2024-09-11, 20:03
Medlem
jantangrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Du missade uppenbarligen poängen i mitt inlägg.

Du har många bra poänger för den som orkar ta sig igenom din inflammerade retorik.

Jag tror att du är lite för okritisk mot kritiker, så att säga.

Kina kommer att dominera batteriindustrin ett par decennier till. Och det skulle de ha gjort även om Northvolt fått mycket bättre flow i produktionen direkt. Det är ingen som ifrågasätter detta, tror jag.

Det är ändå ingen magi som krävs. Tesla producerar i Nevada och drog igång det med hjälp av Panasonic och japaner. Nog kan europeer lära sig tillverka batterier med hjälp av kineser. Vi är inte dummare än amerikaner.

Du får det att låta som ödesbestämt att Northvolt skulle misslyckas i Skellefteå.

Jag tror att det enda problemet som Northvolt har är att få upp takten i produktionen. Det är svårt och när man slår in på återvändsgränd förlorar man massor av tid.

Det är inte unikt för Northvolt att ha sådana problem. Det unika är snarare att det inte finns en pappa som slantar upp mer pengar för att låta Northvolt försöka igen. Det kan verkligen vara så att Sverige är för fattigt för att ro detta i land.
Citera
2024-09-11, 20:18
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jantangring
Testa företagets hemsida: https://www.putailai.com/en

Från tredje part menar jag.
Citera
2024-09-11, 20:29
Medlem
jantangrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Från tredje part menar jag.

Då vill man kunna kinesiska antar jag. De har 11 000 anställda och är en stor underleverantör till batteriindustrin. Det är ju inte så att de inte existerar.
Citera
2024-09-11, 20:46
Medlem
jantangrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Lycka till med en pitch där fabriken tar 2-3 år extra samtidigt som räntor ska betalas, konkurrensen hårdnar, tekniken utvecklas, de potentiella marginalerna minskar, etc.

LGs Wroclow-fabrik tog ungefär den tid som Northvolt planerade och den värper inte direkt guldägg;
det är en enorm volym av närmast fungibla komponenter en bit ner i värdekedjan.

Utan den ideologiska biten hade projektet behövt en gedigen stomme av branschveteraner för att kunna få in kapital och lyfta.

Vad vet man om produktionen i Wroclaw? De bygger även kompletta batterier och där säger de ” Current capacity is 86 GWh”. Men jag vill veta hur mycket battericeller de producerar. Cellerna kan ju i princip vara importerade allihop.

Europeiska batteriprojekt vet vid det här laget att de måste presentera en stomme veteraner för att få pengar, så det gör de, så det bevisar inget det heller.
Citera
2024-09-11, 20:51
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mycket bra att du tog upp det! Det är helt sinnessjukt! Släng dig i väggen NV med det staten satsar här!

"Miljardsatsningen på ny järnväg mellan Borås och Göteborg, via Landvetter flygplats för 48,5 miljarder beslutades under fredagen.
.
.
Staten ska stå för 43,5 miljarder kronor i 2021 års prisnivå"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...r-57-miljarder

Jo ni läser rätt. 43 500 000 000 kr! Vård, skola och omsorg, undan med er! Här kommer vi som åker tåg till i stort sett oviktiga sysselsättningar.

Vi realskattebetalare som aldrig någonsin kommer att färdas med tåg och i de oviktiga ödeområdena ska alltså stå för 90% av kostnaden. Till en kostnad som är mer än 14 gånger det staten har satsat i NV! Sinnessjukt är bara förordet.

Vad f_n få jag för pengarna? Att ingen västsvensk politiker protesterar men jag förstår. De får hela sitt arvode betalt av realskattebetalarna.

43 miljarder, glöm det. Notan lär sluta uppemot 60 miljarder.

Så illa är det gott folk!

Det hade varit billigare att bjuda alla på gratis taxi den sträckan dom närmaste 25 åren, för notan lär väl knappast sluta på 43 miljarder
Citera
2024-09-11, 20:59
Medlem
Tratten52s avatar
Det hade varit intressant att veta exakt vad dom har för problem, det framgår inte. Men jag begriper att det inte är enkelt att försöka starta upp en produktion som skall vara konkurrenskraftig mot kineserna som dessutom ligger långt åt helvete från civilisationen. Det känns som att dom startade upp fabriken pga av att marken var gratis och Skellefteå kommun betalar infrastrukturen resten får lösa sig själv 😁
Citera
2024-09-11, 21:00
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jantangring
Då vill man kunna kinesiska antar jag. De har 11 000 anställda och är en stor underleverantör till batteriindustrin. Det är ju inte så att de inte existerar.

Mmm, men nu rörde ju min poäng just engelska.
Citera
2024-09-11, 21:03
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Det hade varit intressant att veta exakt vad dom har för problem, det framgår inte. Men jag begriper att det inte är enkelt att försöka starta upp en produktion som skall vara konkurrenskraftig mot kineserna som dessutom ligger långt åt helvete från civilisationen. Det känns som att dom startade upp fabriken pga av att marken var gratis och Skellefteå kommun betalar infrastrukturen resten får lösa sig själv 😁

Stålverk 80, fast 2024 😜
Citera
2024-09-11, 21:15
Medlem
StigAllans avatar
Något som jag alltid har tyckt är att politiker och journalister har tagit allt inom teknisk utveckling för något som man helt enkelt bara bestämmer sig för ska hända!

Tyvärr så verkar inte fantasierna fungera i Northvolts fall och jag vill se en förklaring av de ansvariga varför det inte fungerar för okunnigt folk att försöka skåda fram teknologiska landvinningar?

Varför styrs Sverige av naiva idioter?
Citera
2024-09-11, 21:16
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Kineserna bygger maskinerna i anläggningen som aldrig fungerar. Man börjar tro att kinesiska staten beordrar arbetarna, att de aldrig ska komma igång någon produktion i större omfattning i Skellefteå..
Citera
2024-09-11, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag skulle vilja veta lite mer tekniskt vad som inte har fungerat. Det har ryktats om att utrustningen som skulle producera litiumdelen inte fungerade som tänkt var. Jag har för mig att maskinerna kom från Sydkorea. Därav köp av litium från Kina.

Någon som vet mer?

Jag tror listan på saker som faktiskt fungerar är mycket kortare i dagsläget.
Citera
2024-09-11, 21:22
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poont
Kineserna bygger maskinerna i anläggningen som aldrig fungerar. Man börjar tro att kinesiska staten beordrar arbetarna, att de aldrig ska komma igång någon produktion i större omfattning i Skellefteå..

Så kan det gå när man blundar för framtiden och gör sig helt beroende av billig rysk olja och gas. Vi kan tacka Tyskarna för det. Kineserna bara skrattar åt EU:s inkompetenta beslutsfattare. Jag är så förbannad på alla klåpare som har makten i EU,, ett stort jävla skämt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in