2024-07-08, 13:21
Medlem
FortuneTellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
För många så får de AT knappt 24h efter sin metadondos. Jag klarar lätt att vara utan ett dygn. Vad beror det på?

På min mottagning är det väldigt restriktiva med metadonmängd. Många har låg dos och mår dåligt redan på eftermiddagen. Medans andra sidomissbrukar och är abstinenta på annat.
Så jag tror det är en doseringsfråga i många fall, sen så finns det såklart de som har hög metabolism och förbränner sin dos snabbare än andra.
Citera
2024-07-08, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortuneTeller
På min mottagning är det väldigt restriktiva med metadonmängd. Många har låg dos och mår dåligt redan på eftermiddagen. Medans andra sidomissbrukar och är abstinenta på annat.
Så jag tror det är en doseringsfråga i många fall, sen så finns det såklart de som har hög metabolism och förbränner sin dos snabbare än andra.

Vad räknas som låg dos? Jag har gått från 20 till 50 där jag ligger på nu… känns som att det är
nära mål.

Hört att vid hög dos så mördar det testot, det vill man helst inte…
Citera
2024-07-08, 19:42
Medlem
3 månader in och jag får med mig på helgen hem vilket är as skönt…. hur ser det ut sedan i processen? Tillslut bara 1 gång i veckan??
Citera
2024-07-10, 14:00
Medlem
Hallå! Har haft LARO sedan i mars, började med Subuxone filmen, trappade upp till 24mg, men upplevde att effekten avtog emot kvällen/natten. Har sedan gått över till Buvidal 32 mg veckodos vilket fungerar bra, i ca 5dagar. Min mottagning anser att ingen där har en stödinjetion på 8 mg, utan att ALLA andra klarar sig bra. Dem vill heller inte ge en ny spruta inom 7 dagar, kom med förslaget att ändra till 5-7 dagar på receptet. Men det passade icke!

Så nu har jag blivit erbjuden att testa Subutex depot injektion, 300 mg 1 gång/månad de första 2 månaderna, sedan 100 mg i månaden. Men buvidaldosen har ju högre månadsdos sett till mina 32mg/ vecka =128-160 mg i buvidal. Varför rekommenderas jag Subutex depot injektion?

Någon som har erfarenhet utav Subutex depot injektion vs buvidal som kan ger mig lite klarhet i ämnet?

Tack på förhand! / Leffe
Citera
2024-07-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Någon som har erfarenhet av subutex-depot? Har fått information att subutex-depot visar på längre halveringstid jämfört med buvidal, trots att buprenorfin är verksamt ämne för båda.
Jag gissar att det har att göra med hur dosen är förberedd (hjälpämnen etc.), men om någon vet mer så uppskattas information.

Ta hand om er!

Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Jag kan lämna lite information nästa vecka för ska börja med den istället för Buvidal månadsinjektion.

Hej på er! Hur har det gått med Subutex injektionerna?
Citera
2024-07-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
3 månader in och jag får med mig på helgen hem vilket är as skönt…. hur ser det ut sedan i processen? Tillslut bara 1 gång i veckan??

Helt olika från mottagning till mottagning, först brukar man få ta med sig hem på helgerna och nsta steg brukar vara gå alla vardagar..sedan varannan vardag sedan 2 ggr i veckan och sist 1 gång i veckan..sedan brukar man generellt bli receptare. Exakt så såg det ut för mig, inte säkert vissa mottagningar delar kanske ut för 2 veckor. Det är ju bara att fråga.
Citera
2024-07-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legendaryleif
Hallå! Har haft LARO sedan i mars, började med Subuxone filmen, trappade upp till 24mg, men upplevde att effekten avtog emot kvällen/natten. Har sedan gått över till Buvidal 32 mg veckodos vilket fungerar bra, i ca 5dagar. Min mottagning anser att ingen där har en stödinjetion på 8 mg, utan att ALLA andra klarar sig bra. Dem vill heller inte ge en ny spruta inom 7 dagar, kom med förslaget att ändra till 5-7 dagar på receptet. Men det passade icke!

Så nu har jag blivit erbjuden att testa Subutex depot injektion, 300 mg 1 gång/månad de första 2 månaderna, sedan 100 mg i månaden. Men buvidaldosen har ju högre månadsdos sett till mina 32mg/ vecka =128-160 mg i buvidal. Varför rekommenderas jag Subutex depot injektion?

Någon som har erfarenhet utav Subutex depot injektion vs buvidal som kan ger mig lite klarhet i ämnet?

Tack på förhand! / Leffe

Med Subutex injektionen aka Sublocade så får alla en stor dos för att bygga upp en grund, sedan om man är riktigt högdos patient så kan man få 2 st 300 mgare kanske 300 hela tiden. Det bör dock vara väldigt ovanligt. Sedan får man 100 mg sprutan, Subutex injektionen sitter i otroligt länge i systemet lite längre än Buvidal vad jag förstått. Buvidal ger mer direkt effekt medans subutex inj tar längre tid att bygga upp ett stadigt förråd. Man ska inte titta på mg enbart utan det är liknande läkemedel men dem fungerar ändå lite olika. Varför provade du inte piller istället? Går du på privat mottagning? Enda settet o veta något är att prova. Personligen vågar jag inte prova injektionerna av olika anledningar. Man kan aldrig bli receptare det är negativt enligt mig. Nu är jag receptare på piller som fungerar utmärkt!
Citera
2024-07-10, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Helt olika från mottagning till mottagning, först brukar man få ta med sig hem på helgerna och nsta steg brukar vara gå alla vardagar..sedan varannan vardag sedan 2 ggr i veckan och sist 1 gång i veckan..sedan brukar man generellt bli receptare. Exakt så såg det ut för mig, inte säkert vissa mottagningar delar kanske ut för 2 veckor. Det är ju bara att fråga.

Fan vad skönt. Känns så jävla skönt att slippa helgerna, fyfan alltså….
Citera
2024-07-11, 12:28
Medlem
Skickar de UP på analys?
Citera
2024-07-11, 12:29
Medlem
priices avatar
Metadon är en fantastisk medicin. Tillskillnad från buprenorfin är detta en riktig opiat som inger opiatkänsla. Som missbrukare är det naturligtvis det som gäller för att det ska fungera i längden. Hur fan kan ni hålla er nyktra långsiktigt med buprenorfin? Något välmående måste man ha. En gång i veckan på helgen unnar jag mig dubbel dos så jag kan nodda också. Enda sedan bytet till metadon för snart 1 år sedan så har jag helt slutat att jaga heroin. Är enormt tacksam att kunna fortsätta unna mig för opiater är det som betyder mest i mitt liv. Jag är en fullblodsnarkoman till 110% och är blixtkär i opiater (inga andra droger), därför jag är så nöjd att jag har metadon på laglig väg.

Buprenorfin var så fullkomligt värdelös. Allt den gjorde var att ta bort det fysiska suget men psykiskt var jag fullkomligt olycklig. Opiater är det enda som givit mig glädje i livet. Det är alltså lika viktigt, om inte mer viktigt att du också blir hjälpt psykiskt av medicinen, (välmående,) och det kan inte buprenorfin tillskillnad från metadon göra. Allt jag har som ger mig ork i mitt liv är opiaterna, därför det är så extremt djävulskt viktigt för mig med något som känns som att man ätit en riktig opiat. Ni som vet ni vet. Moralpredikan undanbedes, jag vet precis vad jag håller på med och har inget intresse att bli uppläxad över hur jag sköter min medicinering. Jag sidomissbrukar inte ett jävla skit så det är min fullständiga rättighet att dricka dubbel dos på helgen då jag lätt som en plätt kan vara utan en dos i 24 timmar utan att få AT. Jag arbetar och ser fram emot fredagskvällen där jag har det riktigt mysigt, det fyller på mitt batteri för att fortsätta.
Senast redigerad av priice 2024-07-11 kl. 12:38.
Citera
2024-07-11, 18:53
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legendaryleif
Hej på er! Hur har det gått med Subutex injektionerna?

Hej,

Blev tyvärr aldrig övergång till Subutex depot. Är dock på g att byta tillbaka till tabletter. Sätter sig någon på tvären för det så är nog Subutex depot ett alternativt steg.
Citera
2024-07-13, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priice
Metadon är en fantastisk medicin. Tillskillnad från buprenorfin är detta en riktig opiat som inger opiatkänsla. Som missbrukare är det naturligtvis det som gäller för att det ska fungera i längden. Hur fan kan ni hålla er nyktra långsiktigt med buprenorfin? Något välmående måste man ha. En gång i veckan på helgen unnar jag mig dubbel dos så jag kan nodda också. Enda sedan bytet till metadon för snart 1 år sedan så har jag helt slutat att jaga heroin. Är enormt tacksam att kunna fortsätta unna mig för opiater är det som betyder mest i mitt liv. Jag är en fullblodsnarkoman till 110% och är blixtkär i opiater (inga andra droger), därför jag är så nöjd att jag har metadon på laglig väg.

Buprenorfin var så fullkomligt värdelös. Allt den gjorde var att ta bort det fysiska suget men psykiskt var jag fullkomligt olycklig. Opiater är det enda som givit mig glädje i livet. Det är alltså lika viktigt, om inte mer viktigt att du också blir hjälpt psykiskt av medicinen, (välmående,) och det kan inte buprenorfin tillskillnad från metadon göra. Allt jag har som ger mig ork i mitt liv är opiaterna, därför det är så extremt djävulskt viktigt för mig med något som känns som att man ätit en riktig opiat. Ni som vet ni vet. Moralpredikan undanbedes, jag vet precis vad jag håller på med och har inget intresse att bli uppläxad över hur jag sköter min medicinering. Jag sidomissbrukar inte ett jävla skit så det är min fullständiga rättighet att dricka dubbel dos på helgen då jag lätt som en plätt kan vara utan en dos i 24 timmar utan att få AT. Jag arbetar och ser fram emot fredagskvällen där jag har det riktigt mysigt, det fyller på mitt batteri för att fortsätta.

Oherregud du låter som förmodligen den mest omotiverade person någonsin. Bara drar slutsatser utifrån sitt egna pundande...och du tror att du själv kommer hålla i längden? Jag har hållt +3 år inte tagit ett enda återfall och kommer inte göra det förhoppningsvis. Det är väll ännu bättre om man klarar sig på bup istället för meta. Personligen får jag sjuka biverkningar av metadon men inte av bup. Kom tillbaka när du är redo och blivit lite mer nyanserad/ödmjuk. Om du nu dricker dubbel dos så får du väll gå utan en dag, elr köper du extra? Du kunde inte komma in och bara skriva det där om metadonet, du var tvungen att börja totalt traska buprenorfinet. Börjar förstå varför du är avstängd. Vi är alla olika och att man kan klara sig på bup ska man fan hyllas. Många klarar inte av biverkningarna och fungerar bättre på bup. Man går lixom inte på 1-2 mg när man är med i LARO snarare 8-24 mg ~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in