Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-18, 11:12
  #109
Medlem
Är Sverige ett U-land vad det gäller Pizza?

När jag var ung.. för ruskigt länge sedan. Så tillverkades tomatsås och bearnaise sås på restaurangen. Råvarorna var hyffsat ej processade, degen var färsk och gjordes på restaurangen. pizzorna hade fluffiga kanter.
Jag kom ihåg i Östersund där jag gjorde min Värnplikt fanns det 3 Pizzerior som jag var helt såld på.
Matkällaren, Diana och Spader Dam på Frösön.
Pizzorna var sagolika.
Matkällan hade bästa file pizzorna, med underbar tillagad bearnaiseås.
Diana hade "udda" pizzor ex en chiliconcarne pizza, som var ruskigt god, och hade gratis hemkörning.
Spader Dam hade pizzorn som var gigantiska och goda.
Fanns till och med en pizzeria som hade sjukt fin sallad, blev ibland hemkörning från Dianas och en sallad från tror den hette Ramis utanför A4 (nuvarande universitetet)

Med åren så tycker jag att pizzorna på de flesta ställen jag ätit blivit sämre och sämre, mångfalden är obefintlig. Inget på pizzorna förutom möjligtvis "färska tomater" är färskt. Degen som används av de flesta pizzeriorna tillverkas på en fabrik utanför Uppsala om jag förstått rätt. Fryses ned och levereras med godstransport.
Amerikanska pizzor/panpizza degar är även de från fabrik och levereras i kartong.
Tomatsåsen är en sås på burk, som tillverkas i fabrik ofta smaksatt med vitlök eller basilika. Som ger en äcklig eftersmak. filé, köttfärs mm är i regel färdiglagad och fryst.

Häromdagen så beställde jag en Oxfilé pizza med gorgonzola på en pizzeria i Storuman, Västerbotten när jag passerade.

Fruktansvärt anskrämlig, Pizzan var liten ryms på en vanlig kökstallrik. tänk dig en radie på 10cm i mitten på pizzan utanför den radien var det bara en tunn hinna av tomatsås och en tunn hinna torr ost. jag höll en slice mot fönstret och såg ljus igenom den. I mitten var det några små små klickar gorgonzola och exakt 6st små oxfilé bitar.
jag smakade EN slice av mitt segmentet. Helt smaklös, tomatsåsen hade en smak av basilika som jag kände i timmar efter besöket. Oxfilé biten var torr och smakade metalliskt.
Jag lämnade tillbaks pizzan och sa att den var hemsk, tydligen var det ingen som hade klagat förut och det bar inget fel på pizzan.

Nu är det så att jag reser mycket i Sverige, det var väldigt länge sedan jag åt en bra pizza.
Jag åt en hyfsad pizza i Malmö, men då spenderade jag 1 timme på nätet innan för att hitta den.
Den var riktigt god med riktiga råvaror, kanterna på pizzan var typ 3cm och botten var thincrust men ändå inte supertunn. Den var toppad med Ruccola vid servering. Och kostade mig 165:- + dryck.

jag har ätit på vägkrogar och Pubar.
Beställt pizza till hotellrummet i Stockholm från pizzerior som fått bra betyg.
Tycker att nästan ingen hållt måttet.
jag åt pizza i Frankrike och i kreta. På inte så turist utsatta restauranger.
En helt annan grej, man fick se pizzan tillverkas framför sina ögon. Degarna låg på en mjölad bänk under en duk. Tomaten skivades, champinjonerna var färska. I Kreta fick jag marinerat getkött på min pizza. Mycket god pizza.

Vad tycker ni?

Jag vill påstå att Sverige är ett Pizza U-land.

edit: Matkällaren = matkällan, var tvungen att kolla om dom fortfarande fanns kvar ^^
__________________
Senast redigerad av mrhex 2017-07-18 kl. 11:17.
Citera
2017-07-18, 11:15
  #110
Medlem
Jag har känt exakt samma sak. Även om man bortser från att man var hungrigare som ung, och hungern är bästa kryddan

Förr var det högre kvalitet i råvarorna just i denna kategori av mat. Numera är de flesta riktigt äckliga med skinka som liknar billig kassler, halvgräddade pizzor eller tomatsås som inte smakar något. Samt just bean som är mer plastpudding är bea.

I Stockholm har ju Solna grillen monopol på det mesta utanför stadskärnan. Vilket gör det hela ännu mer ohållbart då de förmodligen gör Sverige sämsta snabbmat i alla kategorier.
Citera
2017-07-18, 11:22
  #111
Medlem
Sigstens avatar
Håller med. Framförallt är det råvarorna som verkligen är den sämsta, billigaste skiten. Spelar fan ingen roll vilken pizzeria man väljer. Smakar exakt samma skit för det är exakt samma urusla råvaror i dom.

Har typ helt slutat att äta pizza nu, fast att det egentligen är en av mina favoriter.
Så fruktansvärt dåligt har det blivit.
Citera
2017-07-18, 11:27
  #112
Medlem
Ja verkligen. Jag har inte ätit pizza på många år nu men det jag tröttnade på var degen / botten. Smakar och känns som blött tunnt papper, så djävla vidrigt. Gör egen pizza på färska ingredienser istället, blir tusen gånger godare än valfri pizzeriasunk.
Citera
2017-07-18, 11:29
  #113
Medlem
Skönt att se att jag inte är ensam om att uppleva det så. Hoppas jag får mer svar, skulle vara roligt att få veta logistiken och ursprunget på råvarorna. Varför har det blivit så uselt?
Är fabriken utanför uppsala enda pizza grossisten?
Citera
2017-07-18, 11:39
  #114
Medlem
Kaustis avatar
Nja, allt handlar väl om var man äter. Visst, pizza i Italien är någonting helt annat, men det finns bra pizzerior i Sverige också.

Problemet är väl att folk inte är beredda att betala för pizzorna. Lönekostnaderna i Sverige är astronomiska, och många tycker att 100 spänn är för dyrt för en pizza, så då är det bara kvaliteten kvar att tumma på för att få det hela att gå ihop.

Stockholm har ju ett antal bra pizzerior, Nelles i Årsta om du gillar svennepizza, Italienaren vid Gullarmsplan om du gillar lite mer italienskt stuk och kanske framför allt Meno Male som har superitalienska pizzor i Vasastan. Den sistnämnda tar ju dock 130+ kronor för sina pizzor, men då är dom riktigt bra också.

Men att beställa hem pizza? Det är ju helt idiotiskt, en pizza blir ju betydligt sämre efter bara några minuter i en kartong. Att då ha den en halvtimme i kartongen när den transporteras är ju knappast optimalt...
Citera
2017-07-18, 11:42
  #115
Medlem
mingtians avatar
Jan generellt är väl många av Sveriges pizzerior riktiga hak där de inte tvekar på att sälja åsnekött som oxfilé etc. Verkar som att vill man ha en schysst pizza får du betala 90-150 spänn men då är inte Sunkrunkpizzorn mycket billigare!
Citera
2017-07-18, 12:16
  #116
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nja, allt handlar väl om var man äter. Visst, pizza i Italien är någonting helt annat, men det finns bra pizzerior i Sverige också.

Problemet är väl att folk inte är beredda att betala för pizzorna. Lönekostnaderna i Sverige är astronomiska, och många tycker att 100 spänn är för dyrt för en pizza, så då är det bara kvaliteten kvar att tumma på för att få det hela att gå ihop.

Stockholm har ju ett antal bra pizzerior, Nelles i Årsta om du gillar svennepizza, Italienaren vid Gullarmsplan om du gillar lite mer italienskt stuk och kanske framför allt Meno Male som har superitalienska pizzor i Vasastan. Den sistnämnda tar ju dock 130+ kronor för sina pizzor, men då är dom riktigt bra också.

Men att beställa hem pizza? Det är ju helt idiotiskt, en pizza blir ju betydligt sämre efter bara några minuter i en kartong. Att då ha den en halvtimme i kartongen när den transporteras är ju knappast optimalt...

Jag tycker inte att pizzorna i Sverige generellt är sämre än när jag har ätit pizza utomlands, åtminstone inte till jämförbara priser. Sen får man förstås använda huvudet precis som när man köper annan mat. Säljer någon en pizza för 60 spänn så kommer det att vara billig flottig ost, sammanpressad skräpskinka och burksås. Billig restaurangmat är tyvärr ofta skräp.
Citera
2017-07-18, 12:36
  #117
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Känner inte igen mig direkt. Bara en sådan sak som oxfilépizza känns som en rätt ny grej och ingenting som funnits sedan urminnes tider som du beskriver det. Kanske det fanns, men utbudet av specialpizzor är helt klart större idag. Förut var pizzorna vesuvio, capricciosa, Hawaii. Enkla och vanliga kombinationer. Fanns inte bearnaise och vitlökssås att köpa.

Sen var det ju mer regel än undantag med burkgrönsaker. Burkchampinjoner, har inte sett det på evigheter. Kan sakna dåtidens pizza men att det skulle skett en kvalitésänkning sedan dess och att utbudet blivit mindre låter helt knasigt. Fanns knappt italiensk pizza förr, du kunde inte hitta stenugnsbakad pizza i den utsträckningen som idag. Sen finns det säkert fler pizzerior idag vilket rimligtvis borde betyda fler sämre.
Citera
2017-07-18, 12:40
  #118
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nja, allt handlar väl om var man äter. Visst, pizza i Italien är någonting helt annat, men det finns bra pizzerior i Sverige också.

Problemet är väl att folk inte är beredda att betala för pizzorna. Lönekostnaderna i Sverige är astronomiska, och många tycker att 100 spänn är för dyrt för en pizza, så då är det bara kvaliteten kvar att tumma på för att få det hela att gå ihop.


This^^
Folk i gemen är snåla som fan när det kommer till snabbmat. En pizzeria som tar 20-30% mer än konkurrenterna kommer ses som värsta lyxpizzerian och konka.
Citera
2017-07-18, 13:31
  #119
Medlem
Arnstadokratins avatar
Är inte t.o.m osten fake/processad? Läste att det är typ 40-50% riktig ost, resten är "ostliknande" tillsatser, vassle etc.
Citera
2017-07-18, 15:04
  #120
Medlem
Pizza görs ju nästan alltid av MENA folk utan något större intresse av mat... vad förväntar du dig?
Dålig hygien + dåliga matvaror + inget intresse = skit

Enda anledningen till att inte fler får rännskita är att de hettas upp i ugnen.

observerade hur lokala pizzerian fick leverans från rostig skåpbil där kött låg på handdukar på golvet...

Behöver iofs inte vara något problem... men känns inte betryggande....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback