Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-23, 17:17
Medlem
Gizurs avatar
Sedan kan man fundera över vad som skulle anses som tung tekniska bevisning i det här fallet. DNA-spår på Tovas kropp kan Billy hävda kommer från tidigare på kvällen då de umgåtts. Detta till skillnad mot exempelvis Lisa Holms mördare där DNA-spåren var mycket tung bevisning i ett läge där han påstod att han aldrig träffat Lisa (vilket innebar att den stackars försvarsadvokaten fick skämma ut sig genom diverse löjeväckande konspirationsteorier).

Om Tova har DNA-spår enbart från Billy men ingen annan, så blir det i och för sig en bevisning.

Ett "mordvapen" kan saknas om Billy drämt in henne i stentrappa eller liknande. Då blir en mordplats som Billy förfogade över i kombination med avsaknad av andra möjliga gärningsmän en bevisning.

Om Billy lämnat DNA-spår från sig på väg ut till sjön, längs vägen som Tovas kropp måste ha transporterats till dumpningsplatsen, så kan det vara bra bevisning, men hur sannolikt är det att de kan hitta sådant? Han gick ju inte barfota ner mot sjön. Spott eller saliv i terrängen känns orimligt att hitta och om man skulle hitta ett kvitto, papperslapp, eller liknande med spår av honom som han tappat så kan han ju hävda att det måste ha tappats vid tidigare tillfälle.
Citera
2017-05-23, 17:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Jag kom på att försvarsadvokaten kanske inte ens vet exakt vilka bevis som finns i nuläget. Så det är sant.

Jag har hela tiden haft uppfattningen att det kan ha varit ytterligare någon kompis där och att Tova stannade kvar medan kompisarna lämnade. Jag har ingen källa på att någon mer kompis har varit där, men Tova ringde ett samtal till en vän klockan 23:30 och då var hon fortfarande kvar på gården. Känns helt orimligt att hon skulle ha kommit dit 21:30, blivit utkastad och kommit tillbaka till 23:30, så jag drar slutsatsen att hon stannade kvar när de andra blev utkastade.
Nej, det är sant. Därför undrar jag om det var flera personer där än de vi hört om.

Vad gäller teknisk bevisning är ju svårt att veta vad de kan ha överhuvudtaget, eftersom vi vet så lite. Hoppas iaf på den förmodade brottsplatsen. Kan ju finnas något på kläder och på gården (släpspår) och t ex lakan, rep eller dylikt som Tova har dragits ner till sjön i. Mastuppkopplingar och telefoner, sms, mm. Tovas telefon? Man hoppas verkligen att MGM klantat till sig och lämnat RIKLIGT med spår och utsagor/förklaringar som inte stämmer. Och obduktionen har väl inte sammanställts ännu? Har inte hört något utlåtande från vare sig DNA analyser eller annat.

Det skulle också faktiskt vara riktigt hemskt om Billy var oskyldig, och bli utpekad offentligt som mördare. Konstiga saker har hänt (nu menar jag INTE älgar, UFON). Kan inte komma på något fall nu, men vet att det finns.
Bara för att Billy misshandlat Tova och på andra sätt trasslat ihop sitt liv, är det ju inte ett skydd för Tova inte ska råka ut för våld från någon annan. Med det vi vet tror jag dock inte på någon annan gärningsman.
Citera
2017-05-23, 17:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Sedan kan man fundera över vad som skulle anses som tung tekniska bevisning i det här fallet. DNA-spår på Tovas kropp kan Billy hävda kommer från tidigare på kvällen då de umgåtts. Detta till skillnad mot exempelvis Lisa Holms mördare där DNA-spåren var mycket tung bevisning i ett läge där han påstod att han aldrig träffat Lisa (vilket innebar att den stackars försvarsadvokaten fick skämma ut sig genom diverse löjeväckande konspirationsteorier).

Om Tova har DNA-spår enbart från Billy men ingen annan, så blir det i och för sig en bevisning.

Ett "mordvapen" kan saknas om Billy drämt in henne i stentrappa eller liknande. Då blir en mordplats som Billy förfogade över i kombination med avsaknad av andra möjliga gärningsmän en bevisning.

Om Billy lämnat DNA-spår från sig på väg ut till sjön, längs vägen som Tovas kropp måste ha transporterats till dumpningsplatsen, så kan det vara bra bevisning, men hur sannolikt är det att de kan hitta sådant? Han gick ju inte barfota ner mot sjön. Spott eller saliv i terrängen känns orimligt att hitta och om man skulle hitta ett kvitto, papperslapp, eller liknande med spår av honom som han tappat så kan han ju hävda att det måste ha tappats vid tidigare tillfälle.

Nej, känns som viss risk att det kan bli svårt att finna spår som binder MGM med Tova till brottet direkt. Billy bor ju på platsen, så det är ju inte konstigt om de hittar DNA eller saker från honom där.

Men på en plats där brottet har skett, kan ju en utväxling skett, eller om han klantat till sig och använt något från huset lakan/rep eller annat. Då kan det ju finnas DNA och i det är ju i sig ett indicium att någon med tillgång till huset gjort det. Någon skrev på tråden att man hört att kroppen var illa tilltygad (minns inte vem som skrev det). Då måste man lämnat spår tycker man. Oerhört svårt att få bort blod och annat på ojämna ytor.
För att få ner kroppen till sjön kan han ju använt t ex skottkärra el dylikt, om han inte burit/släpat kroppen.

Jag får ändå en känsla av att man var snabbt på plats, kunde spärra av och samla bevis. Och snabbt gripa och häkta en misstänkt. Tror att man ändå har en del.

Vet inte hur mycket det försvårar att Tova legat i vattnet några dygn?
Citera
2017-05-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Skulle det kunna vara så att B faktiskt inte minns att han gjort det - OM det nu är han som är skyldig - pga det han (ev) var påverkad av?

Nog för att man kan bli virrig som påverkad och glömma detaljer som var man lagt mössan eller drogerna, men nog fan borde man komma ihåg ett mord? Jag har gjort dumma saker påverkad och detaljerna minns jag aldrig, men helheten vet man ju om att man har gjort. Håller det för mycket osannolikt att han glömt hela händelsen.
Citera
2017-05-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Jag menar attt hennes föräldrar faktiskt inte kan lastas för vad (det faktiskt myndiga) barnet gör, som andra här i tråden verkar tycka. Ansvaret ligger på henne själv, vare sig hon har livserfarenhet eller ej.

Samma sak gäller förstås för 22-årige Billy. Eller ska han inte heller anses ansvarig för sina handlingar, för att hans hjärna inte heller vuxit klart??

För lite fokus på Billys föräldrar tycker jag. De om några ska väl eventuellt lastas?
Citera
2017-05-23, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Nog för att man kan bli virrig som påverkad och glömma detaljer som var man lagt mössan eller drogerna, men nog fan borde man komma ihåg ett mord? Jag har gjort dumma saker påverkad och detaljerna minns jag aldrig, men helheten vet man ju om att man har gjort. Håller det för mycket osannolikt att han glömt hela händelsen.

Om det har varit benso inblandat vilket jag tror jag läste att han åkt dit för tidigare så är det inte konstigt alls om han inte minns något.
Citera
2017-05-23, 18:19
Medlem
Citat:
För lite fokus på Billys föräldrar tycker jag. De om några ska väl eventuellt lastas?

För mycket fokus på bådas föräldrar tycker jag.
Citera
2017-05-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
För mycket fokus på bådas föräldrar tycker jag.

Fokus bör vara på att fundera på alternativa gärningsmän. Är grannar kartlagda? Finns sexförbrytare i byn?
Citera
2017-05-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Fokus bör vara på att fundera på alternativa gärningsmän. Är grannar kartlagda? Finns sexförbrytare i byn?

Har funderat på det där... Sammens verkar ju rätt säker på att de tagit rätt kille, och jag skulle tro att det finns en del teknisk bevisning utöver DNA, men utreder de fortfarande om det kan finnas alternativa gärningsmän?
Citera
2017-05-23, 18:46
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag är tyvärr inte hemma och har snart slut med ström, men jag eller någon annan länkade tidigare till en artikel i Aftonbladet eller Expressen där familjens talesman berättade att efter att föräldrarna anmält Billy, så berättade Tova om fler tillfällen då hon blivit misshandlad.
Det finns flera artiklar om det men hittar dom inte. Här är en från Expressen.

"Tovas och den misstänkte expojkvännen förhållande beskrivs som destruktivt
Familjen Mobergs nära vänner Maria och Tommy *** beskriver förhållandet mellan Tova Moberg och den 22-årige mannen som "oerhört destruktivt". Paret hade varit tillsammans av och till i drygt fyra år, men det tog slut i samband med misshandelsanmälan.
Det är inte första gången han har slagit henne, och det är mycket kränkande och fula ord som han använt mot henne och sådana saker, säger Maria ***.
Expojkvännen försökte styra Tovas liv och bestämma över vilka personer hon skulle umgås:
– Hon fick inte göra något för honom, hon fick inte gå på fester, hon fick inte resa med klasskompisarna. Han var så svartsjuk på Tova så det fanns inte.
När förhållandet tog slut märkte familjen en tydlig förändring i Tovas uppträdande.
– Hon blev mycket gladare, det vart gamla Tova igen. Han hade väl tappat makten över henne, säger Tommy ***.
http://www.expressen.se/nyheter/tovas-expojkvan-forsokte-styra-henne/

Just den där sista meningen är väldigt talande för oss som kan en del om kvinnomisshandlare och hur deras offer hjärntvättas. "Han hade väl tappat makten över henne"
Ja troligen efter att Billy blev anmäld för misshandeln i mars och att allt som hade hänt kom fram i ljuset.
Citat:
Jag förstår faktiskt inte varför så mycket fokus läggs på offret Tovas familj när det är den misstänkte mördaren Billys familj som borde vara i fokus. Vad i hans uppväxt gjorde honom till en kvinnomisshandlare och en mördare?
Hans pappas våldsamhet mot kvinnor som någon skrev om tidigare i tråden? Kommer Billy från en trasig familj?

Här finns en artikel om en tjej som levde i ett liknande förhållande.
Jag kunde också ha varit en av de mördade flickorna
Jag var femton år och skapade egna ursäkter åt honom. Det gör jag fortfarande. Jag tänker fortfarande att han var för ung för att förstå, för trasig och om han hade haft en stadigare familj så hade det inte blivit så här. Allt det kanske är sant men det gör det inte mer okej.
http://www.expressen.se/debatt/lat-tovas-dod-hjalpa-andra-kvinnor-att-ta-sig-ur-destruktiva-relationer/
Citera
2017-05-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manbat
Om det har varit benso inblandat vilket jag tror jag läste att han åkt dit för tidigare så är det inte konstigt alls om han inte minns något.

Har själv aldrig haft minnesluckor eller ens blivit aggressiv på benso så fattar inte hur folk lyckas flippa på det, men jag är väl ett unikum. Men så har jag iofs inte vräkt i mig flera nävar heller, om det nu är det folk gör...
Citera
2017-05-23, 19:58
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det finns flera artiklar om det men hittar dom inte. Här är en från Expressen.

"Tovas och den misstänkte expojkvännen förhållande beskrivs som destruktivt
Familjen Mobergs nära vänner Maria och Tommy *** beskriver förhållandet mellan Tova Moberg och den 22-årige mannen som "oerhört destruktivt". Paret hade varit tillsammans av och till i drygt fyra år, men det tog slut i samband med misshandelsanmälan.
Det är inte första gången han har slagit henne, och det är mycket kränkande och fula ord som han använt mot henne och sådana saker, säger Maria ***.
Expojkvännen försökte styra Tovas liv och bestämma över vilka personer hon skulle umgås:
– Hon fick inte göra något för honom, hon fick inte gå på fester, hon fick inte resa med klasskompisarna. Han var så svartsjuk på Tova så det fanns inte.
När förhållandet tog slut märkte familjen en tydlig förändring i Tovas uppträdande.
– Hon blev mycket gladare, det vart gamla Tova igen. Han hade väl tappat makten över henne, säger Tommy ***.
http://www.expressen.se/nyheter/tovas-expojkvan-forsokte-styra-henne/

Just den där sista meningen är väldigt talande för oss som kan en del om kvinnomisshandlare och hur deras offer hjärntvättas. "Han hade väl tappat makten över henne"
Ja troligen efter att Billy blev anmäld för misshandeln i mars och att allt som hade hänt kom fram i ljuset.

Jag förstår faktiskt inte varför så mycket fokus läggs på offret Tovas familj när det är den misstänkte mördaren Billys familj som borde vara i fokus. Vad i hans uppväxt gjorde honom till en kvinnomisshandlare och en mördare?
Hans pappas våldsamhet mot kvinnor som någon skrev om tidigare i tråden? Kommer Billy från en trasig familj?

Här finns en artikel om en tjej som levde i ett liknande förhållande.
Jag kunde också ha varit en av de mördade flickorna
Jag var femton år och skapade egna ursäkter åt honom. Det gör jag fortfarande. Jag tänker fortfarande att han var för ung för att förstå, för trasig och om han hade haft en stadigare familj så hade det inte blivit så här. Allt det kanske är sant men det gör det inte mer okej.
http://www.expressen.se/debatt/lat-tovas-dod-hjalpa-andra-kvinnor-att-ta-sig-ur-destruktiva-relationer/

Självklart har det med hans uppväxt att göra, pappan och hans beteenden sätter sina spår i sonen vare sig man vill eller inte.
Ser likheter i Hudiks andra mord av Simon som dödade två pensionärer. Där var en trasig barndom oxå ett grundläggande problem i hans uppväxt. Resultatet blev tyvärr negativt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in