2017-09-26, 18:27
  #493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Förtydligande: Är det alltså medelvärdet av MA3 och MA6 du utgår från?
Nej, med 3m menar han att han sorterar urvalet efter bäst presterande på sikten 3 månader, istället för att exempelvis sortera på 6 månaders siffror.
Citera
2017-09-26, 18:49
  #494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Nej, med 3m menar han att han sorterar urvalet efter bäst presterande på sikten 3 månader, istället för att exempelvis sortera på 6 månaders siffror.

Jo det förstår jag men hur sorterar man 3m+6m som sinewave använder som strategi? Tänkte att han sorterar utifrån medelvärdet för dessa tillsammans.
Citera
2017-09-26, 19:15
  #495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Jo det förstår jag men hur sorterar man 3m+6m som sinewave använder som strategi? Tänkte att han sorterar utifrån medelvärdet för dessa tillsammans.
Men det gör han inte. Han sorterar enbart på 3 månader. Med MA6 menar han medelvärdet (NAV) av de 6 senaste månaderna, som används som en indikator på om trenden är nedåtgående eller uppåtgående.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2017-09-26 kl. 19:21.
Citera
2017-09-26, 19:23
  #496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Men det gör han inte. Han sorterar enbart på 3 månader. Med MA6 menar han medelvärdet (NAV) av de 6 senaste månaderna, som används som en indikator på om trenden är nedåtgående eller uppåtgående.

Tack! Såg att jag läst fel totalt. Trött efter jobbet
__________________
Senast redigerad av JosefB 2017-09-26 kl. 19:29.
Citera
2017-09-26, 20:36
  #497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Med en 'lookback' @ 3m skulle man hoppat på guldet tidigare och alltså både tagit del av en del av uppgången men också den sista tidens ganska underliga nedgång där guldet mer agerat som ett blysänke.

Så här ser min egna tabell ut för en sortering på 3 månader just nu:
https://i.imgur.com/pBvmkqG.png

Allt detta "hoppa på vid fel tid" eller "vid rätt tid" händer hela tiden i alla AGG-portföljer. Om man går igenom all data för backtester har alla MOM+AGG-portföljer i regel en "win-rate" på runt 60-65%. 40% av alla byten blir alltså dåliga. Svenskt index ligger dock historiskt på runt 50-55%. Över 70% har jag aldrig någonsin sett, tror det skulle krävas någon typ av AI för att komma upp i sådana nivåer.

Dock är det givetvis så att allting som är dåligt/osäkert/udda givetvis sticker ut mer än vad alla "win" gör. Kan möjligen förklaras med att förväntningar ligger på "win" men jag är ingen psykolog så det är ren spekulering från mitt håll.
Förresten, vad ligger bakom valet av ishares russia ETF över DBX's motsvarighet? DBX handlas väl i kronor så du slipper växlingsavgift samt är väl billigare courtage? Inte gått in på djupet och jämfört dem dock så kanske är något uppenbart.
Citera
2017-09-27, 08:17
  #498
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coyern
Hmm, varför skulle ett byte gå fortare över en helg? Sälj/köp görs väl när börserna är öppna? Och ja, ett fondbyte kan ta över en vecka. Men som du skriver, det går säkert trimma ned med rätt fonder/förvaltare.

Skulle vara intressant att se hur resultatet i en AGG-portfölj påverkas om man håller fonderna 2 månader istället för 1 månad.

Går inte fortare, men man kapar risken att missa bryttiden på den kommande måndagen vilket gör att alla köp/sälj kommer att påbörjas på måndag. Köper och säljer man efter runt 13:00 påbörjas allt dagen efter.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2017-09-27 kl. 08:21.
Citera
2017-09-27, 08:53
  #499
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Precis denna nedgång, eller blysänke som du säger, som irriterat mig. Jag har ju enbart känt av denna då jag gick in i guld i början av månaden.

Jag förstår att alla dessa varianter går in fel rätt ofta, men som du själv sagt tidigare så ska man välja en strategi som man kan leva med. Just nu sitter jag och bara blir irriterad, så AGG3@6m med MA10 är än så länge fel. Jag får testa AGG3@3m med MA6 och se om jag känner annorlunda.

@3m kan dock vara ännu mer hoppig. Beror dock lite på vad du har i ditt grundutbud också. Enklast är om man håller sig till de mer enkla grupperna "Nu går det bra" och "Nu går det dåligt" och kastar på ett par "edge" men försöker hålla ned antalet så att det inte blir överdrivet många byten varje månad.

Värt att notera är också att det senaste året varit ganska knepigt. Alla verkar gå runt och vänta på en börskrasch som inte verkar inträffa och trots uppgångarna är många investerare nervösa. Börsen har helt enkelt gått för bra under för lång tid vilket inte hör till det normala. T om i den här tråden ser vi det då det är mycket prat om mer exotiska fonder (Brasilien etc). Detta särskilt då många av dessa har utklassat svenskt index de senaste 12 månaderna:
https://i.imgur.com/ShJQj3H.png
Fin utveckling senaste 12 månaderna, lite mindre roligt om man tittar på senaste veckan.

Att 20-30%e av uppgången beror på förhållandet USD/SEK är det dock lite prat om. Däremot tycker jag att man mycket väl kan ha en eller två tillgångar som utnyttjar förhållandet USD/SEK.
Citera
2017-09-27, 08:56
  #500
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Förtydligande: Är det alltså medelvärdet av MA3 och MA6 du utgår från?

...av? MA6 är ett medelvärde. Utgår inte från det men det är en parameter. MOM+AGG3 + MA6 innebär att man främst utgår från utvecklingen de senaste 3 månaderna men använder MA6 som ett filter dvs att man bara går in och ur om MA6 är positivt.

Men iom att jag använder UERATE som överordnat värde för MA blir det ganska sällan som MA-värdet används. Användandet blir mer synligt när vi under längre perioder än 3 månader har en nedgång.
Citera
2017-09-27, 09:03
  #501
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Förresten, vad ligger bakom valet av ishares russia ETF över DBX's motsvarighet? DBX handlas väl i kronor så du slipper växlingsavgift samt är väl billigare courtage? Inte gått in på djupet och jämfört dem dock så kanske är något uppenbart.

Kunde inte handla DBX's variant. Den felade 2 gånger vid försök till köp så jag fick bita i det sura äpplet och köpa iShares variant trots att den är sämre pga den dolda valutaavgiften på 0.5%. Utöver det verkar DBX:s dito ha någon typ av extrem spread som hoppar kraftigt upp och ned. För närvarande ligger denna på över 2,5% vilket gjorde att jag till slut slopade att använda den.

0.5% kan tyckas lite, men om man handlar för 100 000 blir detta en summa på 500 kr. Handlar man för 300 000 en summa på 1500 kr osv.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2017-09-27 kl. 09:13.
Citera
2017-09-28, 10:33
  #502
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
något bra

Förresten -- om du är obekväm med en 'lookback' på 6m tror jag inte att 3m kommer att göra dig mycket bekvämare. Både 3m och 6m @ AGG3 (dessa djävla förkortningar...) bör ses som väldigt aggressivt. Om man söker mer balans bör man då istället se över AGG-delen och sitt grundutbud.

I samtliga backtester som finns redovisade uppstår mer balans vid AGG6. Har gjort ett par preliminära tester för AGG4, AGG5 etc också men har ej haft tid att publicera detta i tråden. Iden var också att ta med tester för exotiska index, men detta är lite knepigt då jag måste skriva kod för valutaväxling för att göra det etc etc etc ...
Däremot skulle jag kunna kasta ut fler ex för MOM+AGG -alternativ samt dyka ned lite mer i skillnaden som uppstår på en månatlig basis osv. Har lite ont om tid bara.
Citera
2017-09-28, 13:56
  #503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Förresten -- om du är obekväm med en 'lookback' på 6m tror jag inte att 3m kommer att göra dig mycket bekvämare. Både 3m och 6m @ AGG3 (dessa djävla förkortningar...) bör ses som väldigt aggressivt. Om man söker mer balans bör man då istället se över AGG-delen och sitt grundutbud.

I samtliga backtester som finns redovisade uppstår mer balans vid AGG6. Har gjort ett par preliminära tester för AGG4, AGG5 etc också men har ej haft tid att publicera detta i tråden. Iden var också att ta med tester för exotiska index, men detta är lite knepigt då jag måste skriva kod för valutaväxling för att göra det etc etc etc ...
Däremot skulle jag kunna kasta ut fler ex för MOM+AGG -alternativ samt dyka ned lite mer i skillnaden som uppstår på en månatlig basis osv. Har lite ont om tid bara.
Obekväm kanske var fel ord. Skon klämmer mer på grund av att jag sitter och grämer mig över att ha gått in i tillgångar för sent men även gått ur andra för sent. Som någon sagt tidigare, om man finner att man blandar in egna värderingar och ifrågasätter modellen så är det fel strategi. Risk har jag inga som helst problem med. Tror att kortare lookback i alla fall minskar det problemet lite.
Citera
2017-09-28, 14:27
  #504
Medlem
slaeshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
En allvädersportfölj utan räntor är lite som att åka bil med flygplan eller vattna blommorna med sten; helt ologiskt då. Du använder inte längre strategin du talar om utan något annat helt annat.

Du verkar således ha missuppfattat själva essensen i strategin till den vida grad att du kanske bör ta dig en allvarlig funderare eller enkelt nog bara läsa på lite mer.

Att du förlorar under sommaren beror på att sommarmånaderna i regel går sämre. Googla 'sell in may' men notera att detta inte alltid är en sanning ty andra sanningar finns också som t ex att det i regel är bättre att vara investerad än att inte vara det.
Jag vet att jag inte följer hans strategi men jag är villig att ta större risk eftersom jag inte har så mycket. Hade jag haft mer hade jag inkluderat räntefonder också. Jag utgick från RikaTillsammans nybörjarportfölj men sålde av räntefonder allt eftersom. Jag undrar om det finns någon bransch som i regel går bra under sommaren? Har inte undersökt men hörde att fastighetsföretag gått bra senaste somrarna. Då jag har såpass lite skulle jag kunna sälja av allt och köpa något annat under somrarna - är ingen katastrof om jag förlorar mer än innan.

Hur funkar investeringsrobotarna då? Är det värt att testa eller tjänar man på att göra det själv?
__________________
Senast redigerad av slaesh 2017-09-28 kl. 14:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in