Citat:
Ursprungligen postat av
Diskmaskinsmedel
Det här var mycket, mycket förödande besked.
Ja, och jag vill inte vara sådan, men det här avtalet mellan Stellantis och CATL har jag tagit upp flera gånger i tråden redan.
Att Kina skulle vara intresserat av Northvolt för att komma "innanför EU:s tullmurar" var sådant löjligt, totalt världsfrånvänt skitsnack från början.
Varför skulle de göra det genom att köpa en jävla fuskbyggd skolåda och massa kontaminerad mark uppe i Norrbotten och ett varumärke med samma negativa värde som Enron?
Kinesiska batterijättar, antingen CATL eller BYD, höll ju
redan på att bygga enorma fabriker i Ungern och nu även i Spanien. (Och det är knappast särskilt bråttom att bygga dem med tanke på hur efterfrågan för elbatterier ser ut, åtminstone just nu men i synnerhet utanför Kina, inte minst i EU.)
Sist jag kollade låg Ungern i EU och kommer inte med samma otaliga nackdelar som en investering i det djupt Kina-hatande men även på andra sätt djupt dysfunktionella Sverige gör och i synnerhet uppe i Norrbotten (!) av alla jävla ställen. Och Spanien ligger förstås också i EU. Vill minnas att det redan finns andra exempel på stora kinesiska batteriinvesteringar i EU men orkar inte kunna kolla upp det just nu.