2024-11-08, 14:29
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jädrar också, han ser ut att ha blivit tio år äldre bara under det här året. Nog finns det en uppenbar risk att han går in i väggen.

Igen. Men det behövs kanske en ny VD.
Citera
2024-11-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn

Hur blir det med dom uppsagda i Smålandsfabriken som förlorade sitt Tesla-uppdrag när facket satte företaget i blockad? Det är alltså mindre synd om dom arbetslösa än Northvolt-arbetslösa?

Inte alls, nu är de fria från tvångströjan Tesla och kan således söka anställning fritt var de vill i hela världen. Det finns alltid två sidor på ett mynt, kom ihåg det!
Citera
2024-11-08, 19:00
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte alls, nu är de fria från tvångströjan Tesla och kan således söka anställning fritt var de vill i hela världen. Det finns alltid två sidor på ett mynt, kom ihåg det!
Varför ska då de f.d. Northvoltanställda få pengar från EU? Har inte de på samma sätt genom uppsägningen blivit befriade från en tvångströja och ska bara vara glada? Är det för att nu är det inte Småland det handlar om utan Skellefteå?

Vilket förstås skulle följa din vanliga logik där du är Ayn Rand-fanatiker ena minuten och nästa minut är det helt rätt med tiotals miljarder i offentliga stöd till Northvolt, och alla som inte är med på detta kan ju inte vara riktigt inte kloka. ("Vill ni kanske lämna över allt till auktoritära stater som Kina och Ryssland?", brukar det låta från dig då.)

Inte olikt Rand själv, som efter att under ett helt liv domderat om hur de svaga som bara parasiterar på de begåvade och ambitiösa bara borde dö, och att allt som ingår i den offentliga sektorn (eller "ofantliga sektorn", som du kallar den) är av ondo, själv sedan fick lungcancer på äldre dagar och då var det direkt offentligt finansierad sjukvård genom Medicare och bidragsförsörjning genom Social Security som gällde.

Citat:
Rand had surgery for lung cancer in 1974 after decades of heavy smoking.[115] In 1976, she retired from her newsletter and, despite her lifelong objections to any government run program, was enrolled in and subsequently claimed Social Security and Medicare with the aid of a social worker.[116][117]

[...]

On March 6, 1982, Rand died of heart failure at her home in New York City.[120] Her funeral included a 6-foot (1.8 m) floral arrangement in the shape of a dollar sign.[121]

https://en.wikipedia.org/wiki/Ayn_Rand#Later_years

Citera
2024-11-08, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Varför ska då de f.d. Northvoltanställda få pengar från EU? Har inte de på samma sätt genom uppsägningen blivit befriade från en tvångströja och ska bara vara glada? Är det för att nu är det inte Småland det handlar om utan Skellefteå?

Vilket förstås skulle följa din vanliga logik där du är Ayn Rand-fanatiker ena minuten och nästa minut är det helt rätt med tiotals miljarder i offentliga stöd till Northvolt, och alla som inte är med på detta kan ju inte vara riktigt inte kloka. ("Vill ni kanske lämna över allt till auktoritära stater som Kina och Ryssland?", brukar det låta från dig då.)

Inte olikt Rand själv, som efter att under ett helt liv domderat om hur de svaga som bara parasiterar på de begåvade och ambitiösa bara borde dö, och att allt som ingår i den offentliga sektorn (eller "ofantliga sektorn", som du kallar den) är av ondo, själv sedan fick lungcancer på äldre dagar och då var det direkt offentligt finansierad sjukvård genom Medicare och bidragsförsörjning genom Social Security som gällde.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ayn_Rand#Later_years

Du tjatar om denne Rand som jag inte har en aning om vem det är. Aldrig hört talas om den mannen förut. Verkar ha blivit en fix idé hos dig. Nä, försök tänka självständigt i.st.f för att sortera in människor i olika fack. Vi skriver just nu 2024 och inte 1968. Facksortering är totalt passé.

Däremot noterar jag med intresse att du inte inser var Sveriges problem har varit sedan början av 70-talet. Om detta törs inget, jag säger inget, politiskt parti längre tala om ty då förlorar de väljarboskapen. En ryggsäck kan väl alla bära men när ryggsäcken blir för tung och bäraren går ner på knä så är allt slut.
Citera
2024-11-08, 19:12
Medlem
Northvolt anställda söker jobb i Malå

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-bussas-uppsagd-personal-fran-northvolt-till-mala-i-hopp-om-nytt-jobb
Citera
2024-11-08, 19:20
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-bussas-uppsagd-personal-fran-northvolt-till-mala-i-hopp-om-nytt-jobb
Oj! Jag vet att man inte ska döma hunden efter håren men om det där är Northvolts arbetskraft så kan jag förstå att det inte blev så mycket batterier producerade i Skellefteå. Ja, jag har fördomar och mina fördomar är baserade på erfarenhet.
Citera
2024-11-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn

Du kanske skulle ha med lite citat ur artikeln?

"Just nu har Malå kommun 26 lediga tjänster, en stor del av tjänsterna efterlyser elektronik-ingenjörer."

Jag är f.ö helt övertygad om att du är expert på arbetsmarknaden i Malå.
Citera
2024-11-08, 19:27
Medlem
Lite mer om rekryteringen i Boden men kanske detta har viss bäring mot NV trots allt.

"Stegra har tidigare gått ut med att man behöver anställa 80-100 personer per månad under 2025 för att klara bemanningen. Intresset för tjänsterna beskrivs som stort och företaget har gjort ett urval bland inskickade CV när de skickat ut inbjudningar till rekryteringsmöten.
.
.
Blir ni kontaktade av varslad personal från Northvolt?

– Ja, nu när det har varit lite turbulent där så har vi sett en ökning av ansökningar från personer som jobbar eller har jobbat på Northvolt."

https://www.nsd.se/framtidsfabriken/nyheter/boden/artikel/stort-intresse-for-tjanster-pa-stalverket-nytt-och-spannande/re67dy0l
Citera
2024-11-08, 19:30
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Oj! Jag vet att man inte ska döma hunden efter håren men om det där är Northvolts arbetskraft så kan jag förstå att det inte blev så mycket batterier producerade i Skellefteå. Ja, jag har fördomar och mina fördomar är baserade på erfarenhet.
Vilket lumpet försök att distrahera från den verkliga anledningen, som var de avsiktligt defekta kinesiska maskinerna! (exklusivt avslöjat av stjärnjournalisten Lars Wilderäng, via "källor", som han har lärt sig att det heter.) Hur mycket fick du betalt från Centrala arbetsavdelningen för enhetsfronten vid Kinas kommunistiska partis centralkommitté för ditt inlägg?

Citera
2024-11-08, 20:07
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Vilket lumpet försök att distrahera från den verkliga anledningen, som var de avsiktligt defekta kinesiska maskinerna! (exklusivt avslöjat av stjärnjournalisten Lars Wilderäng, via "källor", som han har lärt sig att det heter.) Hur mycket fick du betalt från Centrala arbetsavdelningen för enhetsfronten vid Kinas kommunistiska partis centralkommitté för ditt inlägg?

Haha, världen är inte så konspiratorisk som du tror. Man kan ha vanliga hederliga fördomar utan att vara betald av främmande makt. Lars W ger jag inte mycket för. Jag tror på min egen teori om usel arbetskraft och usel företagsledning. Då menar jag i första hand arbetskraftens tekniska kompetens = att omsätta teoretiska kunskaper till praktisk handling och få ut fullt fungerande produkter. Det är inte maskinernas fel att människan inte behärskar dem.
Citera
2024-11-09, 09:55
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Haha, världen är inte så konspiratorisk som du tror. Man kan ha vanliga hederliga fördomar utan att vara betald av främmande makt. Lars W ger jag inte mycket för. Jag tror på min egen teori om usel arbetskraft och usel företagsledning. Då menar jag i första hand arbetskraftens tekniska kompetens = att omsätta teoretiska kunskaper till praktisk handling och få ut fullt fungerande produkter. Det är inte maskinernas fel att människan inte behärskar dem.

Problemet med maskinerna verkar ha varit dels att alla menyer är på kinesiska, så alla uppdateringar och inställningar måste göras av någon som kan kinesiska. Ett annat problem är att Northvolt har suttit/sitter fast i serviceavtal för maskinerna med sin kinesiska leverantör, och inga garantier gäller då om någon annan än än kineserna försöker sig på att göra inställningar och bygga bort de problem som finns.

Jag har hört exempel om att exakt samma del (förmodligen underdimensionerad) kan gå sönder tio gånger på samma sätt. Normala ingenjörer och maskinoperatörer skulle ju då bytt ut den delen mot en annan, men nu försöker man istället en elfte gång, en tolfte gång osv.
Citera
2024-11-09, 12:47
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Hur blir det med dom uppsagda i Smålandsfabriken som förlorade sitt Tesla-uppdrag när facket satte företaget i blockad? Det är alltså mindre synd om dom arbetslösa än Northvolt-arbetslösa?

Dom Northvolt-arbetslösa har ju försökt rädda världen. Verkar vara lite av den halleluja stämmningen kvar runt hela NV-projketet fortfarande.

(Jämfört mot dom Tesla anställda som endast jobbade för en ond kapitalist, typ)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in