Citat:
Jag vet att jag inte följer hans strategi men jag är villig att ta större risk eftersom jag inte har så mycket. Hade jag haft mer hade jag inkluderat räntefonder också. Jag utgick från RikaTillsammans nybörjarportfölj men sålde av räntefonder allt eftersom. Jag undrar om det finns någon bransch som i regel går bra under sommaren? Har inte undersökt men hörde att fastighetsföretag gått bra senaste somrarna. Då jag har såpass lite skulle jag kunna sälja av allt och köpa något annat under somrarna - är ingen katastrof om jag förlorar mer än innan.
Hur funkar investeringsrobotarna då? Är det värt att testa eller tjänar man på att göra det själv?
Hur funkar investeringsrobotarna då? Är det värt att testa eller tjänar man på att göra det själv?
Jag hade inte så mycket heller förut, sen "plötsligt" hade jag så mycket att saker och ting började spela en ganska stor roll. Det blir inte lika ... spännande när det inte känns som om man har livet som insats vid varje köp. :-)
Mycket har att göra med hur man lägger grunden för sitt sparande och hur man i allmänhet ser på konsumtion kontra avkastning i vad man kan kalla för "lycka". Alltså att sluta värdera saker i primärt pengar och istället värdera saker efter vilken avkastning i det subjektiva lycka något ger. Man kan t ex tänka sig att ett köp av ett paket tuggummi en onsdag hamnar väldigt lågt på skalan över långvarig lycka för de flesta medan ett par öl ute med vänner hamnar högre. Det finns extremsparare men dessa tycker jag personligen är korkade då dessa givetvis kastar bort sina bästa år vilket är ett fullständigt orealistiskt förehavande för de flesta tänkande individer på planeten.
Vet inte om det finns någon bransch som regel går bra under sommaren då jag inte tittat på detta. Däremot finns regeln "Go away in may":
http://www.investopedia.com/terms/s/sell-in-may-and-go-away.asp
Detta år började börsen gå dåligt i juni för att rycka upp sig nu i september. Däremot har vi sett att denna uppryckning inte varit tillräckligt för att t ex AGG3-portföljerna ska välja dessa igen. En potentiell strategi skulle kunna vara att helt enkelt bara "safe:a" lite mellan maj-oktober genom att t ex gå in i en Golden Butterfly eller dylikt (se ex i början av tråden). Man skulle också kunna använda sig av en "Core / Satellite" under perioden; alltså dubbla portföljer där portfölj #1 har en strategi och portfölj #2 en annan. Det hela går att göra hur komplext som helst.
Om du menar investeringsrobotarna på Avanza så fungerar de genom att använda en modell som kallas "Black Litterman". Det är ett sätt att vikta tillgångsklasser på (i detta fall fonder). Det finns annars inget som inte säger att någon skulle kunna köra en strategi som endast använder sig av dessa fonder rakt av. Tyvärr är köp- och säljtiden för dessa fonder på hela 2 dagar så det passar inte riktigt strategier där det sker ganska många byten. Tittar man på prestandan det senaste dygnet för dessa är effekten snarlik som att sitta med X% räntor där man endast justerar delen räntor för att justera delen risk. Dvs -- en simpel 60/40 är alltså enklare (och betydligt billigare).