Citat:
Som jag minns det så sa åklagaren att de formellt inte är avskrivna som misstänkta men samtidigt lät det som att han inte trodde att de varit inblandade i själva mordet.
Jag gissar att de två frisläppta hade information om vad som hänt men att det inte är utrett huruvida de hjälpt till efteråt alternativt att de (i början) försökte skydda MGM. Skulle tro att det främst är sådana misstankar som kvarstår.
Som jag förstod det så gick alla tre till polisen och sade sig ha information men att historien inte var trovärdig eftersom de blev anhållna. När de två som släpptes insåg allvaret berättade de förmodligen vad de visste. Att deras historier överensstämde + att de hade vittnen som kunde intyga var de varit tror jag är anledningen till att de släpptes.
Jag gissar att de två frisläppta hade information om vad som hänt men att det inte är utrett huruvida de hjälpt till efteråt alternativt att de (i början) försökte skydda MGM. Skulle tro att det främst är sådana misstankar som kvarstår.
Som jag förstod det så gick alla tre till polisen och sade sig ha information men att historien inte var trovärdig eftersom de blev anhållna. När de två som släpptes insåg allvaret berättade de förmodligen vad de visste. Att deras historier överensstämde + att de hade vittnen som kunde intyga var de varit tror jag är anledningen till att de släpptes.
Det låter rimligt eftersom polisen sa att "de gjorde detta själva" menande häktningen. Vill bara påpeka att de inte nödvändigtvis "gick till polisen" eftersom de blev inplockade på två olika adresser, men du menade antagligen inte fysiskt. Vill bara vara tydlig, de togs in på andra platser(enligt nyhetsartikel). Tror du har rätt, eller nära rätt, i allt annat.
Citat:
Om Billy lämnat DNA-spår från sig på väg ut till sjön, längs vägen som Tovas kropp måste ha transporterats till dumpningsplatsen, så kan det vara bra bevisning, men hur sannolikt är det att de kan hitta sådant? Han gick ju inte barfota ner mot sjön. Spott eller saliv i terrängen känns orimligt att hitta och om man skulle hitta ett kvitto, papperslapp, eller liknande med spår av honom som han tappat så kan han ju hävda att det måste ha tappats vid tidigare tillfälle.
Just DNA-spår i form av exempelvis saliv och blod kan vara svårt. Vet inte om det regnade i området under dygnet innan Tova hittades, men i så fall blir det nästan omöjligt. Man kan ju hitta hårstrån om man har tur, eller om en blodig hand har tagit på ett träd eller torkad av sig i gräset - då blir det lite synligare. De letar dock på ett begränsat område och säkert med någon metod, exempelvis rep-metoden(har säkert ett riktigt namn) där man går med ett snöre/rep och arbetar meter för meter i kvadratiska rutor. Har själv gjort detta ett antal gånger och vet att det inte är allt för svårt om man vet vad man letar efter. Då får man ju vända på alla löv och allt, så det tar ju mycket tid.
Jag skulle vilja säga att vad de än hittar så kan han hävda att det har hamnat där tidigare. Även om det skulle vara ett kvitto från tidigare samma kväll så kan han hävda att han har gått där innan brottet. Så länge brottet inte har skett inne i huset och lämnat spår där så känns det som att mycket bevisning går att förklara då de var ihop och han bor där och rör sig runt på tomten. Så länge allt hänger ihop med resten av hans historia bara.