2024-10-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Den statliga lönegarantin träder väl in då så det går väl på ett ut i så fall. Mao. staten tar genom Kronofogden med ena handen (från företaget) och ger genom lönegarantin med andra handen (till arbetstagarna).
Northvolt Ett Expansion AB har (hade) 0 anställda.
Citera
2024-10-15, 14:06
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Northvolt Ett Expansion AB har (hade) 0 anställda.
Just det, jag missade att er diskussion handlade om dotterbolaget. Blev förvirrad eftersom jag är van vid att se det skrivet just som du gjorde.

"Northvolt Ett" är ju inte ett bolag utan en fabrik, så jag antog att det handlade om moderbolaget, som också är det bolag som äger fabriken.
Citera
2024-10-15, 14:23
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Just det, jag missade att er diskussion handlade om dotterbolaget. Blev förvirrad eftersom jag är van vid att se det skrivet just som du gjorde.

"Northvolt Ett" är ju inte ett bolag utan en fabrik, så jag antog att det handlade om moderbolaget, som också är det bolag som äger fabriken.

Mitt inlägg handlande om att Nortvolt Ett också har skulder hos KFM. Så då blev ditt svar logiskt.

Sen vet jag vet inte hur stor del av skulderna till KFM som är Northvolt Etts skulder och hur stor del som är det konkade dotterbolaget skulder.

Men dotterbolaget ska ha skulder på 2-3 miljarder men det är väl bara en mindre del som hamnat hos KFM än.
Citera
2024-10-15, 14:35
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Mitt inlägg handlande om att Nortvolt Ett också har skulder hos KFM. Så då blev ditt svar logiskt.

Sen vet jag vet inte hur stor del av skulderna till KFM som är Northvolt Etts skulder och hur stor del som är det konkade dotterbolaget skulder.

Men dotterbolaget ska ha skulder på 2-3 miljarder men det är väl bara en mindre del som hamnat hos KFM än.

Edit:
https://www.affarsvarlden.se/artikel...-gar-i-konkurs

Enligt den här artikeln var skulderna till KFM 132 miljoner varav 42 miljoner avsåg Nortvolt Expansion. Så då borde 90 miljoner vara Nortvolt Etts skulder. Eller hade dom något mer bolag i Sverige? Nortvolt Labs?

Dessutom har väl skulderna ökat sen den här artikeln skrevs.
Citera
2024-10-15, 14:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nu är väl den gängse gången att ett konkursat bolag får en konkursförvaltare som gör en konkursbouppteckning. KFM går inte in och plockar saker ur konkursboet. KFM är ju en indrivare. När konkursen är ett faktum så kontrolleras om det finns pengar kvar när kostnaderna i konkursen har betalats. Tingsrätten beslutar då hur dessa ska fördelas mellan borgenärerna. Vilka som ska få betalt och hur mycket anges i konkursförvaltarens utdelningsförslag..
Citera
2024-10-15, 14:44
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är väl den gängse gången att ett konkursat bolag får en konkursförvaltare som gör en konkursbouppteckning. KFM går inte in och plockar saker ur konkursboet. KFM är ju en indrivare. När konkursen är ett faktum så kontrolleras om det finns pengar kvar när kostnaderna i konkursen har betalats. Tingsrätten beslutar då hur dessa ska fördelas mellan borgenärerna. Vilka som ska få betalt och hur mycket anges i konkursförvaltarens utdelningsförslag..

Men det intressanta är hur KFM gör med det icke konkursade Northvolt Etts skulder. Om de drar pengar från bankkontot innan lönerna blir betalda den 25 oktober.
Citera
2024-10-15, 15:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men det intressanta är hur KFM gör med det icke konkursade Northvolt Etts skulder. Om de drar pengar från bankkontot innan lönerna blir betalda den 25 oktober.

Tror inte att de ens överväger det under rådande omständigheter. Det skulle ju kunna bli föremål för återvinning om det därefter inleds en konkurs.
Citera
2024-10-15, 15:36
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Tror inte att de ens överväger det under rådande omständigheter. Det skulle ju kunna bli föremål för återvinning om det därefter inleds en konkurs.

Nu blir det avancerat. Men frågan är om återvinning även gäller vid utmätning från KFM?
Citera
2024-10-15, 15:45
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:

Moderbolaget kan ha skulder till dotterbolaget som konkursförvaltaren kan vilja kräva in. För om dotterbolaget drivs utan egen verksamhet utan bara köper tjänster måste de ekonomiska förbindelserna med moderbolaget vara omfattande.
Citera
2024-10-15, 15:49
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Hur länge pågår rådande omständigheter, hur håller kfm koll på det och vilka tröskelvärden gäller för att de ändå senare ska gå in och ta sina pengar? Lite drygt formulerat men kan verkligen kfm sitta och ta sådan hänsyn om de inte har full insyn i företagets finanser?
Och är det kfm's roll att ta på sig den uppgiften att sätta sig in i ett företags affärer och finanser för att avgöra om de borde avvakta eller ej!
Senast redigerad av TELAVIV91 2024-10-15 kl. 15:51.
Citera
2024-10-15, 15:55
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Moderbolaget kan ha skulder till dotterbolaget som konkursförvaltaren kan vilja kräva in. För om dotterbolaget drivs utan egen verksamhet utan bara köper tjänster måste de ekonomiska förbindelserna med moderbolaget vara omfattande.

Aj aj, om det stämmer. Så då kan konkursförvaltaren i praktiken sätta moderbolaget i kk. Men vad är då poängen med att driva verksamheten i 20 olika bolag?
Citera
2024-10-15, 17:12
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Aj aj, om det stämmer. Så då kan konkursförvaltaren i praktiken sätta moderbolaget i kk. Men vad är då poängen med att driva verksamheten i 20 olika bolag?

Om en del i en koncern går " dåligt " eller om man v i l l skära av den grenen så kan det då bli dotterbolag i konkurs som i detta fall just nu.

Och om det sedan visar sig att fler bolag i samma koncern också hamnar på obestånd och går samma väg, det händer lite då och då, samt även att moderbolaget ryker till slut.

Så, JA, även med listiga upplägg och olika fristående Ab's så händer det att allt går åt pipsvängen!

/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in