.

Tror inte att Billy direkt var killen som frivilligt skulle avstå från att kliva på, oavsett vad termometern visade.
Många tål inte de hormoner som p-piller tillför. Och måste sluta med dom. Så en sticka för att säkerställa att man inte är fertil låter logiskt. Det kan ju vara så att Billy inte gillade att ha kondom - och sket fullständigt i ifall hon blev gravid. Han verkar vara den typen. OM Tova blev gravid så skulle det enbart vara hennes fel. Att Tova skulle vägra sex om han inte hade kondom, finns inte på kartan. Då hade han våldtagit henne. Kanske misshandlat henne (återigen). Jag misstänker att han är den typen som överhuvudtaget inte bryr sig om något medgivande.
Citera
2018-01-11, 13:49
Medlem
När kommer domen på kräket? det kan väll inte krävas expertis och tid för att bedöma att han är en fullt frisk narcissist/psykopat?
Citera
2018-01-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
När kommer domen på kräket? det kan väll inte krävas expertis och tid för att bedöma att han är en fullt frisk narcissist/psykopat?

Ja tjena, du har rätt! Det borde väl räcka med att "Kalle på Flashback", "Lotta i kiosken" och "Janne i huset bredvid" säger att han är "frisk"… varför i hela fridens namn skall vi skicka fram landets mest/bäst utbildade psykologer till detta???
Citera
2018-01-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja tjena, du har rätt! Det borde väl räcka med att "Kalle på Flashback", "Lotta i kiosken" och "Janne i huset bredvid" säger att han är "frisk"… varför i hela fridens namn skall vi skicka fram landets mest/bäst utbildade psykologer till detta???
Exakt! de hade väll domarn ha kunnat bedöma och klubbat på förvaring med en gång!
Citera
2018-01-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Intressant frågeställning du tar upp.
Jag är ganska övertygad om att den stor del av svaren ligger i att han har starka psykopatiska drag.

Detta gör att han är beredd att ta större risker än genomsnittet, saknar långsiktiga mål för sitt liv, utan problem exploaterar andra eftersom han saknar empati, lätt hamnar i kriminalitet och drogmissbruk, handlar impulsivt, ljuger utan att skämmas (för att bara nämna några få sidor....).

"Vanligt med drogmissbruk
I ett annat försök testade man hjärnans respons då försökspersonerna fick en dos amfetamin. Hos de med hög nivå av psykopatiska drag såg man att frisättningen av dopamin var fyrfaldigt högre än hos övriga, vilket kan förklara varför det är lätt att hamna i missbruk för psykopatiska personer – ruset från kroppens egna lyckomedel dopamin är helt enkelt starkare för dem.

Ett hyperaktivt dopaminsystem verkar alltså bidra till både större risktagande och lättare att hamna i drogmissbruk.
"

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...g-trots-risker

"[[...] livsstil (oansvarig, orealistisk planering, impulsiv, dålig kontroll över beteendet) och på socialt beteende (antisocialt beteende redan i barndomen, ungdomsbrottslighet, mångsidig kriminalitet)."

http://www.dagensjuridik.se/2009/06/...en-en-psykopat

Så att Billy kör drogpåverkad till uppkörningstestet för taxikortet är inte särskilt förvånande. Inte heller att han bor på sin pappa gård som han inte sköter väl (betalar han något ens?), att han utnyttjar Tova ekonomiskt utan att känna minsta skuld, att han inte bekymrar sig om att ordna ett jobb, låter dagarna gå med droger och meka med sina bilar för eget nöjes skull, ägnat sig åt småkriminalitet, ljuger utan bekymmer osv.

Exakt vad som hör ihop med personlighetsdrag och vad som hör ihop med de psykopatiska dragen är svårt att veta. Jag spekulerar bara.

Jag har för mig att hans mamma sa att gymnasiet gick si så där. Hur smart/osmart Billy är tycker jag är svårt att bedöma.

Jag tänker att det här är en kille som är van att ljuga, van att bli åtlydd (han omger sig med en stab som gör som han säger, inte ifrågasätter hans lögner). Han är inte van att bli ifrågasatt och nagelfaren. Plötsligt upptäcker att han är insnärjd i en härva av lögner, som han tror att han snart ska slingra sig ur genom nya lögner.

En långsiktig plan, det finns inte i hans värld, eftersom han saknar konsekvenstänk. Impulserna styr honom.
tack för din inlägg, den ger mig många svar!
om jag förstått din andra länk rätt, så är diagnosen psykopati ingen hinder att hamna i fängelse ('straffrättsligt utgör psykopati och APS inga undantag från huvudregeln om att vi alla har ansvar för våra handlingar, och en person med APS/psykopati döms därför till fängelse och inte till rättspsykiatriskt vård'.)
då har jag bara en fråga kvar: hur blir man en psykopat? uppstår denna "hjärnmissbildning" redan i spädbarnsålder, alltså av sig själv - eller får man sådana missbildningar p.g.a. dåligt (familj-)miljö eller andra yttre inflytanden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in