2024-12-13, 10:48
Medlem
"Bloomberg: Europa förlorar kampen om batterierna"

Europas försök att utmana Kina och bygga upp en industri för att bli självförsörjande på batterier ser ut att misslyckas, skriver Bloomberg.

Det senaste – och största – bakslaget är Northvolts rekonstruktion i USA. Enligt nyhetsbyråns kartläggning har 12 av de 16 planerade batterifabrikerna i Europa nu skjutits upp eller avblåsts helt. Men för de asiatiska utmanarna går det desto bättre. 10 av de 13 planerade Asienägda batteriprojekten i Europa avlöper enligt plan.

Problemen i den inhemska batteritillverkningen riskerar att smitta av sig till fordonssektorn, varnar före detta Aston Martin-toppen Andy Palmer.

– Utan en robust värdekedja så kan elbilstillverkare tvingas flytta produktionen utanför Europa, vilket leder till stängda fabriker och massvis av förlorade jobb."

https://omni.se/europa-forlorar-batt...rkare/a/OomdLw
Senast redigerad av roddarn 2024-12-13 kl. 10:50.
Citera
2024-12-13, 16:22
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Händelserik dag för Northvolt, brand på labbet i Västerås och enormt missnöje bland anställda i Skellefteå då vissa i personalen ska få bonusar medan andra ingenting.
Citera
2024-12-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hörde en journalist som påstår att Scanias batterier framställs på utvecklingsavdelningen i Västerås, kan det stämma?

Jag bor granne med området i Skeå och jag har inte märkt någon ökad lastbilstrafik från dom under dom här åren (vilket vi har tyckt varit märkligt) så det stämmer säkert.

Från lokaltidningen år 2021
"Leker man med tanken att Northvolt Ett är fullt utbyggt innebär det rent proportionellt mellan 300 och 400 fordon per dygn som anländer till Northvolt Ett – det kan bli en bli ungefär var fjärde minut, eller 15 i timman och 360 per dygn."
Senast redigerad av Semlan123 2024-12-13 kl. 17:37.
Citera
2024-12-13, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
i synnerhet uppe i Norrbotten (!) av alla jävla ställen. Och Spanien ligger förstås också i EU. Vill minnas att det redan finns andra exempel på stora kinesiska batteriinvesteringar i EU men orkar inte kunna kolla upp det just nu.

Intressant, vilka satsningar tänker du på när du skriver "i Norrbotten"?
Citera
2024-12-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hörde en journalist som påstår att Scanias batterier framställs på utvecklingsavdelningen i Västerås, kan det stämma?

Har läst samma sak.
Citera
2024-12-13, 22:58
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Har läst samma sak.

Det är en trådsanning (som snart kommer visa sig vara sann).

Att Northvolt skulle sänka sig till att bekräfta eller dementera detta påstående är naturligtvis helt osannolikt.

LL
Citera
2024-12-13, 23:18
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Det är en trådsanning (som snart kommer visa sig vara sann).

Att Northvolt skulle sänka sig till att bekräfta eller dementera detta påstående är naturligtvis helt osannolikt.

LL

Ja, Northvolt har ju sin heder att tänka på. Företaget består ju av ett gäng erfarna batterirävar som alltid tänker två gånger innan de gör något. De vill ju inte skämma ut företaget.
Citera
2024-12-14, 05:26
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Ja, Northvolt har ju sin heder att tänka på. Företaget består ju av ett gäng erfarna batterirävar som alltid tänker två gånger innan de gör något. De vill ju inte skämma ut företaget.

Flashback i all ära, men tror inte några kommentarer och frågor på ett obskyrt svenskt forum kommer göra att västvärldens mäktigaste batteritillverkare känner sig manade att kommentera. De här är trots allt fullblodsproffs vi pratar om.
Citera
2024-12-14, 06:19
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Intressant, vilka satsningar tänker du på när du skriver "i Norrbotten"?
Menar du kinesiska satsningar i Norrbotten? Förstås inga alls. Det går inte heller att läsa mitt inlägg (som du klippt ner på ett märkligt sätt och därmed gjort mindre tydligt, men inte ens fragmentet du citerar antyder det) på så sätt att jag syftar på några sådana.

Vad jag hävdade är att Kina, i motsats till vad både media, företagsledningen själv och många i tråden försökt antyda, och i linje med vad både jag själv och andra upprepat har sagt i tråden i många månader nu, inte är intresserat av vare sig företaget Northvolt eller något av deras fuskbyggen till fabriker, allra minst uppe i Norrbotten.

Kanske hade du behövt lite mer utbildning än sex år i folkskola trots allt, för läsförståelsens skull om inte annat? Trots att du nyligen satt och hånade "latoxar" till ungdomar som kommer in på universitetsutbildningar genom högskoleprovet: (FB) Högskoleprovet, ett prov för de misslyckade?

Edit: Här var det förstås i själva verket jag som var dum... jag glömmer ständigt bort att Skellefteå ligger i Västerbotten och inte i Norrbotten. Trots att jag både har läst det och blivit rättad om det om och om igen kan min hjärna liksom inte acceptera att något som ligger så norrut fortfarande ligger i något som kallas "Västerbotten" och inte "Norrbotten".
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-12-14 kl. 06:40.
Citera
2024-12-14, 07:00
Medlem
Citat:
Har läst samma sak.
Scania gick ju in med ca 1 miljard o NV ganska nyligen och då tog Scania fabriken i Västerås och "pant" så gissa själva...
Citera
2024-12-14, 16:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Scania gick ju in med ca 1 miljard o NV ganska nyligen och då tog Scania fabriken i Västerås och "pant" så gissa själva...

Ja Scania har minst 100% säkerhet och förtur för miljarden de lånade ut nu så de tog ingen risk där.
Hade de riskerat miljarden hade de aldrig lånat ut den. Tidigare nöjde Scania sig med löften och utfästelser, nu kräver de 100% säkerhet.
Citera
2024-12-14, 19:22
Medlem
Reimers avatar
Fiaskot fortsätter, leverantörerna börjar på riktigt dra öronen åt sig, de har inte råd att bli blåsta.

Citat:
Flera leverantörer har slutat eller funderar på att sluta leverera produkter till batteritillverkaren Northvolt eftersom de inte fått betalt, enligt uppgifter till Ekot.

Två företag har slutat leverera helt i nuläget.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1316327
Senast redigerad av Reimer 2024-12-14 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in