2025-03-16, 18:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Kommunen, EU och de flesta som bor i stan vill ha dom kvar.

Vi behöver ett europeisk företag som gör batterier och det vet alla som är smarta.

Vad man vill och vad som kan göras är två helt olika saker. Alla som är smarta vet att det hade varit bättre att satsa pengarna på något annat. Sjukvård exempelvis.
Citera
2025-03-16, 19:46
Medlem
LagomLats avatar
Citat:

Vi behöver ett europeisk företag som gör batterier och det vet alla som är smarta.

Vi behöver även ett europeiskt företag som gör mobiltelefoner, vi kan inte förlita oss på utomeuropeiska tillverkare.

LL
Citera
2025-03-16, 20:35
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalj
Att konkursförvaltaren försöker att driva verksamheten vidare gör mig väldigt misstänksam. Om man på allvar ville tillvarata borgenärernas intressen så vore det bästa sannolikt att låta alla gå på dagen och sedan stycka upp och sälja alla inventarier på auktion. Som jag förstår det så var det Northvolt själva som föreslog konkursförvaltaren. Kan det ha funnits någon baktanke med valet?

Då det saknas köpare av deras produktion i den mån den faktsikt finns så känns det ju ganska hopplöst att driva verksamheten vidare. Kommer nog även konkursförvaltaren fram till.
Citera
2025-03-16, 21:27
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Alla kommer att göra allting för att rädda Northvolt så enkelt är det.
Klart att konkursförvaltaren kommer dra ut på det, det är viktigare att rädda miljön och ha kvar industrin än att företag får betalt.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Vi behöver även ett europeiskt företag som gör mobiltelefoner, vi kan inte förlita oss på utomeuropeiska tillverkare.

LL
Drömmare! Detta var dömt att misslyckas från dag 1. Frågan är om det ens någonsin var meningen att fungera.

@Smarree88
Northvolt är snaraste skadlig för miljön än räddar den. Möjligen, om man tror på Greta, kan den enligt alarmisternas uträkningar påverka några promille på klimatet. Men det kan den inte alls vilket man vet om man kan forskningen på det området.

Vill och vill. Jag vill ha en anden i lampan.

@LagomLat
Varför det? Vi ska göra det vi är bra på. Och det är snart ingenting mht EU:s vansinniga regler. Vi får snart inte ens meta abborre för både masken och fisken lider. Vi får inte heller importera abborren "för det flyttar bara problemet".
Citera
2025-03-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Då det saknas köpare av deras produktion i den mån den faktsikt finns så känns det ju ganska hopplöst att driva verksamheten vidare. Kommer nog även konkursförvaltaren fram till.

Hur drar du slutsatsen att det inte finns någon köpare av produktionen? Jag har hört att både Scania och WV märkena fortfarande köper deras batterier. Menar du det northvolt producerar eller verksamheten?
Citera
2025-03-16, 22:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subiray
Hur drar du slutsatsen att det inte finns någon köpare av produktionen? Jag har hört att både Scania och WV märkena fortfarande köper deras batterier. Menar du det northvolt producerar eller verksamheten?

Om man läser den senaste resultaträkningen, för 2023, så ser man att företaget hade en omsättning på 325 897 SEK. Resultatet efter finansnetto för samma år var 4 468 134 SEK. Inget som vittnar om någon större försäljning direkt.
Citera
2025-03-16, 22:22
Medlem
glimmandes avatar
Citat:

Det kan vara att de tillåter Northvolt-batterier i testbilar för utvärdering. Men helt omöjligt att de skulle acceptera leverans till den faktiska produktionen så länge som NVs fabrik fungerar så dåligt. Biltillverkare är enormt riskminimerande när det kommer till komponenter och specifikt komponenter som kan elda upp bilen.
Citera
2025-03-16, 22:28
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Så är det, finns många köpare som är sugna på Northvolt, även Japanska och Kinesisks köpare står på kö 😊
Citera
2025-03-16, 23:51
Medlem
Citat:
Så är det, finns många köpare som är sugna på Northvolt, även Japanska och Kinesisks köpare står på kö 😊
Jag tror det inte, men hoppas du har rätt.

Konkursförvaltaren ville ju få extra betalt för batterierna för att få verksamheten att gå runt. Det betyder att produktionen inte ens täcker löner och löpande kostnader och då är inte verksamheten sund. Då tar jag inte ens med det faktum att den tekniska höjden i tillverkningen, katodmaterialet, har man gett upp om.

Fick jag önska så skulle det vara att Panasonic finner skäl att ta över för att vaccinera sig mot eventuella framtida strafftullar inom EU och att man då förhandlar fram att även katodmaterialet skall tillverkas här. Då har vi kanske chansen att även lära oss det i Sverige och minska beroendet av utlandet för den delen.

Tvingas konkursförvaltaren lägga verksamheten i malpåse så kommer de som jobbar åt Northvolt tvingas flytta och då blir det extremt svårt att starta om.
Citera
2025-03-17, 00:07
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om man läser den senaste resultaträkningen, för 2023, så ser man att företaget hade en omsättning på 325 897 SEK. Resultatet efter finansnetto för samma år var 4 468 134 SEK. Inget som vittnar om någon större försäljning direkt.

Även om allt detta ju är dåtid så dina siffror är ju inte i närheten alls:

ser en siffra med omsättning ca 326 Miljoner

Resultatet var en förlust på -4,348,755,599 sek.

/
Senast redigerad av FairStuff 2025-03-17 kl. 00:09.
Citera
2025-03-17, 00:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Även om allt detta ju är dåtid så dina siffror är ju inte i närheten alls:

ser en siffra med omsättning ca 326 Miljoner

Resultatet var en förlust på -4,348,755,599 sek.

/

Det jag tog upp var alltså nettoomsättningen (glömde tyvärr att skriva hela ordet), alltså den som direkt korrelerar med sålda varor och tjänster. Det är liktydigt med försäljning.
Citera
2025-03-17, 00:59
Medlem
Skandalen fortsätter.

O'Learys ägare om Northvolts ”springnotor”: "Det är jättetråkigt"

https://www.norran.se/nyheter/skelle...akigt/r9020kxr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem