Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-06, 20:45
  #661
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Medier har väl ändå bara skrivit att de har genomfört sin första för vad var det, lite mer än en månad sen? Inte att det är den enda?

Så vitt jag förstår det så har de sen tidigare regelbunden produktion i sin pilotanläggning i Västerås. Kanske är den regelbunden i Skellefteå nu med? Sen så är det väl rätt så vanligt att hålla tyst om kunder, inte så att t.ex. Boliden där uppe basunerar ut till vem de säljer sina ädelmetaller direkt...

Med tanke på att VW pumpar in ÄNNU mera pengar så tror jag att du kan känna lugnet. Northvolts största kund/ delägare tycker tydligen att det är värt att trycka in ännu mer kapital.
Det där är bortförklaringar. Northvolt drar nu in mer skattemedel utan att ha bevisat någon som helst produktion. Vi kan inte alls lita på att VW tar ansvar. Företagen samarbetar men våra pensions- och skatte-medel kan komma att försnillas.

Stora tidningar måste gå in och utreda vad som händer.

/Flashback fungerar mycket trögt för mig idag. Om jag faller bort ur diskussionen kan det bero på det.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-06 kl. 20:53.
Citera
2022-07-07, 08:18
  #662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där är bortförklaringar. Northvolt drar nu in mer skattemedel utan att ha bevisat någon som helst produktion. Vi kan inte alls lita på att VW tar ansvar. Företagen samarbetar men våra pensions- och skatte-medel kan komma att försnillas.

Fast det har de. Produktionen är igång i Västerås och den i Skellefteå trappas upp allt eftersom.

Sen så tänker jag att den biten med att VW pumpar in mer pengar är ett tecken på att de skulle ha ratat NV-s batterier till ett tomt rykte.
Citera
2022-07-07, 08:23
  #663
Medlem
Fas två i Skellefteå påbörjas tydligen snart. Ska bli spännande.

https://norran.se/nyheter/skelleftea...torre/r1g8k4xr
Citera
2022-07-07, 08:27
  #664
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Fast det har de. Produktionen är igång i Västerås och den i Skellefteå trappas upp allt eftersom.

Sen så tänker jag att den biten med att VW pumpar in mer pengar är ett tecken på att de skulle ha ratat NV-s batterier till ett tomt rykte.
Fabriken i Skellefteå har varit öppen sedan i januari. Den har ettusen anställda. Det har skrivits mycket om den i tidningarna. Men det har inte skrivits något om vem som tar emot eventuella leveranser eller vad batterierna eventuellt används till.

Man skall inte acceptera att våra skattemedel används på det sättet. Vi har rätt att veta om fabriken verkligen producerar något säljbart.
Citera
2022-07-07, 10:35
  #665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Fabriken i Skellefteå har varit öppen sedan i januari. Den har ettusen anställda. Det har skrivits mycket om den i tidningarna. Men det har inte skrivits något om vem som tar emot eventuella leveranser eller vad batterierna eventuellt används till.

Precis som jag har nämnt i tidigare inlägg så är att starta en fabrik inte som att köpa en bil. Det finns alltid en inkörningsperiod som kräver full bemanning, kanske till och med överbemanning, tills de når full kapacitet. Nu talar vi flera månader.
Citera
2022-07-07, 10:43
  #666
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Precis som jag har nämnt i tidigare inlägg så är att starta en fabrik inte som att köpa en bil. Det finns alltid en inkörningsperiod som kräver full bemanning, kanske till och med överbemanning, tills de når full kapacitet. Nu talar vi flera månader.
Fabriken har ettusen anställda och har varit öppen sedan i januari, då deras första batteri producerades. Nu måste någon ta reda på varför den inte kan visa att den har sålt något användbart. Tidningarna måste sluta skriva strunt om bostadskris i Skellefteå och ta reda på vad fabriken håller på med.
Citera
2022-07-07, 11:14
  #667
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Fabriken har ettusen anställda och har varit öppen sedan i januari, då deras första batteri producerades. Nu måste någon ta reda på varför den inte kan visa att den har sålt något användbart. Tidningarna måste sluta skriva strunt om bostadskris i Skellefteå och ta reda på vad fabriken håller på med.

Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.
Citera
2022-07-07, 11:57
  #668
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.

Ni sitter och skriver med ett misstänkt ryzz-troll.
Kolla användarens trådar kring kriget.
Finns visst intresse från ett land i öster att Europa inte ska lyckas med sina batterifabriker, och därmed kunna fasa ut ex oljan....
Citera
2022-07-07, 12:29
  #669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Ni sitter och skriver med ett misstänkt ryzz-troll.
Kolla användarens trådar kring kriget.
Finns visst intresse från ett land i öster att Europa inte ska lyckas med sina batterifabriker, och därmed kunna fasa ut ex oljan....

Det skulle iofs förklara en del, som t.ex. att personen i fråga inte verkar läsa de svar som ges.
Citera
2022-07-07, 13:03
  #670
Medlem
wwrs avatar
Northvolt har tidigare tagit in miljarder av våra pensions- och skattepengar. Nu tar de in mer pensionspengar.

Fabriken har tusen anställda och har varit öppen sedan nyår. Men inga leveranser kan bevisas.

De flesta vill se att fabriken i Skellefteå lyckas. EU-troll som stöder slöseriet hoppar på de som vill se redovisning av pengarna och verksamheten. Ryssland blandas in, de har inte med detta att göra. Kina, Japan och Korea dominerar redan marknaden.

Tvärtom kan EU:s taktik vara att de vill att fabriken skall misslyckas, för då kan de skylla på svenska myndigheter. Vi får se om Carlsson försöker sig på den utvägen.

Det skall finnas årsredovisning för 2021. Men jag har inte hittat någon.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-07 kl. 13:15.
Citera
2022-07-07, 13:39
  #671
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Northvolt har tidigare tagit in miljarder av våra pensions- och skattepengar. Nu tar de in mer pensionspengar.

Det är väl lite så vårat pensionssystem är uppbyggd, men det hör nog till andra forumtrådar.

Citat:
Fabriken har tusen anställda och har varit öppen sedan nyår. Men inga leveranser kan bevisas.

Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.


Citat:
Det skall finnas årsredovisning för 2021. Men jag har inte hittat någon.

Känn lugnet. Det är först 7 månader efter ett räkenskapsår som det måste vara inne. Sen är det inte alltid ett räkenskapsår börjar 1a januari heller. Du vet, så kallat brutet räkenskapsår?
Citera
2022-07-07, 13:58
  #672
Avstängd
FlygerIGolfRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hittils bedömer jag det som rena pajaskonster. Vi får se om jag måste ompröva den bedömningen i framtiden.
Haha ja du har helt rätt.
Citat:
Det har skrivits många texter om svårigheterna med att återvinna inte minst litium. Det har bland annat handlat om att det är dyrt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...u-i-skelleftea

När allt man får ta del av är dessa typiskt dumsvenska, intetsägande fraser på några få ord, vilket uppmuntras av svensk propagandamedia, VET alla smarta icke-svenskar att det är ett klassiskt fondförvaltningsbedrägeri.

Jag har läst långa, mycket informationsrika artiklar och bolagsanalyser med hjälp av översättningsprogram, från persiska, ryska, kinesiska mm kring Northvolt. Det är helt klart ett typiskt scam uppbackat av Joe Bidens underorganisationer.

Tror ni svenska pajasmänniskor som inte ens kan klara av att köra bussen själv utan att importera terroristsomalier, ska kunna återvinna litiumbatterier på en effektivare nivå än kinesernas BYD-fabriker?

Seriöst nu, vi ickesvenskar som dagligen läser utländsk dagspress och fördjupar oss i kinesernas lititumfabriker tillsammans med transatlantisk gruvdriftshandel, förstår detta är ett skämt. Från samma svt artikel ovan:

Citat:
Metoden som ska användas i Skellefteå har tagits fram av forskare vid Chalmers i Göteborg och utvecklats i Västerås, och den ska innebära att uppemot 95 procent av metallerna i gamla batterier ska kunna återanvändas.

– När vi fått igång fabriken i slutet av nästa år gäller det att skala upp i rätt takt, säger Emma Nehrenheim.
Återvinning upp till 95%? Ha ha ha. Den som inte förstår detta är ett bedrägeri av fondförvaltning i miljardklassen är en typisk svensk. Personligen hoppas jag lurendrejeriet fortsätter så länge som möjligt, eftersom jag hatar de osympatiska terrorfinansiärsvenskarna så mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback