Ganska lång artikel i Breakit:
Northvolt mörkade problemen under flera år – hotade sparka läckor
Ingressen:
Citat:
Under flera år fanns det inom Northvolt en stor oro för att bolaget var på väg åt fel håll.
Ledningen gjorde samtidigt allt för att hålla problemen hemliga för att inte skrämma kunder, leverantörer och investerare.
Det framkommer i den nya boken “Northvolt – en skildring inifrån”, skriven Mikaela Lundh som jobbade på batteribolaget ända fram till kollapsen.
Inget sensationellt framkommer, tvärtom den gamla vanliga visan, men vi kan tydligen föra "fel luftfuktighet i fabriken" till listan över saker som strulade (den var ny för mig).
Slutklämmen:
Citat:
Mikaela Lundh tror att det finns flera anledningar till att det gick som det gjorde.
"Först och främst tror jag att man missbedömde hur svårt det är att tillverka batterier. De asiatiska tillverkarna, inte minst de i Kina, har ju nästan fyra decenniers försprång. Batteritillverkning i den här formen har ju aldrig tidigare skett i i Europa"
Och här vill jag återkoppla till min gamla teori (som jag inte är helt ensam om). Svaret på följdfrågan:
Varför gör man den missbedömningen? Hur kan få för sig att något som borde framstå som svårt tvärtom är lätt? Jo, för att de ledande företagen kommer från Kina, och fortfarande år 2025 finns det en djup - på gränsen till rasistisk - skepsis gentemot kinesiska bolag och kinesisk forskning.
Konsekvens: Om t.ex. CATL eller BYD varit amerikanska eller japanska bolag hade Northvolt i ett tidigt stadium behövt besvara den självklara frågan: Hur ska ni lyckas klara av det här, helt utan någon tidigare erfarenhet eller kunskap? Men eftersom det rörde sig om konkurrens från Kina var det liksom självklart att det skulle gå, för vi är bättre än dem på alla sätt och vis.