Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-28, 15:21
  #1
Medlem
solhatts avatar
Hej!

Jag söker efter råd och idéer kring min ekonomi. Vad hade du gjort i mitt läge?

Jag är ~30 år och får in ungefär 30 000 kr efter skatt varje månad. Varje månad lägger jag undan i snitt 10 000 kr på sparkontot som blir kvar av lönen. Sparkontot har 0% ränta och det ligger idag ungefär 800 000 kr på kontot. Jag kommer inte behöva använda dessa pengar på bra länge. Känns väldigt onödigt att ha 800k dammandes på kontot, men det är ändå en skön/betryggande känsla.

Jag har en bostad värderad till ca. 3 miljoner kr där 1 milj är lån. Jag har alltså ungefär 2 milj bundet i bostaden.

Jag har försökt komma igång lite med aktier på avanza, men jag är helt enkelt för dålig/oinsatt för att våga blanda in pengarna från sparkontot. Jag är ej intresserad av att lägga pengarna på lyxkonsumtion typ som ny fet bil
Det långsiktiga målet är att sluta arbeta så fort ekonomin tillåter

Tacksam för tips och råd kring hur du hade gjort i min sits!
Citera
2017-04-28, 15:36
  #2
Medlem
sebastian66s avatar
Måste bara få kommentera och säga VACKERT JOBBAT!!!!
Din framtid ser absolut kanon ut fortsätt och keep it up.
Träffa ingen lyxdam som gör av med alla dina pengar.
Flytta utomlands när du är ca 45 lev på dina sparade pengar.
Du bör kunna vara uppe i 3 miljoner utan att investera.
Men det finns fonder säkert du kan lägga in lite cash på.
Du kommer få en massa bra tips på hur du ska göra från andra.
Jag är absolut ingen bra aktieman eller med investeringar.
Kanske satsa på 1 business som får dig att flyta runt och leva på dom inkomsterna.
Citera
2017-04-28, 16:10
  #3
Medlem
gammgubbes avatar
Om du har så mycket på ditt lönekonto borde banken redan hört av sig, deras skärmar blinkar rött om nån har över 100k på sitt konto

Vore jag dig skulle jag bums öppna ett sparkonto hos en nischbank. T.ex. Santander, Marginalen bank, Resurs bank eller liknande. Sätter du in 500k på Santander bank får du 1% ränta vilket betyder 5 papp utan att lyfta ett finger. De har insättningsgaranti, du bör under inga omständigheter deponera summor som denna på konto utan insättningsgaranti. Går banken omkull och kontot saknar insättningsgaranti förlorar du dina pengar.

Övriga 300k skulle jag satt in på ett investeringssparkonto. Det gjorde jag faktiskt för några år sedan hos Handelsbanken, de har nu vuxit till 353k. Medel på ISK kan både sjunka och stiga i värde beroende på hur börsen går och hur riskbenägen du är.
Citera
2017-04-28, 16:50
  #4
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Om du har så mycket på ditt lönekonto borde banken redan hört av sig, deras skärmar blinkar rött om nån har över 100k på sitt konto
.

Nä bankerna jobbar inte så..

Ringde internetbanken för ett antal år sedan och då undrade 17:åringen som svarade om jag inte borde göra något med mina pengar. Hon fattade inte att det var ett företagskonto där jag hade en 600.000 som är avsatta för momsinbetalningar.
Citera
2017-04-28, 19:31
  #5
Medlem
För att hjälpa oss att hjälpa dig kan du väl börja med att berätta lite om din riskvillighet. Hur mycket kan du tåla att du går back med, worst case? Risken bestämmer ju allt annat i princip.
Citera
2017-04-28, 19:50
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Här har du lite idéer...


https://www.flashback.org/sok/investera?f=294

(FB) Vill börja investera

(FB) 50 k, vad investera i?

(FB) 100 000 kr att investera i vad?

(FB) Precis nått 400k på kontot, vad ska jag investera på?

(FB) Investera med 150.000.000 SEK

(FB) var ska jag investera pengarna?

(FB) Investera 1 miljon

(FB) Placera 500k?
Citera
2017-04-28, 20:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solhatt
Hej!

Jag söker efter råd och idéer kring min ekonomi. Vad hade du gjort i mitt läge?

Jag är ~30 år och får in ungefär 30 000 kr efter skatt varje månad. Varje månad lägger jag undan i snitt 10 000 kr på sparkontot som blir kvar av lönen. Sparkontot har 0% ränta och det ligger idag ungefär 800 000 kr på kontot. Jag kommer inte behöva använda dessa pengar på bra länge. Känns väldigt onödigt att ha 800k dammandes på kontot, men det är ändå en skön/betryggande känsla.

Jag har en bostad värderad till ca. 3 miljoner kr där 1 milj är lån. Jag har alltså ungefär 2 milj bundet i bostaden.

Jag har försökt komma igång lite med aktier på avanza, men jag är helt enkelt för dålig/oinsatt för att våga blanda in pengarna från sparkontot. Jag är ej intresserad av att lägga pengarna på lyxkonsumtion typ som ny fet bil
Det långsiktiga målet är att sluta arbeta så fort ekonomin tillåter

Tacksam för tips och råd kring hur du hade gjort i min sits!

Bra jobbat måste jag säga. Vilken annan person som tjänar de pengarna och inte kan hålla i dem hade köpt bilar, horor, brännevin och festat upp dem.
Däremot så irriterar det mig lite att du inte vaknat förrän nu.
800 000:- på ett konto efter flera års fin börsuppgång. Visst, det är inte för sent än och du är bara 30 år.
Du har många fina år framför dig med fina uppgångar på börsen.
Exakt hur många år kan ingen svara på.
Jag hade utan att riskera allt lagt upp ett sparande i ett ISK. Håller med dig om att inte spara i aktier om du inte är insatt i det.
Fonder är betydligt bättre då där köpen görs i flera olika 10 tal bolag per köp.
En fond som jag tycker du skall börja placera i och som går utmärkt är Spiltans Aktiefond Investmentbolag.
Kostar enbart 0.2% i avgift och investerar då i Svenska investmentbolag, vilka är det säkraste och stabilaste bolagen på marknaden.
Sedan hur mycket du skall placera avgör du själv. Tål o tänka på är att många tror på en viss avmattning av börsen då den stigit bra flera år i rad.
Just därför kanske det är dumt att slänga in en stor summa direkt.
Hade jag varit som dig hade jag nog köpt för säg 200k och sedan sparat månadsvis runt 20k.
Citera
2017-04-28, 20:45
  #8
Medlem
Herr Larssons avatar
Förstår mig absolut inte på sådana här trådstartar. Rubrik antyder på ekonomiska oroligheter, men man möts istället av någon megalomanskt ryggdunkande.

Vill inte sätta sig in i börsen, vill inte köpa lyxprodukter. TS kan ju fråga sig själv varför hen ens vill ändra på ett uppenbart vinnande koncept?

Föreslår att TS sysselsätter sig med alturism, det brukar kittla störtskönt i belöningscentrat. Sedan har hen ännu en anledning att ge sig själv en klapp på ryggen.
Citera
2017-04-28, 20:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solhatt
Hej!

Jag söker efter råd och idéer kring min ekonomi. Vad hade du gjort i mitt läge?

Jag är ~30 år och får in ungefär 30 000 kr efter skatt varje månad. Varje månad lägger jag undan i snitt 10 000 kr på sparkontot som blir kvar av lönen. Sparkontot har 0% ränta och det ligger idag ungefär 800 000 kr på kontot. Jag kommer inte behöva använda dessa pengar på bra länge. Känns väldigt onödigt att ha 800k dammandes på kontot, men det är ändå en skön/betryggande känsla.

Jag har en bostad värderad till ca. 3 miljoner kr där 1 milj är lån. Jag har alltså ungefär 2 milj bundet i bostaden.

Jag har försökt komma igång lite med aktier på avanza, men jag är helt enkelt för dålig/oinsatt för att våga blanda in pengarna från sparkontot. Jag är ej intresserad av att lägga pengarna på lyxkonsumtion typ som ny fet bil
Det långsiktiga målet är att sluta arbeta så fort ekonomin tillåter

Tacksam för tips och råd kring hur du hade gjort i min sits!
Fantastiskt vad många FB:are är miljonärer, har sparat en massa pengar, men ändå fattar dom inte hur dom ska placera sina pengar.
TS har alltså lyckats spara undan 800 000 kronor på 80 månader, TS var alltså cirka 22 år när han hade en lön som han kunde spara 8 000 kronor i månaden, dessutom har han lyckats att köpa en bostad som har en lånegrad på 33%. Under denna period har bostadspriserna ökat i de finare delarna av Stockholm med 100%. Bor TS i sthlm borde hans bostad kostat 1,5 miljoner, då har TS amorterat cirka 500 000 på dessa år beroende på hur mycket TS la kontant. Men för 10 år sedan var det väldigt låga krav på kontantinsats.
Starkt jobbat TS
Känns väldigt orealistiskt i min värld.
SBAB ger dig 0,7% ränta på sparkontot. Innebär att du kan tjäna hela 5 600 kronor innan skatt första året, sedan ackumuleras detta med din ränta, dina ränteutgifter torde käka upp din vinst, fullständigt riskfritt i varje fall
Citera
2017-04-29, 10:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Fantastiskt vad många FB:are är miljonärer, har sparat en massa pengar, men ändå fattar dom inte hur dom ska placera sina pengar.
TS har alltså lyckats spara undan 800 000 kronor på 80 månader, TS var alltså cirka 22 år när han hade en lön som han kunde spara 8 000 kronor i månaden, dessutom har han lyckats att köpa en bostad som har en lånegrad på 33%. Under denna period har bostadspriserna ökat i de finare delarna av Stockholm med 100%. Bor TS i sthlm borde hans bostad kostat 1,5 miljoner, då har TS amorterat cirka 500 000 på dessa år beroende på hur mycket TS la kontant. Men för 10 år sedan var det väldigt låga krav på kontantinsats.
Starkt jobbat TS
Känns väldigt orealistiskt i min värld.
SBAB ger dig 0,7% ränta på sparkontot. Innebär att du kan tjäna hela 5 600 kronor innan skatt första året, sedan ackumuleras detta med din ränta, dina ränteutgifter torde käka upp din vinst, fullständigt riskfritt i varje fall

Avundsjuk är vad du är, lyser igenom ditt inlägg. Du vet väl inte om han har sparat mer i början på sitt arbetsliv än dom 10.000 han sparar nu, eller om han ärvt / vunnit pengar.

För att vara på topic tycker jag du borde försöka lära dig lite mer om aktier och fonder, framförallt det sistnämnda då det kräver mindre kunskaper. Du har en fantastiskt bra grund som med lite planering kan ge fin utdelning senare i livet.
Jag rekommenderar dig att kolla in: rikatillsammans.se
Citera
2017-04-30, 21:16
  #11
Medlem
solhatts avatar
Tack för alla råd och tips! Det blir nog till att kasta in en större del av pengarna i Avanza Zero/75 nästa vecka helt enkelt.

Jo, banken har vid en handfull tillfällen ringt upp mig och försökt få mig att investera pengarna. Även när jag själv kontaktat banken angående problem med e-leg så har de försökt. Jag är en misstänksam person som alltid utgår från att folk vill ens värsta. Foliehatten är alltid på så det har alltid blivit Nej när banken vill göra något med pengarna.

Jag antar att Herr Larsson menar altruism, vilket absolut inte är aktuellt.

För info så var det inte så att jag hade 0 kr vid 18 års ålder.
Citera
2017-04-30, 21:31
  #12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solhatt
Tack för alla råd och tips! Det blir nog till att kasta in en större del av pengarna i Avanza Zero/75 nästa vecka helt enkelt.

Jo, banken har vid en handfull tillfällen ringt upp mig och försökt få mig att investera pengarna. Även när jag själv kontaktat banken angående problem med e-leg så har de försökt. Jag är en misstänksam person som alltid utgår från att folk vill ens värsta. Foliehatten är alltid på så det har alltid blivit Nej när banken vill göra något med pengarna.

Jag antar att Herr Larsson menar altruism, vilket absolut inte är aktuellt.

För info så var det inte så att jag hade 0 kr vid 18 års ålder.

Var glad att du har nobbat banken, de vill göda sig själva snarare än dig..

Jag investerar enligt "hagelbösstekniken", köper närmare 10 olika fonder som alla har gått upp ordentligt senaste månaden och även har stigit senaste 3 (dessa siffror kan du se hos morningstar eller din nätmäklare). Eftersom du nämner avanza zero antar jag att du redan är kund där, tillgången på olika fonder är fantastiskt där!

Efter 1 till 3 månader gör jag om samma sak - dvs det brukar bli omplacering 3-6 gånger om året ungefär.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback