Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-17, 22:11
  #229
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Vad jag har märkt med tiden...

Har själv jobbat mycket inom resturang, krog/ pizza branschen och jag äter väldigt sällan pizza nu när jag är på resande fot, dels för att pizzan idag är så förbaskat äcklig på alla punkter. Vi kan ta kebaben tex. Väldigt få beställer hem sin kebab idag och skär den under grillning, jag har sätt hur folk går till frysen och hämtar Ica kebab påsen med kebab och slänger på det på pizzan tillsammans med gräddning. Såserna som många påpekat tyvär så köper majoritet sina såser från de större grossister färdiga i flaskor.

Visst finns det pizzerian som gör sitt hederliga jobb till 100% då menar jag en god deg från grunden och fina råvaror, färsk kebab och en stark sås som verkligen är stark och inte smakar tomatsås.

Men men vad ska man säga det har blivit en tuff bransch nu när alla öppnar sina gatukök och Säljer billiga pizzor.
Citera
2018-01-18, 12:42
  #230
Medlem
Frimurares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Vad jag har märkt med tiden...

Har själv jobbat mycket inom resturang, krog/ pizza branschen och jag äter väldigt sällan pizza nu när jag är på resande fot, dels för att pizzan idag är så förbaskat äcklig på alla punkter. Vi kan ta kebaben tex. Väldigt få beställer hem sin kebab idag och skär den under grillning, jag har sätt hur folk går till frysen och hämtar Ica kebab påsen med kebab och slänger på det på pizzan tillsammans med gräddning. Såserna som många påpekat tyvär så köper majoritet sina såser från de större grossister färdiga i flaskor.

Visst finns det pizzerian som gör sitt hederliga jobb till 100% då menar jag en god deg från grunden och fina råvaror, färsk kebab och en stark sås som verkligen är stark och inte smakar tomatsås.

Men men vad ska man säga det har blivit en tuff bransch nu när alla öppnar sina gatukök och Säljer billiga pizzor.

Billiga pizzor? Det finns väl knappt en enda pizza som kostar under 65 spänn nu för tiden?

Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att de bruna pizzakartongerna "färgar" smaken på pizzan. Det upplevde jag inte när de gamla kartongerna, de vita, fanns.

Fast vi som inte bott i Sverige på många år, vi saknar svensk pizza oavsett
Citera
2018-01-20, 13:08
  #231
Medlem
Fargoths avatar
Turkpizzan i Sverige är verkligen bedrövlig. Visst, det finns en och annan pizzeria som kan göra en helt ok pizza, men de kan räknas på ena handens fingrar.

Vill jag käka pizza till ett rimligt pris så köper jag Dr Oetker.
Citera
2018-01-20, 14:13
  #232
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Ja något man lärde sig för några år sedan är att inte äta pizza o kebab när man är på besök i Stockholm.

Vet inte vad ni håller på med där men det skiljer sig stort från västra o södra Sverige o det är inget bra alls.

Kanske är den klassiska pizzerian i Bredäng något att ha? Ej varit där så.

Jag förstår vad du menar. Kebaben i Stockholm är hemsk om man jämför med vissa hal på västkusten. Pizzorna har jag ingen större erfarenhet av, förutom att två av de absolut bästa pizzorna jag ätit har varit i Stockholm och jag är från västkusten.

Käkade pizza på Dannes i Kode utanför Göteborg förra helgen och måste säga att den var utöver förväntan. Så har ni vägarna förbi där, gör ett besök.
Citera
2018-01-20, 15:27
  #233
Medlem
TobiasBeechers avatar
För 20 år sen kostade pizza margherita 35 kr. Jag behövde inga pålägg, pizzan var god som den var, och med pålägg förstörde man bara smaken. De senaste 10 åren har jag dock alltid fyllning på, antingen skinka eller kebab, som inte är särskilt gott men betydligt bättre än margherita. Gyros och stark sås har tyvärr fått ersätta deg-tomatsås-ost-kryddsmaken. Det gäller dock turkpizzeriorna, de senaste åren har vanliga restauranger gjort försök till napolitansk pizza som faktiskt är riktigt god.

Men det är ett i-landsproblem, det är bra att man inte äter för mycket pizza då man som vuxen blir fet av det. Fet som fan.
Citera
2018-01-22, 08:56
  #234
Medlem
mikael_svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillyPutt
Är besviken!

Dagens pizzor är tråkiga, smakar inget, och alla pizzor smakar i princip likadant. Det var minsann bättre förr!

Idag får man pizzor som smakar trist till maximalt mediokert goda. Det är samma jävla trista strimlade skinka på alla pizzor (om det ens får kallas skinka). Tomatsåsen smakar som om den kom från en burk krossade tomater. Osten! Är det ost? Eller är det något tillverkat av palmolja och E-ämnen? Pizzabotten likaså. Samma överallt.

Och detta är från pizzerior som har bra betyg och som folk lovordar är det bästa pizzan i Sverige eller likande. Men det är väl så att alla pizzerior köper från samma grossist.

Men jag som är född på 70-talet och fick mina första pizzaupplevelser på 80-90 talet kan berätta att det smakade såå mycket bättre förr. Då var det stora smakvariationer mellan dom olika pizzeriorna.
Då var osten smakrik, salt och gräddig. När man rev av en slice så trådade sig osten. Tomatsåsen var egentillverkad och gjord med kärlek. Och man kunde få en capricciosa för 35kr den gången.

Jag saknar pizzorna från förr! Någon mer som gör det? Var tvungen att skriva av mig efter att åter igen fått en medioker pizzaupplevelse för det ringa priset av 90kr
Jag är också född på sjuttiotalet. Du har så rätt i att pizzorna smakade mer förr. Dock kostade en capricciosa (pizza nr 4 på menyn) 24 kr på "vår" pizzeria. Barnpizzan, en betydligt mindre modell kostade 16 kr.

Mer gammal pizza åt folket.
Citera
2018-01-22, 09:16
  #235
Medlem
BigFatCones avatar
Vad jag tycker har blivit sämre är brödet. Alldeles för tunt helt enkelt. Det behöver inte vara panpizzetjockt men många ställen har sån tunna bottnar att det bara blir gegga kvar.
Citera
2018-01-22, 09:17
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimurare
Billiga pizzor? Det finns väl knappt en enda pizza som kostar under 65 spänn nu för tiden?

Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att de bruna pizzakartongerna "färgar" smaken på pizzan. Det upplevde jag inte när de gamla kartongerna, de vita, fanns.

Fast vi som inte bott i Sverige på många år, vi saknar svensk pizza oavsett
Jag tror också kartongerna gör smaken sämre på hämtpizzan.
Sitter man på samma pizzeria och äter smakar de bra mycket bättre.
Citera
2018-01-22, 12:42
  #237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vad jag tycker har blivit sämre är brödet. Alldeles för tunt helt enkelt. Det behöver inte vara panpizzetjockt men många ställen har sån tunna bottnar att det bara blir gegga kvar.

Kan det inte bero på att det inte är genomgräddat? Jag har fått degiga pizzor som inte har varit genomgräddade, och det påminner nästan om gegga bara för det.
Citera
2018-01-22, 12:43
  #238
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Kan det inte bero på att det inte är genomgräddat? Jag har fått degiga pizzor som inte har varit genomgräddade, och det påminner nästan om gegga bara för det.
Näe, det beror på att det är för mycket och kletiga tillbehör på för tunnbotten.
Citera
2018-01-22, 12:52
  #239
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimurare
... Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att de bruna pizzakartongerna "färgar" smaken på pizzan. Det upplevde jag inte när de gamla kartongerna, de vita, fanns ...

Förr var det samma vaxat papp som i tårtkartonger och nu är det wellpapp helt utan ytbehandling, så det är fullt möjligt att pizzan drar åt sig lite träsmak.
Wellpappkartongen är dock mer isolerande, så pizzan håller sig varm längre.
Denna värmeisolering kan ju faktiskt vara boven i dramat då pizzan fortsätter tillagas - i alla fall lite - i hettan i kartongen, och då blir 'överkokt', vilket den inte gjorde förr. Men vem vet...
Citera
2018-01-22, 12:55
  #240
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Näe, det beror på att det är för mycket och kletiga tillbehör på för tunnbotten.

Du kan ha rätt där: Förr hade pizzorna både mindre mängd och 'torrare' fyllning. Nu geggar de på massor av köttfärs, bearnaise (som dallrar av industrifett) och annan skit. Klart som korvspad att degen blir sunkigt av det....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback