Vilken rysare igår!
Jag kunde inte följa rättegången igår och försökte läsa ikapp tråden sent på kvällen.
Eftersom detta är min första rättegång jag följer, blev det en riktig otäck väntan (många på tråden som diskuterade varför överläggningen tog så lång tid) innan jag kom till slutet där rätten tagit ställning i skuldfrågan.
Försvarsadvokaten sa i sin slutplädering:
"
Bo Karlsson menar att det helt saknas konkreta bevis, han anser att utredningen är bristfällig eftersom den inte kan binda en gärningsman till brottet (mordet). Han uppmanar återigen rätten att bortse från helhetsbilden."
- Precis så höga är beviskraven, säger han."
Och från DN:
"
– Jag anser att rätten borde ha tittat på vart och ett av de indicier som åklagaren presenteras som bevis. De håller inte för granskning och de flesta uppgifter han presenterat saknar bevisvärde, menade advokaten."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/tingsratten-22-aring-skyldig-till-mord/
Men om "
vart och ett av de indicier" för sig skulle hålla för bevisvärde, då behöver man ju inte en indiciekedja? Eller?
Menar han att de indicium som åklagaren lagt fram i kedjan inte kvalificerar sig för indiciekedjan? Så tolkar jag det.
Och det är klart, börjar man hacka hål på varje enskilt indicium, så kan man förstås hitta krackeleringar i flera av dom. Vittnen som var fulla, knappar som saknas i tunna, soppåsar med kläder som kan ha slängts, stegräknare som är belastade med fel, hammaren kan ha kommit i vattnet vid annat tillfälle hur osannolikt det än är, osv, osv.
Men så måste det väl vara med nästan alla bevis vid mord?
Nu tog Bo Karlsson upp den sk mordplatsen som det allvarligaste frågetecknet.
Från DN:
"
Advokatens starkaste invändning var dock att blodspåren efter Tova Moberg endast funnits på en, koncentrerad plats på gården. Enligt honom tyder det på att hon mördades någon annanstans och sedan lades på platsen. Tova Mobergs utsattes för ett mycket brutalt våld mot huvudet som borde lämnat många fler, utspridda spår efter sig."