2024-11-25, 14:53
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Är det inte lite för deppigt i tråden? Lyssnade på Kvartals veckopanel i helgen och de stod för helt andra tongångar (min hastiga sammanfattning av vad som sades, ej direkta citat):

PM Nilsson: Peter Carlsson är otroligt modig. Det är väldigt bra att Sverige är ett land där man kan göra den här typen av stora satsningar.

Sara Skyttedal: Absolut modigt. En stor innovatör. Men önsketänkande.

Gunnar Wetterberg: En bra konkurs har räddat många intressanta projekt.* Sista ordet är inte sagt. Krügerkraschen ledde till många bra företag. Kan resa sig.

Vi kan plocka undan högafflarna. Vi har haft fel hela tiden! Går det bra för Northvolt är det så klart bra, men går det dåligt är det också bra. Peter Carlsson for president!

*Konrad, du har en bundsförvant!
Citera
2024-11-25, 15:22
Medlem
Skojarns avatar
Jättemodigt att starta företag och riskera noll egna pengar men 200 miljarder av andras pengar. Påminner mig om när Gustav Vasa gick i krig mot Danmark enbart med högafflar.

Peter Northvolt borde ersätta Gustav Vasa på våra sedlar
Citera
2024-11-25, 15:22
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Staten och EU måste gemensamt gå in med mycket pengar i Northvolt nu så vi kan rädda dom!

Precis som kinesiska staten gör med konkurrenterna.
Det går inte konkurrera med okej priser på marknaden när Kinesiska staten boostar deras företag, ingen har någon chans då …
Hur mycket lägger kinesiska staten på konkurrenterna?
Citera
2024-11-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är alltid det jag har hävdat likt vår professor i maskinkonstruktion.

- Vägen till framgång går över högar av skrot!

Wetterberg är en mycket äcklig sozze.
Citera
2024-11-25, 16:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Är det inte lite för deppigt i tråden? Lyssnade på Kvartals veckopanel i helgen och de stod för helt andra tongångar (min hastiga sammanfattning av vad som sades, ej direkta citat):

PM Nilsson: Peter Carlsson är otroligt modig. Det är väldigt bra att Sverige är ett land där man kan göra den här typen av stora satsningar.

Gunnar Wetterberg: En bra konkurs har räddat många intressanta projekt.* Sista ordet är inte sagt. Krügerkraschen ledde till många bra företag. Kan resa sig.

Vi kan plocka undan högafflarna. Vi har haft fel hela tiden! Går det bra för Northvolt är det så klart bra, men går det dåligt är det också bra. Peter Carlsson for president!

Är det verkligen modigt att satsa med andras pengar högt uppburen innan något har gjorts? På vilket sätt finns det egentligen någon koppling mellan Krügerkraschen och andra företag som kom efter? Krügerkraschen handlade ju om allmän depression. Northvolt har kraschat trots hundratals miljarder att arbeta med. Var det någon som då ansåg att staten skulle gå in och stödja Ivan Krüger? Önsketänkande, ja, men är det sådant pensionsfonderna och statliga myndigheter ska satsa miljarder i?

Jag vet inte vad som är värre Mix och PC eller dessa totalt förblindade debattörer som inte släpper sargen och kommer in i matchen. Det måste vara så att de fortfarande är så jävla rädda att bli stämplade av PK-ordningen att de inte vågar tänka själva. Det är ett bistert klimat i landet. Konsensus går före demokrati.
Citera
2024-11-25, 17:02
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Det var en intressant artikel i norran.

https://www.norran.se/story-nyheter/...hvolt/j8ev66pj

Två punkter som står ut...

Att ha 100 olika nationaliteter verkar inte ha varit ett genidrag...

"En ingenjör som jobbat med kemiska processer berättar att hen blev rekryterad till Northvolt och tog jobbet på grund av hur projektet presenterades.

– De lovade mig en platt hierarki, men så var det inte. Det ser ut som platt hierarki men är snarare etniskt baserad och det är ett av Northvolts största problem. Det är en stark polarisering och mycket hänger på de som anställer. Det som står på hemsidan stämmer inte, ja visst finns det över 100 nationaliteter, men inget samarbete, säger hen."

Man verkar kassera oerhörda mängder av batterier....

"Hur det egentligen står till med produktionen är svårt att veta. Northvolt vill inte berätta hur många battericeller de producerar idag, mer än att det är enligt överenskommelse med kunderna.

Samtidigt ser vi i dialogen med myndigheter att mängden avfall som ska till återvinningsanläggningen verkar öka och att det inte finns plats för allt på ordinarie platser. I slutet av oktober skriver en anställd till länsstyrelsen att hon fått "ett väldigt stressat mejl från produktionen" att de behöver mellanlagra avfall, bland annat battericeller, i ett tält utomhus. Även den mängd avfall som transporterats bort, det som registrerats i avfallsregistret, har ökat stadigt under året, med en dipp under hösten."

Det här är en intressant artikel. Kommentarer från folk som jobbar där. Väldigt hierarkiskt, mellanchefer som inte vill rapportera fel och avvikelser uppåt för de ser illa ut för dem och teamet.

Mark Duchesne tidigare fabrikschef:
– Vi hade inte tillräckligt med folk som visste vad de gjorde, vi hade inte tillräckligt med folk som hade kört maskinerna.

Det verkar ju personalmässigt och ledningsmässigt vara en katastrof.

Vilka är dessa mellanchefer eller managers? En samling gen Z som tycker dom är fantastiska och bara förtjänar lönehöjning dag 2.

Det hela är otroligt dåligt skött. Vadå inte ha tillräckligt med folk som visste vad de gjorde? Varför körde de 5 skift 7 dagar i veckan innan de hade tillräckligt med folk som kunde maskinerna?

Varje gång det blev ett problem skulle kineserna tillkallas. Vad hade de alla dessa ingenjörer till. Alla kan inte vara inkompetenta.
Citera
2024-11-25, 17:03
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
3.8 miljarder dollar, eller ca 40 miljarder kronor, inte 4, om det är det tyska bolaget kallat "Volta" som du tänker på.
Herrejävlar, ja du har rätt. Jag fick för mig att det inte kunde vara så mycket till ett enda företag och att det måste ha varit 400 miljoner dollar jag såg. Men nej, knappt 4 miljarder dollar: https://carup.se/northvolts-enorma-s...lanat-ut-mest/

Och vi vet fortfarande inte ens vad för företag detta är. Helt sinnessjukt.

Om beloppen på listan gäller just lån (och inte inkluderar andra sorters skulder) måste ju Volta vara inte bara den största långivaren utan står ensamt för 2/3 av lånen (eftersom vi vet att totala skulder enbart till långivare ligger på 60 miljarder kronor). Vem har då i sin tur finansierat Volta?
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-11-25 kl. 17:06.
Citera
2024-11-25, 17:14
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Jättemodigt att starta företag och riskera noll egna pengar men 200 miljarder av andras pengar. Påminner mig om när Gustav Vasa gick i krig mot Danmark enbart med högafflar.

Peter Northvolt borde ersätta Gustav Vasa på våra sedlar

Det är Dag Hammarskjöld på tusenkronorssedeln sedan 2015.
Citera
2024-11-25, 17:27
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Säger han det oftare än det föds ett barn i världen?
Du inspirerade mig att gräva lite djupare i detta. En googling gav att 4,5 barn föds i världen varje sekund, så vi är definitivt i samma storleksordning i alla fall. Men jag tror inte ens i de intervall där han ljuger som fräckast (för en psykopat som ljuger utan att visa någon nervositet över det verkar han faktiskt inte vara) kommer upp riktigt i den 4,5 "ehh" i sekunden.
Citera
2024-11-25, 18:56
Medlem
Citat:

Kvartal är Rotschild. Allt annat än "alternativ media". De står på sådana som Goldman Sachs, Blackrock och PC:s sida.
Citera
2024-11-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det här är en intressant artikel. Kommentarer från folk som jobbar där. Väldigt hierarkiskt, mellanchefer som inte vill rapportera fel och avvikelser uppåt för de ser illa ut för dem och teamet.

Mark Duchesne tidigare fabrikschef:
– Vi hade inte tillräckligt med folk som visste vad de gjorde, vi hade inte tillräckligt med folk som hade kört maskinerna.

Det verkar ju personalmässigt och ledningsmässigt vara en katastrof.

Vilka är dessa mellanchefer eller managers? En samling gen Z som tycker dom är fantastiska och bara förtjänar lönehöjning dag 2.

Det hela är otroligt dåligt skött. Vadå inte ha tillräckligt med folk som visste vad de gjorde? Varför körde de 5 skift 7 dagar i veckan innan de hade tillräckligt med folk som kunde maskinerna?

Varje gång det blev ett problem skulle kineserna tillkallas. Vad hade de alla dessa ingenjörer till. Alla kan inte vara inkompetenta.

Gissar på fd idrottsmän. Arbetsmarknaden är full med lågintelligenta fd fotbolls- och basketspelare som har en övertro på sin ledarförmåga.
Citera
2024-11-25, 18:59
Medlem
Citat:

Kapital är alltid några år behind the curve. Men likväl framför vanliga medier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in