2024-04-23, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Flytta inte diskussionen, men du erkänner alltså att du hade fel? Bra, då är vi överens. Du hade alltså fel när du sa att inga skattepengar går till Northvolt.

Jag är intresserad vad NV tillverkar och hur mycket de producerar och det vet du om. Men tidigare i tråden har du sett ner på den typen av åsikter, men i och med att du nu erkänner att skattepengar går till Northvolt har jag liksom du rätt att få viss insyn om hur verksamheter går. Eller hur?

Det jag som skattebetalare vill veta, är NV teknik och leverans såpass bra att de kan konkurrera med de asiatiska tillverkarna. Är det så, så har vi inga problem. Det är bra för Sverige. Men är det så att tekniken är daterad, de klarar inte av att leverera så har skattebetalare en viss rätt att få veta. Det är trots allt våra surt förvärvade slantar som går dit, du har ju tom erkänt det nu så bör ligga i ditt intresse också.

Ditt hela resonemang är så otroligt märkligt. Du verkar ha noll intresse över hur bolaget går, istället ska minsta kritik tystas.

Samtidigt är jag väldigt tveksam till en del som huserar i tråden och vilken agenda de verkligen lyder under. Jag spelar alltid med öppna kort och döljer inte mina verkliga åsikter. Visst kan jag, som alla andra, ha fel och brister.

Det märkliga är att många verkar måna, kanske beroende på en gammeldags och naiv världsbild, om de kinesiska batteritillverkarna och absolut inte undersöker eller ens vill veta hur kinesernas utveckling finansieras. Än mindre verkar de flesta vara intresserade av varför kineserna vill tränga sig in i EU.

Vilket föredrar du helst bortom en snäv ekonomisk syn på det hela?
Batterier som tillverkas av en kommunistisk diktatur och bli beroende av kommunister eller batterier som tillverkas inom EU?

Du kanske föredrar statsfinansierade kinesiska kommunistbatterier före batterier tillverkade inom EU? I så fall har jag inget mer i debatten att göra.

Det är en nyckelfråga som måste kunna besvaras innan debatten kan hamna på ett seriöst plan.

Vi skriver nu 2024 och inte 1995 med allt vad det innebär med krav på en uppdaterad världsbild.
Citera
2024-04-23, 12:57
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Samtidigt är jag väldigt tveksam till en del som huserar i tråden och vilken agenda de verkligen lyder under. Jag spelar alltid med öppna kort och döljer inte mina verkliga åsikter. Visst kan jag, som alla andra, ha fel och brister.

Det märkliga är att många verkar måna, kanske beroende på en gammeldags och naiv världsbild, om de kinesiska batteritillverkarna och absolut inte undersöker eller ens vill veta hur kinesernas utveckling finansieras. Än mindre verkar de flesta vara intresserade av varför kineserna vill tränga sig in i EU.

Vilket föredrar du helst bortom en snäv ekonomisk syn på det hela?
Batterier som tillverkas av en kommunistisk diktatur och bli beroende av kommunister eller batterier som tillverkas inom EU?

Du kanske föredrar statsfinansierade kinesiska kommunistbatterier före batterier tillverkade inom EU? I så fall har jag inget mer i debatten att göra.

Det är en nyckelfråga som måste kunna besvaras innan debatten kan hamna på ett seriöst plan.

Vi skriver nu 2024 och inte 1995 med allt vad det innebär med krav på en uppdaterad världsbild.

Citat:
Stort jubel i Timrå när kinesiskt energiteknikbolag planerar jättefabrik

Kinesiska PTL, underleverantör till den svenska batteritillverkaren Northvolt, planerar stor etablering i Torsboda norr om Timrå.

https://www.nyteknik.se/industri/sto...fabrik/2052924

Citat:
Northvolt köper metaller från kritiserat ryskt bolag

Batteritillverkaren Northvolt säger sig vilja tillverka världens grönaste batterier. Samtidigt köper bolaget metaller från ett ryskt bolag som under årtionden har smutsat ned miljön i Norilsk i norra Ryssland.

https://www.nyteknik.se/energi/north...-bolag/2058069

Citat:
Så ska teknik från Xpeng hjälpa Volkswagen i Kina
https://elbilen.se/nyheter/sa-ska-te...swagen-i-kina/

Citat:
Christian Sandström:
Kinesiska vindkraftverk – trojanska hästar i Sverige?

GästkrönikaDe kinesiska vindkraftsverken må vara förlustmaskiner, men de ger indirekt Kina ett strategiskt-politiska inflytande över Sverige. Det går att dra en parallell till Sovjets svenska bensinmackar på 1930-talet.

https://www.gp.se/ledare/gastkronika...b-f92787d43989

Några exempel att vi är helt beroende av Kina oavsett vad vi intalar oss själva. Men jag håller med dig, det vore jättebra om vi var oberoende Kina men det gäller såklart även andra branscher än bilbatterier. Har väldigt svårt att se hur Northvolt skulle kunna bryta denna dominans.

Panasonic, LG, Samsung, SK Innivation. Vad gör Northvolt bättre än dessa och till vilket pris? Peter Carlsson, Harald Mix gör det här knappast för den goda saken att Europa ska göra sig oberoende av Kina. Givetvis inte, möjligtvis en bonus. De ser ett sätt att tjäna pengar, kan man dessutom lura med politiker att satsa våra skattepengar i detta så är det en ännu större win.

Det här kommer inte göra oss mindre beroende av Kina, snarare tvärtom. Hade EU och politiker låtit marknaden fått övergått till elbilar i en normal takt och låtit folk välja.. så kan jag garantera dig att antalet kinesiska elbilar i Europa inte varit lika många som nu. Allt blir således väldigt kontraproduktivt.
Citera
2024-04-23, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Några exempel att vi är helt beroende av Kina oavsett vad vi intalar oss själva. Men jag håller med dig, det vore jättebra om vi var oberoende Kina men det gäller såklart även andra branscher än bilbatterier. Har väldigt svårt att se hur Northvolt skulle kunna bryta denna dominans.

Panasonic, LG, Samsung, SK Innivation. Vad gör Northvolt bättre än dessa och till vilket pris? Peter Carlsson, Harald Mix gör det här knappast för den goda saken att Europa ska göra sig oberoende av Kina. Givetvis inte, möjligtvis en bonus. De ser ett sätt att tjäna pengar, kan man dessutom lura med politiker att satsa våra skattepengar i detta så är det en ännu större win.

Det här kommer inte göra oss mindre beroende av Kina, snarare tvärtom. Hade EU och politiker låtit marknaden fått övergått till elbilar i en normal takt och låtit folk välja.. så kan jag garantera dig att antalet kinesiska elbilar i Europa inte varit lika många som nu. Allt blir således väldigt kontraproduktivt.

På dessa punkter delar jag din åsikt. Att tjäna pengar är givetvis drivkraften i det hela. Någon annan drivkraft finns inte och det är dessutom rent av förbjudet att driva aktiebolag i avsikt att gå med förlust. Inget konstigt med det.

Ang. den fria marknaden mellan fordon med eldrift kontra fossila bränslen kan du glömma i den här situationen. Du skriver det viktiga ordet hade men beslutet är klubbat och det är bara att konstatera att så här blev det. Någon tillbakagång till det som en gång var är föga troligt. Det är för mig ungefär lika troligt som att EU kommer att backa på olika punkter vad anbelangar användning att olika sorters ogräsbekämpningsmedel inom jordbruket.

I det läget som vi befinner oss nu är det bara att vara pragmatisk och gilla läget som det heter. Marknadsekonomin är satt ur spel och det är bara att konstatera att så är fallet.

Läs om Volvo och hur de har beslutat att helt fasa ut fossila drivmedelsfordon 2030. D.v.s om mindre än 6 år. Jag förutsätter att läget är motsvarande för många andra fordonstillverkare. 2040 kommer det inte att kunna säljas diesel- eller bensindrivna fordon inom EU. Tillverkarna har tagit höjd för det och måste redan nu starta omställningen. Sedan får man tycka vad man vill om det men det är i så fall ett politiskt tyckande och har således inte med den kommande verkligheten att göra.

Vad tror du kommer att hända om det fattas ett politiskt kontrabeslut säg 2030? Bil- och ståltillverkare har förberett sig för enbart elfordon och står då där med produktionsresurser enbart för eldrift. Det kommer att bli revolt inom fordonsindustrin är min tanke.

Politikerna har satt igång något som nu egentligen inte går att stoppa. Du och jag kan tycka vad vi vill men industrin har redan i stora drag bestämt sig för framtidens spelregler och en helomvändning inom säg 5 år kommer att döda EU:s industri. Det är ett självspelande piano. Det är bara att gilla läget oavsett vad man anser är rätt eller fel.

Industrin tänker inte politiskt på så sätt utan ser till vilka sektorer som blir lönsamma i framtiden.

Sedan får du inte glömma bort tullvapnet som säkerligen kommer att användas mer flitigt lite längre fram. Det går alltid att ex. sätta tull på kinesiska produkter som inte har miljöcertifierats enl. EU-normer etc.etc.

Glöm inte i sammanhanget bort att du och jag är del i ett betydligt större statsstödselände än NV. Det politiska beslutet fattas varje gång när jordbruksorganisation EU beslutar om en ny budget.

Allt det här som jag har skrivit ovan tog ungefär 10 min. Under tiden har EU betalat ut 9,5 miljoner i bidrag till EU:s lantbrukare. Du och jag är med och betalar dessa 500 000 000 000 kr årligen.

Vill vi ha en ändring på det hela så tror jag inte att det räcker till att du och jag slutar att äta mat från EU och i en protest enbart köper kinesisk potatis, libyska mjölkprodukter eller griskött från Saudiarabien. Det måste nog mer till. Mycket mer till.

Till sist en annan aspekt på det hela. Oss emellan, skulle det inte vara skönt att helt kunna släppa tanken på araber när man fyller på diesel eller bensin i fordonet och i.st låta tankarna glida iväg till friska norrländska älvar?
Citera
2024-04-23, 18:02
Medlem
Bara 1% av alla pengar som investerats av Northvolt i Sverige är alltså skattepengar. DI kör med sensationsrubriker bakom låsta artiklar för att underblåsa sina Timbrovänners propaganda.

Citat:
However, both Labs and Ett were built before the US Inflation Reduction Act and the European Temporary Crisis and Transition Framework structurally changed the global industrial landscape. Therefore, only roughly 1 percent of the total 60 billion SEK (over $5.5bn USD) that has been invested into Northvolt's Swedish R&D and production comes from research and industrial development grants, and loans taken with support from Swedish Riksgälden and the European Investment Bank being paid at market rates.
https://northvolt.com/articles/the-s...a-gigafactory/

Northvoltanställda stod även för 4% av alla Sveriges patentansökningar förra året:
Citat:
over 4 % of all patents filed in Sweden last year coming from Northvolt employees.
Citera
2024-04-23, 20:29
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Det har bevisligen gått skattepengar till Volvos och NV:s satsning i Gtbrg. Jag antar i logikens namn att du således uppvisar samma tveksamhet inför Volvos satsning i Gtbrg eller ska den mätas med en annan måttstock?

Låt oss höra.

Citat:
Varifrån har du fått det ifrån att det är dina och mina pengar som finansierar det hela?

Men så bra att du nu erkänner det du först förnekade, det nästan hedrar dig att du kryper till korset
Citera
2024-04-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men så bra att du nu erkänner det du först förnekade, det nästan hedrar dig att du kryper till korset

Då förväntar jag mig att du också fördömer NV och Volvos satsning i Gtbrg men där sviker förmodligen logiken från din sida.
Citera
2024-04-24, 02:08
Medlem
GammalToaborstes avatar
"China's Weichai Power has unveiled the first heavy-duty high-speed diesel engine in the world to have a brake thermal efficiency (BTE) above 53%."

Det är inte så att endast batterier utvecklas.
Förbränningsmotorer utvecklas ständigt och detta måste batteritillverkare konkurera med.

Med de nya dieselmotorerna med rekordhöga 53% energieffektivitet så bör bränsleförbrukningen sänkas avsevärt i lastbilar.
Citera
2024-04-24, 06:49
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harsettdetmesta
Då förväntar jag mig att du också fördömer NV och Volvos satsning i Gtbrg men där sviker förmodligen logiken från din sida.

Kan du utveckla lite vad det är för sattsning och varför skulle jag fördömma den?
Citera
2024-04-24, 09:05
Medlem
Citat:
Kan du utveckla lite vad det är för sattsning och varför skulle jag fördömma den?

Rimligen borde bifogad satsning också delvis finansieras med skatte- och pensionspengar i så fall. I logikens namn borde du således brännmärka denna satsning också eller är det andra spelregler som gäller just lokalt på västkusten? Jag får inte ihop ditt sätt att tänka annars. Det, som du påstår, skattefinansierade NV är bevisligen inblandad i nedanstående projekt. Du kanske innerst inne njuter av att veta att en hårdför kommunistdiktatur indirekt står för en stor del av satsningen?

"I den Geelykontrollerade biltillverkarens framtidsplan är siktet inställt på elektrifiering. 2030 ska alla bilar vara eldrivna. När de andra fabrikerna ställts om för tillverkning av elbilar har Torslanda fått vänta. Men nu är bolaget mitt inne i en storsatsning.
Bygget av den nya batterifabriken, som uppförs genom ett samägt bolag tillsammans med Northvolt, är i full gång i direkt anslutning till bilfabriken. Det är en investering på cirka 25 miljarder kronor.
Volvo Cars investerar dessutom över 10 miljarder kronor i omgörning av måleriet, ny monteringsfabrik för batteripack, upprustning av slutmonteringen, nya godsmottagningar, kontor och grönområden."

https://etidning.di.se/p/dagens-indu...50337/51464331
Citera
2024-04-24, 10:50
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Rimligen borde bifogad satsning också delvis finansieras med skatte- och pensionspengar i så fall. I logikens namn borde du således brännmärka denna satsning också eller är det andra spelregler som gäller just lokalt på västkusten? Jag får inte ihop ditt sätt att tänka annars. Det, som du påstår, skattefinansierade NV är bevisligen inblandad i nedanstående projekt. Du kanske innerst inne njuter av att veta att en hårdför kommunistdiktatur indirekt står för en stor del av satsningen?

"I den Geelykontrollerade biltillverkarens framtidsplan är siktet inställt på elektrifiering. 2030 ska alla bilar vara eldrivna. När de andra fabrikerna ställts om för tillverkning av elbilar har Torslanda fått vänta. Men nu är bolaget mitt inne i en storsatsning.
Bygget av den nya batterifabriken, som uppförs genom ett samägt bolag tillsammans med Northvolt, är i full gång i direkt anslutning till bilfabriken. Det är en investering på cirka 25 miljarder kronor.
Volvo Cars investerar dessutom över 10 miljarder kronor i omgörning av måleriet, ny monteringsfabrik för batteripack, upprustning av slutmonteringen, nya godsmottagningar, kontor och grönområden."

https://etidning.di.se/p/dagens-indu...50337/51464331

För det första, vad är det för skatte och pensionspengar som satsas mellan Geely och Volvo?

För det andra, Vilken logik är det som gör att jag ska brännnärka den satsningen? Det du och jag diskuterar var väl hurvida skattepengar hade investerats i NV? Efter mycket om och men har du ju äntligen erkänt att det var så.
Citera
2024-04-24, 14:32
Medlem
Citat:
För det första, vad är det för skatte och pensionspengar som satsas mellan Geely och Volvo?

För det andra, Vilken logik är det som gör att jag ska brännnärka den satsningen? Det du och jag diskuterar var väl hurvida skattepengar hade investerats i NV? Efter mycket om och men har du ju äntligen erkänt att det var så.

Du har anklagat NV för att i princip drivas med pensions- och skattepengar. När NV tillsammans med Volvo Car AB startar ett gemensamt batteribolag på västkusten är ditt minne som bortblåst vad anbelangar pensions- och skattepengar i NV. Jag tolkar det som så att du har fått för dig att det är andra sorts pengar när NV satsar på västkusten än satsningen i Skellefteå. Du märker väl själv att din logik haltar betänkligt.

Nå, om vi går till Volvo Car AB så är det som i alla andra storbolag en stor del pensionspengar inblandade.

Det är bara för dig att läsa innantill och se vilka storägare som äger Volvo Cars AB.
Du får läsa själv.

https://www.volvogroup.com/se/invest...formation.html

Pensionsfond efter pensionsfond. Aktiefond efter aktiefond. Aktiefonder som med stor sannolikhet är kopplade till olika premiepensionsparande etc.

AMF Insurance & Funds, Alecta, AFA Insurance, BlackRock, Vanguard, Swedbank Robur Funds,AP4 Fund, AP1 Fund, Folksam, SHB Funds o.s.v

Jag gitter inte lista mer.

Nu kommer du säkert att invända att Industrivärlden är en stor privat aktieägare i Volvo Cars AB!

Ja, men jag kan redan svara på din fråga. Vem äger i sin tur Industrivärlden?

Tja då börjar vi igen....Pensionsfond efter pensionsfond. Aktiefond efter aktiefond.

Vanguard, BlackRock, SCA Pensionsstiftelse, SEB Fonder, Essity Pensionsstiftelse för tjänstemän, AFA Försäkring o.s.v.

https://www.industrivarden.se/invest...ta/agarbilden/

Nu kommer du säkert att invända att Lundbergföretagen är en stor privat aktieägare i Industrivärlden!

Ja, men jag kan redan svara på din fråga. Vem äger i sin tur Lundbergföretagen?

Tja då börjar vi igen....Pensionsfond efter pensionsfond. Aktiefond efter aktiefond.

Alecta Pensionsförsäkring, Handelsbanken fonder, Försäkringsbolaget Avanza pension, SEB Fonder och Pension, Första AP-fonden, Swedbank Robur o.s.v

https://www.lundbergforetagen.se/sv/aktieagare

Nu kommer du säkert att invända att.....

Jag tror att vi slutar där. Geelys ägare får du själv rota i men om du inte lyckas hitta en pensionsstiftelse som delägare i Geelys så är det bara att gratulera dig.
Citera
2024-04-24, 15:24
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Du har anklagat NV för att i princip drivas med pensions- och skattepengar. När NV tillsammans med Volvo Car AB startar ett gemensamt batteribolag på västkusten är ditt minne som bortblåst vad anbelangar pensions- och skattepengar i NV. Jag tolkar det som så att du har fått för dig att det är andra sorts pengar när NV satsar på västkusten än satsningen i Skellefteå. Du märker väl själv att din logik haltar betänkligt.

Nå, om vi går till Volvo Car AB så är det som i alla andra storbolag en stor del pensionspengar inblandade.

Det är bara för dig att läsa innantill och se vilka storägare som äger Volvo Cars AB.
Du får läsa själv.

https://www.volvogroup.com/se/invest...formation.html

Pensionsfond efter pensionsfond. Aktiefond efter aktiefond. Aktiefonder som med stor sannolikhet är kopplade till olika premiepensionsparande etc.

AMF Insurance & Funds, Alecta, AFA Insurance, BlackRock, Vanguard, Swedbank Robur Funds,AP4 Fund, AP1 Fund, Folksam, SHB Funds o.s.v

Jag gitter inte lista mer.

Nu kommer du säkert att invända att Industrivärlden är en stor privat aktieägare i Volvo Cars AB!

Ja, men jag kan redan svara på din fråga. Vem äger i sin tur Industrivärlden?

Vanguard, BlackRock, SCA Pensionsstiftelse, SEB Fonder, Essity Pensionsstiftelse för tjänstemän, AFA Försäkring o.s.v.

https://www.industrivarden.se/invest...ta/agarbilden/

Nu kommer du säkert att invända att Lundbergföretagen är en stor privat aktieägare i Industrivärlden!

Ja, men jag kan redan svara på din fråga. Vem äger i sin tur Lundbergföretagen?

Alecta Pensionsförsäkring, Handelsbanken fonder, Försäkringsbolaget Avanza pension, SEB Fonder och Pension, Första AP-fonden, Swedbank Robur o.s.v

https://www.lundbergforetagen.se/sv/aktieagare

Nu kommer du säkert att invända att.....

Jag tror att vi slutar där. Geelys ägare får du själv rota i men om du inte lyckas hitta en pensionsstiftelse som delägare i Geelys så är det bara att gratulera dig.

Vad svamlar min herre om? Du och jag har haft en diskussion huruvida NV fick skattepengar eller inte.

Jag är mycket väl medveten om att pensionsbolag kan äga aktier, var och när har hag varit emot det? Citera mig gärna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in