Citat:
Ursprungligen postat av
Emmentalerkaese
först och främst: förlåt om min svenska är lite konstigt, är schweiziska som har lärt sig svenska lite sådär och har nu läst hela fupen här i Schweiz. Mina funderingar är föjlande:
1. vad har den misstänkte haft för sig åren innan dådet? vad hade han för sysselsättningar dag in och dag ut? fanns det NÅGOT han gjorde som åstadkommit att han kunde känna sig någorlunda nöjd eller stolt över innan det var läggdags? Fanns det NÅGON mening i sitt liv (förutom Tova)? svar: knappast!
2. det enda han klarade av var väl att ha makt över Tova och styra hennes liv tills den dagen hon gjorde slut med honom (kanske blev det definitivt klart för honom först natten mellan 13:e till 14:e maj). Tror det är klart vad tjafset handlade om den kvällen....
3. allt tyder på att han ville ha makt över henne, stå alltid ett trappsteg högre än hon, och när Tova har tagit över makten och sagt: nu är det definivt slut, då GÅR det helt enkelt INTE att HON STYR och STÅR ÖVER HONOM, hon FÅR INTE stå högre än han, det FÅR hon inte, för då har han INGENTING kvar i sitt ömkliga liv (se punkt 1)
4. följaktligen finns det bara ett sätt att återvinna makten över henne: att mörda henne (och med det löste han också sitt andra problem "att någon annan kunde vara med Tova")
5. när jag läser vad han sagt och hur han sagt det (skrattar ganska ofta) i sina förhör känner jag en ganska stor tillfredställelse i honom. han lyckas till och med att skratta flera gånger samtidigt som bilder av döda Tova ligger på bordet framför honom. åven när förhörsledaren hänvisar till honom att det inte alls ser bra ut för honom då åklagaren tycker att bevisläget är jättebra, tycks han inte alls "ta det på allvar" (som man som "normaltänkande" människa skulle tro).
6. sammanfattningsvis tror jag att han:
a) är glad för att ha återvunnit makten över Tovas liv (och död)
b) är glad för ingen annan får känna lyckan av att ha Tova i sitt liv
c) är nöjd att kunna få ett strukturerad liv i fängelset där han inte måste bry sig om mycket mer än sin egen kroppshygien och ta vara på den enda röktimmen om dagen
d) är hoppfullt att han kan få lite begagna bilar i ett fängelseutrymme där han får skruva och meka lite
e) blir glad när alla tråkiga förhör och förfrågor om hans känslor kring "ämnet" äntligen upphör så att han inte längre behöver anstränga sig att visa MINSTA känslor ("vad känner du nu när du har hört att åklagaren tycker bevisläget är bra och alla pilar pekar mot dig"?....)
nu skulle jag gärna fundera lite på VAD DET VAR SOM GJORDE ATT HANS LIV BLEV SÅ JÄVLA (LÅNG)-TRÅKIGT så att han hamnade på min överst benämda punkt 1.....
Tror tyvärr mycket på den här beskrivningen. Att han verkar så avslappnad och road beror nog inte på att han tror att han kommer att gå fri. Han kanske har vissa orimliga förhoppningar om det men tror nog ändå att han åker dit.
Han är helt enkelt så pass lugn för att han tycker att det var värt det. Det var värt ett kvarts liv på kåken för att slå ihjäl henne, och nu behöver han ju inte oroa sig för vad hon har för sig. Dessutom blir ju som sagt hans liv inte avsevärt sämre än det redan var av att sitta inne. Kanske ser han det rentav som något av ett äventyr, eller iaf en omväxling. Är det någon som tror att han fått ett bättre liv utanför än innanför murarna? Det tror inte jag. Nu är han iaf grovt ökänd, annars hade han vart en loser.
Det är ju den här typen av person man velat återinföra dödsstraffet för. Dels för att ett par decennier i fängelse inte är ett kännbart straff för honom för det han gjort. Dels för att jag inte tror för en sekund att han någonsin kommer att vara safe för allmänheten utanför murarna. Han kommer vara lika farlig när han kommer ut, eller farligare, om han lärt sig ett och annat.