2025-03-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Precis det vad jag bl.a vill ha sagt. Alla dessa muslimkramare förnekar sig aldrig.
De som vill förbruka olja till ingen nytta.
Citera
2025-03-22, 10:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
En av kunderna är Scania Södertälje. Körde upp tomma förvaringsboxar från S-tälje till Skellefteå igår som jag lossade idag. Sen stod det ungefär 45 pall med batterier från Kina. Dom sitter och packar om batterierna från Kinakartongerna till neutrala kartonger. Fick tyvärr ingen bild på det då jag inte kunde smyga fram mobilen och ta ett kort. Batterierna har UN 3480. Har bild på boxarna jag körde upp men vet inte vart jag ska ladda upp bilden.

Ja herre gud!
De sminkar den döda grisen inför försäljningen.
Citera
2025-03-22, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Sammanlagt satsade den tidigare Northvolt-vd:n Peter Carlsson 5,4 miljoner kronor i stålbolaget Stegra – via en så kallad kompisemission.
I dag är aktierna värda 430 miljoner kronor, rapporterar Affärsvärlden.

Med fokus på grönt stål, en produkt som kraftigt kan minska världens koldioxidutsläpp, är förhoppningarna stora på Stegra i Boden – precis som tidigare på Northvolt. Staten har pumpat in ännu mer pengar i Stegra, men frågan är om Stegra kan nå framgång där Northvolt misslyckades?

De har ingen fabrik, inga intäkter utan de bygger en gigantisk fabrik för dussintals miljarder nästan bara på lån. Det betyder att det är känsligt och sårbart, säger SVT:s ekonomireporter Johan Zachrisson Winberg.

https://efn.se/carlssons-superklipp-5-miljoner-blev-430

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...t-grona-stalet

Hur kan sådan aktier ha ett värde - o är harald max med?
Citera
2025-03-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hur kan sådan aktier ha ett värde - o är harald max med?

Läs artikeln jag länkade. Mix är grundare och gav kompis pris på aktierna till Peter Carlsson. Sen har staten pumpat in mer pengar så värdet på aktierna har stigit...
Citera
2025-03-22, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Tyvärr sprids det jävligt mycket fejk news och propaganda här på Flashback.
Dom flesta här vill att det ska gå åt helvete för Northolt av någon konstig anledning, vilket är väldigt tråkigt.
Undra om inte dom är Rysstroll, som har uppdraget att få oss Svenskar att tappat hoppet och öka hatet mot stora investeringar.

Håller du på FORTFARANDE? Är det inte dags att ge upp nu? Du hade fel och vi andra fick rätt. Verkligheten kom ikapp och alla som lever i en drömvärld blev tvungna att vakna upp. Utom du uppenbarligen.
Citera
2025-03-22, 10:50
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Det är ett jäkla tjat om att svenska skattebetalare och pensionärer får stå för notan, men stämmer det verkligen?

Svenska staten har utbetalat 0,6 miljarder i direkt stöd via industriklivet. Hur mycket av de 80-90 miljarderna som har spenderats har hamnat i statskassan via arbetsgivaravgifter, skatter mm både från NV och deras underleverantörer? 20-30 miljarder?

Man får se hur mycket skulder som i slutändan dumpas på svenska skattebetalare. Enligt inlägget ovan så är det totalt 88 miljarder kr som kommit in via olika väststater och EU. Dessutom så har NV enormt stora lån som kan dumpas på västerländska stater via kreditgarantier. Men visst, så länge som pengarna cirkuleras inom Sverige så kommer en del tillbaka som skatter för staten.
Citera
2025-03-22, 12:23
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Sammanlagt satsade den tidigare Northvolt-vd:n Peter Carlsson 5,4 miljoner kronor i stålbolaget Stegra – via en så kallad kompisemission.
I dag är aktierna värda 430 miljoner kronor, rapporterar Affärsvärlden.

Med fokus på grönt stål, en produkt som kraftigt kan minska världens koldioxidutsläpp, är förhoppningarna stora på Stegra i Boden – precis som tidigare på Northvolt. Staten har pumpat in ännu mer pengar i Stegra, men frågan är om Stegra kan nå framgång där Northvolt misslyckades?

De har ingen fabrik, inga intäkter utan de bygger en gigantisk fabrik för dussintals miljarder nästan bara på lån. Det betyder att det är känsligt och sårbart, säger SVT:s ekonomireporter Johan Zachrisson Winberg.

https://efn.se/carlssons-superklipp-5-miljoner-blev-430

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...t-grona-stalet

Det är helt sjukt
Citera
2025-03-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Jag undrar hur länge den här får ligga kvar på SVTplay?

https://www.svtplay.se/video/eDmd2Nm...gen?video=visa
Tyvärr har de plockat bort eftersnacket där Northvolt&Green Steel-snubben har en circle jerk med Svante Axelsson och hånar kritikerna medan Camilla Kvartoft tittar på med TV-historiens kåtaste blick.
Citera
2025-03-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"”Uppsidan är privat men nedsidan är offentlig”

https://www.di.se/nyheter/di-granska...batterijatten/

Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Det är ett jäkla tjat om att svenska skattebetalare och pensionärer får stå för notan, men stämmer det verkligen?

Svenska staten har utbetalat 0,6 miljarder i direkt stöd via industriklivet. Hur mycket av de 80-90 miljarderna som har spenderats har hamnat i statskassan via arbetsgivaravgifter, skatter mm både från NV och deras underleverantörer? 20-30 miljarder?

88 miljarder är en käbbel-siffra. 15 av dem är kreditgarantier för lån där inte ett öre betalats ut (NV uppfyllde aldrig villkoren för lånen.) 40 miljarder av dem är för den kanadensiska fabriken, av kanadensiska skattebetalare. 10 miljarder är tyska pengar till tyska fabriken. Ungefär 11 till av de återstående är något EIB-lån som inte heller betalats ut. Vips försvann visst 76 av 88

Om svenska skattebetalare faktiskt förlorat seriösa pengar så hade det rapporterats, det finns en anledning till att det inte gjort det, och det är att förlusterna består i några bidrag på <1mdr samt pensionspengar. Jag tycker det är rimligt att diskutera om pensionspengar ska kunna placeras i onoterade bolag, lutar nog personligen åt ett nej, samtidigt gjorde AP-fonderna 182 miljarder i vinst trots att de torskade 9 miljarder på NV förra året.

Jag tror nog 30 miljarder i totala skatteintäkter är högt räknat, men exempelvis senaste halvåret är skatterna som NV betalat ca 500 miljoner, och räknar man med leverantörer och andra så är siffran högre. Förlorarna är privata investerare, långivare och andra, inte svenska skattebetalare.
Citera
2025-03-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja herre gud!
De sminkar den döda grisen inför försäljningen.

Mycket från dig i tråden. Verkar som du missade (FB) Skvaller om Northvolt (Konkursansökan 2025-03-12)

Vi är flera i tråden som jobbar på bolaget och inte försöker sticka under stol med att det till största del är ett misslyckande. Men varför sitta och tro på dum-konspirationer? Verkligheten är bister nog utan en hemlig hörna där klisterlappar byts
Citera
2025-03-22, 21:12
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Dessutom är de förtäckta muslim-, arabkramare och känner förmodligen en pervers njutning när pengarna flyger iväg direkt till Mellanöstern när de står där vid bensin- och dieselpumparna.

Jaja, jag känner nog mina Pappenheimare. Nationalister är de i vart fall inte.
Kommer inte all olja som Sverige använder ifrån Norge? Har för mig att jag sett det nånstans.
Citera
2025-03-22, 23:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspabygget
88 miljarder är en käbbel-siffra. 15 av dem är kreditgarantier för lån där inte ett öre betalats ut (NV uppfyllde aldrig villkoren för lånen.) 40 miljarder av dem är för den kanadensiska fabriken, av kanadensiska skattebetalare. 10 miljarder är tyska pengar till tyska fabriken. Ungefär 11 till av de återstående är något EIB-lån som inte heller betalats ut. Vips försvann visst 76 av 88

Om svenska skattebetalare faktiskt förlorat seriösa pengar så hade det rapporterats, det finns en anledning till att det inte gjort det, och det är att förlusterna består i några bidrag på <1mdr samt pensionspengar. Jag tycker det är rimligt att diskutera om pensionspengar ska kunna placeras i onoterade bolag, lutar nog personligen åt ett nej, samtidigt gjorde AP-fonderna 182 miljarder i vinst trots att de torskade 9 miljarder på NV förra året.

Jag tror nog 30 miljarder i totala skatteintäkter är högt räknat, men exempelvis senaste halvåret är skatterna som NV betalat ca 500 miljoner, och räknar man med leverantörer och andra så är siffran högre. Förlorarna är privata investerare, långivare och andra, inte svenska skattebetalare.

Man kan göra det väldigt enkelt och säga så här. Att låta oprövade uppstartsbolag bli föremål för det kapital som Northvolt tilldelats är ju kort och gott huvudlöst. Det kan inte nog understrykas hur detta visar hur verklighetsfrämmande den "gröna omställningen" är. Industrialiseringen tog 100 år och skedde organiskt baserat på efterfrågestyrning med privat utvecklingskapital. Den "gröna omställningen" är en överdopad statligt driven fantasi utan konsekvensbeskrivningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in