2024-09-13, 07:10
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Norrköping och sju andra svenska orter slåss om att få den gigantiska batterifabrik som planeras av företaget Northvolt.

Varför slåss man över ett företag som troligtvis kommer kursa?
Citera
2024-09-13, 07:17
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Nu verkar det som Skellefteå blir förlorare. De kommuner som inte fick mark att bygga ladorna på, kan skatta sig lyckliga.

Kanske läge ändra rubriken?
Citera
2024-09-13, 09:00
Medlem
jantangrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Det hade varit intressant att veta exakt vad dom har för problem, det framgår inte. Men jag begriper att det inte är enkelt att försöka starta upp en produktion som skall vara konkurrenskraftig mot kineserna som dessutom ligger långt åt helvete från civilisationen. Det känns som att dom startade upp fabriken pga av att marken var gratis och Skellefteå kommun betalar infrastrukturen resten får lösa sig själv 😁

Det vore sjukt intressant. Nån som vet? Berätta på jan@elektroniktidningen.se eller 073417-trettonnollnio

Om Samsung, Intel, Tesla, VW gör ett misstag som kostar tiotals miljarder, så kan de rycka på axlarna och plocka fram nya pengar och försöka igen. Northvolt har – uppenbarligen – inte en sådan "bank" i ryggen.

Uppenbarligen hade Northvolt exakt en chans. Hade Northvolt fått upp volymerna för 1,5 år sedan hade allt varit frid och fröjd nu. Men någonting – okänt vad – för mig alltså – slog slint i produktionen.

Och de får inte en till chans. Finansiärer säger nej och Ebba säger nej. Finns fler hopp?
Citera
2024-09-13, 10:06
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Problemet är att det har använts ord som hundratals miljarder i den här diskussionen när du själv konstaterar att det i verkligheten är belopp betydligt närmare 0 kr än 100 miljarder kr.

Man ska inte tro på allt som är sant. Det gäller i högsta grad även detta forum.

Godmorgon.

Vill egentligen bara skriva att jag anser du har sunda värderingar om de saker som du försöker reda ut.

Så 5+ på dig även om jag själv nog föredrar riojaviner före italienska viner.

Det får visa sig vad som blir framöver, men att företaget behöver dra på för att få fram VAROR och bromsa på de saker som kostar utan att det kommer in pengar i närtid. Det verkar ju solklart, tycker jag.

/
Citera
2024-09-13, 10:07
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jantangring
Det vore sjukt intressant. Nån som vet? Berätta på jan@elektroniktidningen.se eller 073417-trettonnollnio

Om Samsung, Intel, Tesla, VW gör ett misstag som kostar tiotals miljarder, så kan de rycka på axlarna och plocka fram nya pengar och försöka igen. Northvolt har – uppenbarligen – inte en sådan "bank" i ryggen.

Uppenbarligen hade Northvolt exakt en chans. Hade Northvolt fått upp volymerna för 1,5 år sedan hade allt varit frid och fröjd nu. Men någonting – okänt vad – för mig alltså – slog slint i produktionen.

Och de får inte en till chans. Finansiärer säger nej och Ebba säger nej. Finns fler hopp?

Dels har man ju inte fått upp produktionen på långa vägar av vad man vill, och dels tror jag det handlar om att man har haft för stora visioner. Innan man säger att man ska bygga batterifabriker i Polen, Kanada, Tyskland etc så kanske man skulle ha sett till att den som man faktiskt håller på bygga upp i Skelleffteå börjar leverera.

NV har sammanlagt tagit in över 200 miljarder kronor och Fabriken i Skellefteå har snart kostat 100 miljarder. Det har bränts pengar som om det inte skulle funnits någon morgondag.
Citera
2024-09-13, 10:32
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Dels har man ju inte fått upp produktionen på långa vägar av vad man vill, och dels tror jag det handlar om att man har haft för stora visioner. Innan man säger att man ska bygga batterifabriker i Polen, Kanada, Tyskland etc så kanske man skulle ha sett till att den som man faktiskt håller på bygga upp i Skelleffteå börjar leverera.

NV har sammanlagt tagit in över 200 miljarder kronor och Fabriken i Skellefteå har snart kostat 100 miljarder. Det har bränts pengar som om det inte skulle funnits någon morgondag.

Exakt vad dom har för problem beskrivs ingenstans.
Jag har jobbat med teknisk R&D inom industrin i över 30år, Jag har aldrig varit med om att någonting är enkelt att lösa speciellt när det gäller nyutvecklade prylar. Problem är till för att lösas. Som jag begriper så är det ingen nyutveckling som dom håller på, dom skall bygga batterier som redan byggs Kina med hjälp av kineser och kineserna har levererat utrustning.
Citera
2024-09-13, 10:36
Medlem
Citat:
Jag har jobbat med teknisk R&D inom industrin i över 30år, Jag har aldrig varit med om att någonting är enkelt att lösa speciellt när det gäller nyutvecklade prylar. Problem är till för att lösas. Som jag begriper så är det ingen nyutveckling som dom håller på, dom skall bygga batterier som redan byggs Kina med hjälp av kineser och kineserna har levererat utrustning.

Det måste ju vara något fel på utrustningen, annars borde dom fått till det tycker man.
Alltså något som inte går fixa med handhavande.
Senast redigerad av hydra15 2024-09-13 kl. 10:39.
Citera
2024-09-13, 10:41
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

Verkar vara i princip allt som gått fel.

https://nu.se/northvolt-far-kassera-...tterier-tufft/

Citat:
Problemen som gör att det är svårt att komma upp i produktion är bland annat att batteriindustri är nytt, personalen orutinerad och att tillverkningsprocessen är svår. Northvolt har, enligt DI, fått kassera stora mängder battericeller från fabriken. De är själva den största kunden hos sitt återvinningsbolag Revolt.
– Vi har haft mycket material som försvunnit på vägen. För mycket, alldeles för mycket. Vi återvinner vårt eget material. Jag är deras bästa kund”, säger Mark Duchesne.
Citera
2024-09-13, 10:46
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydra15
Det måste ju vara något fel på utrustningen, annars borde dom fått till det tycker man.
Alltså något som inte går fixa med handhavande.

Citat:

Maskinerna som används är många gånger byggda i sydkorea och de är dessutom väldigt duktiga inom batteriproduktion så att northvolt inte får sina maskiner att funka perfekt måste bero på handhavandet.
Man har dessutom anställt mängder med sydkoreaner från branschen men tydligen räcker inte det.

Vet inte ifall northvolt gör någon annan och nyare modell av batteriet än vad som görs i sydkorea men ifall det är så så kan det också vara en av anledningarna.

Senast igår så gick volvo lastvagnar ut med info om att deras nya fabrik i mariestad för ellastbilar är framflyttad pga för låg efterfrågan.
Citera
2024-09-13, 11:03
Medlem
Citat:

I början sa man att det skulle kosta en miljard per gigawattimme. En uppnådd produktion på 16 gigawattimmar i Skellefteå skulle alltså kosta 16 miljarder. Hur mycket har pumpats in i Skellefteå och vad producerar man? 100 miljarder för en gigawattimme?

Det är fruktansvärda siffror.
Citera
2024-09-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
När klimatreligionen får grepp om ett land så förloras det kritiska tänkandet.
Citera
2024-09-13, 11:10
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:

Om det är så, så hänger det på att utbilda personalen. Eller är det en skyddad verkstad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in