Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-22, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vi har ett ryggradslöst rättssystem, som nästan alltid tenderar att döma till lägsta möjliga påföljd. Det är min uppfattning, och den skulle nog bekräftas, i en undersökning.

Varför får då brottslingar nästan inga straff, eller låga, relativt brottet?

Det är en kvarleva från 70-talet, då man trodde att det går att "bota" brottslingar och att det är synd om dom, dom är egentligen "offret". Ja, det låter kanske galet, men så var det, och är tydligen fortfarande.

Med det konsekvenstänket, kommer fler brott att bli till. Jag är övertygad om att det skulle blir färre grova brott, om konsekvensen var större, att t.ex. livstids fängelse, var livstid, punkt!!!!

Trams! Rättslagarna anpassar sig efter verkligheten. Om än inte "stup i kvarten", men du yrar om att kvarlevor från snart 50 år sedan skulle prägla vårt nuvarande rättssystem?
Citera
2017-12-22, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Trams! Rättslagarna anpassar sig efter verkligheten. Om än inte "stup i kvarten", men du yrar om att kvarlevor från snart 50 år sedan skulle prägla vårt nuvarande rättssystem?

Absolut, och i hög grad, ja! "Anpassningen" är att det blir allt lägre påföljder för brott i vårt land, och varför dömer domstolarna nästan alltid minimistraff idag?

Det är inget yrande, de flesta vakna inser att straffen idag är alldeles för låga, det var min poäng! Tycker du att t.ex. våldtäktsmän får tillräckliga påföljder idag????
Citera
2017-12-22, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Absolut, och i hög grad, ja! "Anpassningen" är att det blir allt lägre påföljder för brott i vårt land, och varför dömer domstolarna nästan alltid minimistraff idag?

Det är inget yrande, de flesta vakna inser att straffen idag är alldeles för låga, det var min poäng! Tycker du att t.ex. våldtäktsmän får tillräckliga påföljder idag????

Alla ändringar vi ser innebär snarast en Skärpning av straffen/påföljden. Speciellt vad gäller brott mot kvinnor.
Citera
2017-12-22, 06:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedetrader
Han har precis hävdat i sin slutplädering att mobilen lades på en bashögtalare som spelade musik, vilket har gjort att skakandet har registrerats som steg. Dessutom menar advokaten att den är "behäftad med något slags fel" och att "det är många oklarheter rörande funktioner och man kan inte dra några slutsatser av det alls".

Ha ha ha vilket jefla snömos!

Den kommentaren kan ju bli en klassiker. Kan ju appliceras på det mesta man vill bortförklara. Stackars försvarsadvokat....
Citera
2017-12-22, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
]Jag gissar [/b]att Tova både via sin egen dokumentation av Billys hot och skador, stödet från sina kompisar och föräldrarna känt sig styrkt i beslutet att avsluta sitt förhållande med Billy, som han naturligtvis känt av.

Vid varje hot han uttalar, så tänds också en fantasi om hur det hela skall gå till, i hans huvud. Själva förverkligandet. Som en film som snurrar runt i dimmornas rus.

Jag tror att han lockade dit henne, höll sig själv tämligen "nykter", men drogade Tova. Sedan förverkligande han sin plan. Uppsåt saknas inte. Finns inget som tyder på psykos alls.

Han kommer att få fängelse.

Det var väl därför hon fattade beslutet att ha sex med honom natten innan mordet..
Citera
2017-12-22, 07:06
Medlem
tsgmtts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var väl därför hon fattade beslutet att ha sex med honom natten innan mordet..

Det påståendet har vi väl inte fått bekräftat? Det är Blyfaplyfa som uppger detta, finns inget som helst som styrker det.
Citera
2017-12-22, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Klent begåvad. Det har man väl kunnat konstaterat sen länge. Yrkesutbildning. Taxikörkort. Förlorat kortet. Pulat med motorer för svarta pengar.
Ser man till interiören i huset han bodde i så är han underutvecklad. Skitigt, äckligt, ostädat. Kräks när jag tänker på Tova i hans vidriga otvättade sänglakan. Usch.
Dock beskriver ju hans styvbror honom som en av de smartaste personer han någonsin träffat i polisförhör, inte Booksmart utan Street smart. Vad jag förstått så har han haft stort inflytande på personer i sin omgivning. Typiska psykopatiska drag.
Citera
2017-12-22, 09:34
Medlem
tsgmtts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldol138
Dock beskriver ju hans styvbror honom som en av de smartaste personer han någonsin träffat i polisförhör, inte Booksmart utan Street smart. Vad jag förstått så har han haft stort inflytande på personer i sin omgivning. Typiska psykopatiska drag.

Ja men vad har hans bror för referenser angående smarthet? Och vad är streetsmart? Låter som nåt kriminellt, fast iofs var ju både Billy och hans bror kriminella..
Citera
2017-12-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsgmtt
Ja men vad har hans bror för referenser angående smarthet? Och vad är streetsmart? Låter som nåt kriminellt, fast iofs var ju både Billy och hans bror kriminella..
Det har du en poäng i iofs, Street smart är den kompetens du får från gatan, inte från böcker. Är man Street smart kan man anpassa sig väl socialt i olika situationer/umgängen. Läsa av och dupera/manipulera människor. Den som är Street Smart är duktig på att läsa av sin omgivning och utifrån det räkna ut vad andra personer vill höra, spela på känslor osv. Detta för egen vinning såklart.
Citera
2017-12-22, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ställer du upp eller sitter du bakom skärmen och tokrunkar?
Men självklart skall gärningsmannen straffas för det här vidriga brottet, men vi får inte glömma att vi lever i ett samhälle där regelverket om brott och straff är noga skrivet, så jag tror att antingen får han livstids fängelse eller också blir han betraktad som psykiskt sjuk. Och då är han i bästa fall ute om 5 år vilket är för litet.

Men den här processen är inte slut än för det kommer gå till hovrätten.
Är övertygad om att han inte kommer anses som psykiskt sjuk i juridisk mening. Det blir livstid. Och hovrätten kommer, vid överklagande, fastställa tingsrättens dom.
Citera
2017-12-22, 11:07
Medlem
WWHs avatar
Hej
Hur länge tror ni får vänta på dom ?
Citera
2017-12-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Hej
Hur länge tror ni får vänta på dom ?
RPUn tar 6-8 veckor. Så i slutet av februari/början av mars kommer väl domen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in