2024-04-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla

Är vi då överrens om att det faktiskt är dina och mina pengar som finansierar det hela? 🙂

Jag förutsätter att du är starkt emot Volvos och Northvolts batterifabrik i Gtbrg. Annars blir det en lite skev logik från din sida.

"I den Geelykontrollerade biltillverkarens framtidsplan är siktet inställt på elektrifiering. 2030 ska alla bilar vara eldrivna. När de andra fabrikerna ställts om för tillverkning av elbilar har Torslanda fått vänta. Men nu är bolaget mitt inne i en storsatsning.
Bygget av den nya batterifabriken, som uppförs genom ett samägt bolag tillsammans med Northvolt, är i full gång i direkt anslutning till bilfabriken. Det är en investering på cirka 25 miljarder kronor. "

https://etidning.di.se/p/dagens-indu...50337/51464331
Citera
2024-04-22, 15:41
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag förutsätter att du är starkt emot Volvos och Northvolts batterifabrik i Gtbrg. Annars blir det en lite skev logik från din sida.

"I den Geelykontrollerade biltillverkarens framtidsplan är siktet inställt på elektrifiering. 2030 ska alla bilar vara eldrivna. När de andra fabrikerna ställts om för tillverkning av elbilar har Torslanda fått vänta. Men nu är bolaget mitt inne i en storsatsning.
Bygget av den nya batterifabriken, som uppförs genom ett samägt bolag tillsammans med Northvolt, är i full gång i direkt anslutning till bilfabriken. Det är en investering på cirka 25 miljarder kronor. "

https://etidning.di.se/p/dagens-indu...50337/51464331

Hörre du OT mannen/kvinnan. Du skrev följande:

Citat:
Varifrån har du fått det ifrån att det är dina och mina pengar som finansierar det hela?

Kan du inte bara erkänna att du hade så totalt fel, eller att du var så okunnig när du hävdade att skattepengar INTE gick till NV?
Citera
2024-04-22, 15:48
Medlem
Citat:
Men vad tycker du om att privata banker tar 0% risk genon att låna ut pengar till NV, medans man tar 100% av eventuell uppsida?

NV har väl snart fått bidrag och lån på 100 miljarder. Finlands nya kärnkraftverk Olkiluoto 3 har kostat ungefär lika mycket. Vi pratar hiskeliga summor.

Du glömmer ju nämna att det allra mesta av de pengarna kommer från Kanada som erbjuder samma deal som i USA under IRA-akten. Det innebär även att de bara får ut de pengarna om de verkligen producerar batterier, de får cirka 30% av sina produktionskostnader betalda under IRA, de får exakt samma deal som alla andra batteriföretag i Nordamerika. Därför kan de konkurrera på exakt samma villkor som alla andra.
Citera
2024-04-22, 18:29
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Du glömmer ju nämna att det allra mesta av de pengarna kommer från Kanada som erbjuder samma deal som i USA under IRA-akten. Det innebär även att de bara får ut de pengarna om de verkligen producerar batterier, de får cirka 30% av sina produktionskostnader betalda under IRA, de får exakt samma deal som alla andra batteriföretag i Nordamerika. Därför kan de konkurrera på exakt samma villkor som alla andra.

Vad menar du nu? Tänker du i dom 88 miljarderna, att det är kanadensiska medborgare som står för större delen av risken?

https://www.di.se/nyheter/di-granska...batterijatten/

Kan tyvärr inte läsa hela den här artikeln, men det som står i början är ju:

Citat:
Skattebetalarna bär en stor del av risken bakom problemtyngda Northvolt.

Di:s granskning visar på åtminstone 88 miljarder kronor av offentliga medel som tillförs bolaget från kommuner, offentligt ägda bolag, statliga myndigheter och EU. Till det kommer kreditgarantier i mångmiljardklassen där skattebetalarna bär risken.

Var kommer Kanada in i av kommuner, offentligt ägda bolag, statliga myndigheter och EU ?
Citera
2024-04-23, 08:59
Medlem
Elvis avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...thvoltarbetare

Som vanligt när det handlar om västvärldens mäktigaste batteritillverkare handlar det som alltid aldrig om batterier utan precis allt annat. 😁
Citera
2024-04-23, 09:48
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Problemet med ditt sätt att argumentera är att du inte visar på någon alternativ satsning. Inget får eller kan tydligen göras i din värld. Låt oss nu höra vilket alternativ du har att erbjuda i.st.f NEJ, NEJ och åter NEJ.

Den som tvekar i steget blir för alltid stående på ett ben.

Fast problemet i min argumentation för dig är ju att du skrev följande citat:

Citat:
Varifrån har du fått det ifrån att det är dina och mina pengar som finansierar det hela?

Varför skriver du att skattepengar inte gåt till NV när det bevisligen gör det? Är det okunskap? Sedan att du vill diskutera andra saker har jag inga problem med. Men för gud skull, bara erkänn nu att NV får skattepengar så kan vi få detta ur världen ?

Citat:
Ursprungligen postat av Elvi

Som vanligt när det handlar om västvärldens mäktigaste batteritillverkare handlar det som alltid aldrig om batterier utan precis allt annat. 😁

Haha är ju nästan en parodi
Citera
2024-04-23, 10:21
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Fast problemet i min argumentation för dig är ju att du skrev följande citat:

Varför skriver du att skattepengar inte gåt till NV när det bevisligen gör det? Är det okunskap? Sedan att du vill diskutera andra saker har jag inga problem med. Men för gud skull, bara erkänn nu att NV får skattepengar så kan vi få detta ur världen ?

Båda användarna har blivit haffade med rena lögner, skygglappar på. Trist.

Haha är ju nästan en parodi

Citat:
Några få exempel, men jag antar att jag som skattebetalare kan fylla i någonstans att mina skattepengar ska gå till Vinnova, Vattenfall & Energimyndigheten? Berätta gärna hur, nä det kan du inte och där brast hela ditt inlägg. Visserligen inga stora pengar men finns givetvis en mängd till exempel, många bäckar små. Tänk vad Skellefteå Kommun plöjt ner pengar för att tillfredsställa Northvolt? Skellefteå Kraft, Skebo. Privata näringsidkare som startat upp verksamheter för att etableringen. Där snackar vi en del att förlora om allt går åt helvete med batterisatsningen.

Du är inne och skyddar Northvolt i var och vartannat inlägg, gulligt. Men jag tror du tolkar mig fel återigen, du verkar tro att jag har något mot bolaget. Inte mer än någon annan där det strösslas skattepengar på.

Konrad har tyvärr en tendens att vräka ur sig påståenden, när han själv blir motbevisad så låtsas han som ingenting eller så börjar han vrida diskussionen. Arbetarmakt ska vi inte tala om, förvänta dig inga vettiga svar!
Senast redigerad av Elvi 2024-04-23 kl. 10:33.
Citera
2024-04-23, 10:56
Medlem
Citat:

Så en privat fastighetsägare är nu mera paria i dina ögon när hen försöker hyra ut bostäder. Vad får lov att förekomma i din värld utan att du personligen har gett startsignal till ett projekt?

Hur har du tänkt lösa bostadsbristen? Är det vanliga svaret...ingenting...

Tomma tunnor bullrar mest.
Citera
2024-04-23, 10:59
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Så en privat fastighetsägare är nu mera paria i dina ögon när hen försöker hyra ut bostäder. Vad får lov att förekomma i din värld utan att du personligen har gett startsignal till ett projekt?

Hur har du tänkt lösa bostadsbristen? Är det vanliga svaret...ingenting...

Tomma tunnor bullrar mest.

Du är så förutsägbar, la mest länken dit för att du prompt ska in och försvara. Mycket riktigt så tog det inte lång tid. Känner inte att du förtjänar nåt svar tillbaka som du förstör tråden.

Svara istället på tidigare frågor, hur väljer jag bort att mina skattepengar inte ska gå till Energimyndigheten? Du har själv sagt att inga skattepengar går till Northvolt vilket är lögn.

Stå istället för att du gjort bort dig! Tills dess är du bara en simpel lögnhals!
Senast redigerad av Elvi 2024-04-23 kl. 11:02.
Citera
2024-04-23, 11:02
Medlem
Citat:

Det har bevisligen gått skattepengar till Volvos och NV:s satsning i Gtbrg. Jag antar i logikens namn att du således uppvisar samma tveksamhet inför Volvos satsning i Gtbrg eller ska den mätas med en annan måttstock?

Låt oss höra.
Citera
2024-04-23, 11:11
Medlem
Citat:
Du är så förutsägbar, la mest länken dit för att du prompt ska in och försvara. Mycket riktigt så tog det inte lång tid. Känner inte att du förtjänar nåt svar tillbaka som du förstör tråden.

Svara istället på tidigare frågor, hur väljer jag bort att mina skattepengar inte ska gå till Energimyndigheten? Du har själv sagt att inga skattepengar går till Northvolt vilket är lögn.

Stå istället för att du gjort bort dig! Tills dess är du bara en simpel lögnhals!

I så fall får du se till att starta ett parti eller påverka ett parti som har som mål att lägga ner Energimyndigheten och därigenom få din vilja igenom.
Hur föreställer du dig att politik fungerar? Energimyndigheten, som alla andra myndigheter, får direktiv/regleringsbrev genom statsbudgeten om vad myndigheten ska satsa på.

Skulle myndigheten välja att satsa på något annat så skulle det givetvis, tack och lov för det, ta hus i helsicke hos de som har utfärdat budgeten.
Tänk dig själv att skicka barnen för att handla två liter mjölk och de kommer tillbaka med två påsar godis i.st. Du kanske inte skulle bli så glad.

Vad föreslår du att energimyndigheten i.st ska göra med de öronmärkta pengar de tilldelats genom statsbudgeten?

Låt höra.
Citera
2024-04-23, 11:20
Medlem
Elvis avatar
Citat:
I så fall får du se till att starta ett parti eller påverka ett parti som har som mål att lägga ner Energimyndigheten och därigenom få din vilja igenom.
Hur föreställer du dig att politik fungerar? Energimyndigheten, som alla andra myndigheter, får direktiv/regleringsbrev genom statsbudgeten om vad myndigheten ska satsa på.

Skulle myndigheten välja att satsa på något annat så skulle det givetvis, tack och lov för det, ta hus i helsicke hos de som har utfärdat budgeten.
Tänk dig själv att skicka barnen för att handla två liter mjölk och de kommer tillbaka med två påsar godis i.st. Du kanske inte skulle bli så glad.

Vad föreslår du att energimyndigheten i.st ska göra med de öronmärkta pengar de tilldelats genom statsbudgeten?

Låt höra.

Flytta inte diskussionen, men du erkänner alltså att du hade fel? Bra, då är vi överens. Du hade alltså fel när du sa att inga skattepengar går till Northvolt.

Jag är intresserad vad NV tillverkar och hur mycket de producerar och det vet du om. Men tidigare i tråden har du sett ner på den typen av åsikter, men i och med att du nu erkänner att skattepengar går till Northvolt har jag liksom du rätt att få viss insyn om hur verksamheter går. Eller hur?

Det jag som skattebetalare vill veta, är NV teknik och leverans såpass bra att de kan konkurrera med de asiatiska tillverkarna. Är det så, så har vi inga problem. Det är bra för Sverige. Men är det så att tekniken är daterad, de klarar inte av att leverera så har skattebetalare en viss rätt att få veta. Det är trots allt våra surt förvärvade slantar som går dit, du har ju tom erkänt det nu så bör ligga i ditt intresse också.

Ditt hela resonemang är så otroligt märkligt. Du verkar ha noll intresse över hur bolaget går, istället ska minsta kritik tystas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in