2025-05-17, 21:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja och lägg till det att ledningen konsekvent viftade bort allasynpunkter om att fabriken inte skulle funka så som den byggdes.
Det brydde sig inte Carlsson om för han hade bara börsintroduktionen och sin exit för ögonen.

Hade han erkänt de omfattande problemen så hade han aldrig fått 200 miljoner för sina aktier han sålde.

Mysiga killar Carlsson och Mix...
Att sedan bygga Skellefteå, Polen, försöka dra igång i Borlänge och sedan Kanada samt planera samproduktion med Volvo Cars.
Underligt att pengarna räckte så länge som de gjorde.
Citera
2025-05-21, 16:04
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Ganska lång artikel i Breakit: Northvolt mörkade problemen under flera år – hotade sparka läckor

Ingressen:
Citat:
Under flera år fanns det inom Northvolt en stor oro för att bolaget var på väg åt fel håll.

Ledningen gjorde samtidigt allt för att hålla problemen hemliga för att inte skrämma kunder, leverantörer och investerare.

Det framkommer i den nya boken “Northvolt – en skildring inifrån”, skriven Mikaela Lundh som jobbade på batteribolaget ända fram till kollapsen.

Inget sensationellt framkommer, tvärtom den gamla vanliga visan, men vi kan tydligen föra "fel luftfuktighet i fabriken" till listan över saker som strulade (den var ny för mig).

Slutklämmen:
Citat:
Mikaela Lundh tror att det finns flera anledningar till att det gick som det gjorde.
"Först och främst tror jag att man missbedömde hur svårt det är att tillverka batterier. De asiatiska tillverkarna, inte minst de i Kina, har ju nästan fyra decenniers försprång. Batteritillverkning i den här formen har ju aldrig tidigare skett i i Europa"

Och här vill jag återkoppla till min gamla teori (som jag inte är helt ensam om). Svaret på följdfrågan: Varför gör man den missbedömningen? Hur kan få för sig att något som borde framstå som svårt tvärtom är lätt? Jo, för att de ledande företagen kommer från Kina, och fortfarande år 2025 finns det en djup - på gränsen till rasistisk - skepsis gentemot kinesiska bolag och kinesisk forskning.

Konsekvens: Om t.ex. CATL eller BYD varit amerikanska eller japanska bolag hade Northvolt i ett tidigt stadium behövt besvara den självklara frågan: Hur ska ni lyckas klara av det här, helt utan någon tidigare erfarenhet eller kunskap? Men eftersom det rörde sig om konkurrens från Kina var det liksom självklart att det skulle gå, för vi är bättre än dem på alla sätt och vis.
Citera
2025-05-21, 19:08
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ganska lång artikel i Breakit: Northvolt mörkade problemen under flera år – hotade sparka läckor

Ingressen:

Inget sensationellt framkommer, tvärtom den gamla vanliga visan, men vi kan tydligen föra "fel luftfuktighet i fabriken" till listan över saker som strulade (den var ny för mig).

Slutklämmen:

Och här vill jag återkoppla till min gamla teori (som jag inte är helt ensam om). Svaret på följdfrågan: Varför gör man den missbedömningen? Hur kan få för sig att något som borde framstå som svårt tvärtom är lätt? Jo, för att de ledande företagen kommer från Kina, och fortfarande år 2025 finns det en djup - på gränsen till rasistisk - skepsis gentemot kinesiska bolag och kinesisk forskning.

Konsekvens: Om t.ex. CATL eller BYD varit amerikanska eller japanska bolag hade Northvolt i ett tidigt stadium behövt besvara den självklara frågan: Hur ska ni lyckas klara av det här, helt utan någon tidigare erfarenhet eller kunskap? Men eftersom det rörde sig om konkurrens från Kina var det liksom självklart att det skulle gå, för vi är bättre än dem på alla sätt och vis.

Du har nog rätt. Utöver detta så tror jag att den typ av industrikapitalister som finns i Asien helt enkelt är en utrotningshotad art i de kretsar som kan få det nödvändiga kapitalet. Harald Mix verkar t ex ha en ren SimCity-syn på industriella projekt och verkar sakna all insyn i vad som egentligen krävs.
Citera
2025-05-21, 20:29
Medlem
De ska tydligen böta miljoner för svartbygge nu.
https://www.norran.se/nyheter/skelle...yggen/lqmzd2pr

Men kan tycka att man borde få disponera ett industriområde ganska fritt.
Pengarna för böterna lär inte betalas iaf.
Citera
2025-05-21, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydra15
De ska tydligen böta miljoner för svartbygge nu.
https://www.norran.se/nyheter/skelle...yggen/lqmzd2pr

Men kan tycka att man borde få disponera ett industriområde ganska fritt.
Pengarna för böterna lär inte betalas iaf.
Visst kan man tycka att det bör vara ganska fritt inom ett industriområde, men man kan ju undra hur Skellefteå kommun arbetar. Detta har man vetat om länge och så gör man inspektionen nu när konkursen är ett faktum (är det för att kommuninnevånarna inte ska kunna klaga på kommunens arbete?).
Citera
2025-05-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon

Ingressen:

Slutklämmen:

Är det något Northvolt är bra på så är det att manipulera media. Lundh är både sent tillkommen och tycks inte ha något centralt ansvar, så verkar vara en lämplig kandidat för att sprida en tilrättalagd version där Northvolts felsteg presenteras som mestadels oskyldiga, någon som kan paketera både halvsanningar och rena lögner då hon inte själv förväntas ha någon djupare insikt.

Oavsett tror jag man måste fokusera på verksamheten i Västerås - Northvolt Labs - för att reda ut hur pass bedrägligt företaget agerat. Skellefteåprojektets genomförbarhet borde stå och falla med hur pass väl demolinan presterat.
Citera
2025-05-21, 21:43
Medlem
LagomLats avatar
Och nu meddelar Sveriges Radio att enda kunden, Scania när som helst kommer sluta köpa batterier från Novolt.

Scania är sista kunden som är kvar. Scania har dessutom betalat extra mycket för batterierna för att tillverkningen skall kunna fortsätta. (Förmodligen medan de fasar in en annan leverantör, viljet tydligen är gjort nu)

Av de påstådda batteribeställningarna på 500 miljarder så blev det i slutändan runt 3 miljarder i försäljning, pinsamt mär Novolt ständigt presenteras som en av de stora aktörerna på batterimarknaden globalt.

Globalt är det fortfarande överkapacitet som gäller, ingen biltillverkare har meddelat att de har svårt att få tag på batterier, och priserna sjunker stadigt.

Hoppas inte för mycket på att någon idiot köper fabrihen och försöker få den att producera de påhittade 16 Gwh battericeller per år.

Det fanns aldrig någon kompetens i Skellefteå kring storskalig batteritillverkning, och det finns ingen fabrik för det heller.

Jag tror kineserna blåste Novolt.

https://www.sverigesradio.se/artikel...n-northvolt--2

LL
Citera
2025-05-22, 07:16
Medlem
GammalToaborstes avatar
Kan Northvolt sluta upp som världens största inomhus golfbana?
Citera
2025-05-22, 08:05
Medlem
JohnnyDungeons avatar
https://www.svd.se/a/Xj1n0g/trots-no...-med-nytt-jobb

Citat:
Snart kan ett tusental utländska tidigare Northvolt-anställda tvingas lämna Sverige.

Trots miljonregn har initiativet Beredskapslyftet inte lyckats matcha ihop dem med nya arbetsgivare. Hittills har bara en enda person fått ett nytt jobb, rapporterar Dagens Industri.

Sammanfattning:
1400 arbetssökande
120 företag kontaktade
1 fick jobb
2 miljoner i kostnad

Hoppsan, det blev precis som jag sade: Utan Northvolt är de här människorna helt överflödiga på arbetsmarknaden. Tänkte bankerna som utfärdade bolån på det?

Det hade varit roligt att göra ett experiment: 700 skriver att de har jobbat på Northvolt i sitt CV, de andra 700 gör det inte, och sedan se om den sistnämnda gruppen lyckas bättre...
Citera
2025-05-22, 09:07
Medlem
glimmandes avatar
Antar att Scania lät kontraktet löpa ut och vill inte förnya.

Då Sverige medvetet saboterar för kinesiska ägare så kommer det knappast komma ett bud därifrån. Återstår Sydkorea och Japan bland dom med kunskap men varför skulle dom det?

Enda räddningen är om Scania får för sig att köpa upp konkursboet och tillverka till dom själva. Men känns också tveksamt.
Citera
2025-05-22, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Antar att Scania lät kontraktet löpa ut och vill inte förnya.

Då Sverige medvetet saboterar för kinesiska ägare så kommer det knappast komma ett bud därifrån. Återstår Sydkorea och Japan bland dom med kunskap men varför skulle dom det?

Enda räddningen är om Scania får för sig att köpa upp konkursboet och tillverka till dom själva. Men känns också tveksamt.

Scania har redan sagt att dom inte är intresserade.
Citera
2025-05-22, 09:23
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Scania har redan sagt att dom inte är intresserade.

Scania är inte intresserade av fabriken i Skellefteå, däremot har dom köpt fabriken i Polen, där battericeller sätts ihop till batterier, funkar även med andra leverantörers celler.

Scania har även panträtt i Northvolts fabrik/laboratorium i Västerås, dom har dock inte uttryckt något intresse för att realisera panten och bli ägare.

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in