Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-14, 01:40
  #1
Medlem
kraftfoders avatar
Jag har alltid undrat varför fransoser inte kan uttala bokstaven "H", det vill säga "hå".
-Ryssar är nästan värre, de ersätter "H", som de inte ens har i alfabetet med "G". Hamburgare blir gamburgare.. (ryska då).

Är det någon här som vet varför fransmän inte kan uttala bokstaven "hå"? (H)
Citera
2017-05-14, 01:57
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Det "ljudet" finns väl kanske inte i deras språk... vad vet jag...

Det jag tycker dock mest spännande med fransmän/kvinnor är när dom säger development på engelska och det blir 99% devlopment... detta har jag alltid undrat över faktiskt... (sorry för hijacka din tråd)...
Citera
2017-05-14, 02:10
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det "ljudet" finns väl kanske inte i deras språk... vad vet jag...

Det jag tycker dock mest spännande med fransmän/kvinnor är när dom säger development på engelska och det blir 99% devlopment... detta har jag alltid undrat över faktiskt... (sorry för hijacka din tråd)...

"ijackat" i så fall.

Tittar just nu på en fransk dokumentär om Vichy-tiden. Hela ("ela") tiden pratar de om en tysk diktator som tydligen "eter" Itler. Jag har aldrig hört (ört) talas om någon tysk diktator som skulle kallats "Itler"..

Skämt åsido, varför kan inte fransoser uttala bokstaven "hå"? (H)
Citera
2017-05-14, 02:12
  #4
Medlem
Ljudet finns inte i franska, och inte i spanska heller vad jag vet. Därmed låter det lite konstigt om någon med franska/spanksa som modersmål försöker uttala så enkla engelska ord som "house", "her" eller "him".

Och när barnen väl börjar lära sig engelska i skolan är det ganska sent, sett ur ett inlärningsperspektiv. Jag har läst/hört någonstans att om man utsätts mycket för ett språk innan man är fyra år gammal så kan man (även som vuxen) lära sig språkets uttal nästan perfekt. Men frågan är om franska barn utsätts för särskilt mycket engelska utanför skolan.
Citera
2017-05-14, 02:14
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"ijackat" i så fall.

Tittar just nu på en fransk dokumentär om Vichy-tiden. Hela ("ela") tiden pratar de om en tysk diktator som tydligen "eter" Itler. Jag har aldrig hört (ört) talas om någon tysk diktator som skulle kallats "Itler"..

Skämt åsido, varför kan inte fransoser uttala bokstaven "hå"? (H)

Hittad det... och det var lite som jag sade... ljudet finns inte i franska helt enkelt... eller ja det kanske finns.. men i en annan bokstavskombination typ...
Bokstaven "h" är tyst... (finns väl givetvis någon betydelse men det kan ju kanske påverka ljudet innan eller efter men själva "h" är tydligen "tyst"...


https://www.youtube.com/watch?v=4YtMC4yUDhc
Citera
2017-05-14, 02:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"ijackat" i så fall.

Tittar just nu på en fransk dokumentär om Vichy-tiden. Hela ("ela") tiden pratar de om en tysk diktator som tydligen "eter" Itler. Jag har aldrig hört (ört) talas om någon tysk diktator som skulle kallats "Itler"..

Skämt åsido, varför kan inte fransoser uttala bokstaven "hå"? (H)

Med tanke på ovanstående: har du inte sett engelska komediserien "'Allå 'allå"? Om inte så se till att se den, den är rolig och alla pratar engelska fast med radikalt olika brytningar för att förtydliga för tittarna vilken nationalitet de har: fransk, tysk, engelsk eller italiensk.
Citera
2017-05-14, 02:21
  #7
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har alltid undrat varför fransoser inte kan uttala bokstaven "H", det vill säga "hå".
-Ryssar är nästan värre, de ersätter "H", som de inte ens har i alfabetet med "G". Hamburgare blir gamburgare.. (ryska då).

Är det någon här som vet varför fransmän inte kan uttala bokstaven "hå"? (H)

H i början av ord slutade uttalas redan i vulgärlatinet. Så tidigt som år 50 var det bara överklassen som fortfarande uttalade h i Rom. Därför är h i början av ord i dagens romanska språk stumt.
Citera
2017-05-14, 02:36
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
H i början av ord slutade uttalas redan i vulgärlatinet. Så tidigt som år 50 var det bara överklassen som fortfarande uttalade h i Rom. Därför är h i början av ord i dagens romanska språk stumt.

Men visst låter väl "Itler" bara dumt?
Nästa miljardprojekt jag röstar för att vi ska slösa €uro på i EU: Vi ska lära fransoserna att uttala bokstaven "hå"!!

När det gäller romanska språk, tycker jag mig höra "hå" uttalas på Iberien samt Italien. Jag är ganska halvsäker på att det enbart är fransoser som ej kan uttala "hå".
(Jämför gärna med skåningarna som inte kan säga ärr. (R))
Citera
2017-05-14, 02:39
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Med tanke på ovanstående: har du inte sett engelska komediserien "'Allå 'allå"? Om inte så se till att se den, den är rolig och alla pratar engelska fast med radikalt olika brytningar för att förtydliga för tittarna vilken nationalitet de har: fransk, tysk, engelsk eller italiensk.

Jo, den serien är en av mina favoriter! -Gör narr av alla!
Citera
2017-05-14, 02:55
  #10
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Men visst låter väl "Itler" bara dumt?
Nästa miljardprojekt jag röstar för att vi ska slösa €uro på i EU: Vi ska lära fransoserna att uttala bokstaven "hå"!!

När det gäller romanska språk, tycker jag mig höra "hå" uttalas på Iberien samt Italien. Jag är ganska halvsäker på att det enbart är fransoser som ej kan uttala "hå".
(Jämför gärna med skåningarna som inte kan säga ärr. (R))

Det är inte så att det är omöjligt att uttala h på romanska språk. Det sker bara inte för det mesta, inte i spanskan eller italienskan heller. Själva namnet España saknar ju h:et i latinets Hispania.
Citera
2017-05-14, 03:08
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det är inte så att det är omöjligt att uttala h på romanska språk. Det sker bara inte för det mesta, inte i spanskan eller italienskan heller. Själva namnet España saknar ju h:et i latinets Hispania.

Däremot har jag hört "h" (hå) i rätoromanska. (Häckar ibland i Schweiz)
Citera
2017-05-14, 10:42
  #12
Medlem
pollenpers avatar
I roslagen uttalas inte -eller h.
http://www.roslagen.se/115544/Huvon/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback