Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyDungeon
https://www.svd.se/a/Xj1n0g/trots-no...-med-nytt-jobb
Sammanfattning:
1400 arbetssökande
120 företag kontaktade
1 fick jobb
2 miljoner i kostnad
Hoppsan, det blev precis som jag sade: Utan Northvolt är de här människorna helt överflödiga på arbetsmarknaden. Tänkte bankerna som utfärdade bolån på det?
Det hade varit roligt att göra ett experiment: 700 skriver att de har jobbat på Northvolt i sitt CV, de andra 700 gör det inte, och sedan se om den sistnämnda gruppen lyckas bättre...
Ja, det mesta talar för att det var bristande kompetens hos personalen som fällde Northvolt. Jag tror att svenska ingenjörer och arbetare av den gamla stammen, de som byggde svensk industri, hade kunnat lära sig att tillverka batterier. Men den typen av arbetskraft finns det inte lika mycket av i Sverige längre. Och de som finns arbetar redan i befintliga företag.
Northvolt verkade bestå av ett sammelsurium av okvalificerad importerad arbetskraft. Att nästan ingen av dem har lyckats hitta ett nytt jobb i Sverige säger allt om deras (brist på) kompetens. Vi har hört historier om indiska ingenjörer som inte förstod hur en spärrnyckel fungerade. Självklart har det funnits duktiga människor som slitit hårt med att få Northvolt att fungera, men om det saknas kompetent personal att utföra allt arbete kommer inget att bli gjort.
Hade man startat batteritillverkningen i liten skala, och skyndat långsamt, tror jag det hade gått att bygga ett framgångsrikt företag, men allting är så j-vla bråttom i klimatpanikens tider. Ett fruktansvärt slöseri med pengar till ingen nytta!