Citat:
Ursprungligen postat av
funinvester
Kan bara hålla med de andra super bra jobbat alltid spännande att läsa och förstår att det gått många timmar. Ser även att jag har lite att jobba på för att snyggt kunna se data från mina bakkörning. Var väldigt bra och tydliga bilder.
Jag hade missat att det kommit en "lång" ränte fond med det korta fina namet Nordea 1 - Long Duration US Bd BP SEK (
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/974382/nordea-1---long-duration-us-bd-bp-sek) Skulle vara intressant och se om sådan fond hjälper till. Då jag tycker i det senaste raset så fungerade ränte fonderna väldigt dåligt. Då den ungefär motsvarar den långa ränte fonden i en Golden Butterfly så har den ju en mer lik utveckling som guld och jag saknar något motsvarande i mitt fond universum. Ska se om jag kan få till en baktest körning med motsvarande data med. Jag återkommer om det ger något.
Jag är även glad att du nu mera ser guld som en viktig del då jag har kört mina tester så är guld den viktigaste för att få ner max draw down. Jag hade med guld i corona svackan i min AGG3 och det minskade helt klart max draw down men jag är osäker på om den på det hela var en plus affär men det gör modellen enklare mentalt att följa när de mesta faller.
Visualiseringarna är ganska viktiga när man sedan jämför och så, det gäller inte bara att få fram grunddatan man måste sedan också kunna göra lite jämförelser och t ex se på olika typer av data som över- underavkastning etc samt stressperioderna som är väldigt viktiga då man inte bara vill se vad som händer vid MAX stress utan även allmänt sura börsår (dvs ej lågkonjunktur men där det generellt sett går ned ändå osv som år 2011 och 2018).
Ett problem med Nordea Long Duration är antalet dagar för byten. Hela 3 + 3 dagar.
Avanza har warranter som skulle gå att spara i, 10, 20 och 30-åriga räntor om man önskar. Dock ej gratis att spara i.
-
Jag ser inte guld eller någon annan tillgång som någonting då det vore väldigt märkligt att lägga någon typ av subjektiv värdering i olika tillgångsslag. Vad vore vinsten i det?
Det jag sa var att guld med alla dessa kombinationer hamnade högre än förr vilket skiljer sig från tidigare resultat, det var mer ett konstaterande.
Att guld i regel går upp när "allt faller" är inte heller riktigt sant. Under Corona-dippen gick guld kraftigt ned och gick sedan upp när börserna gick upp. Dvs det har varit en positiv korrelation börsindex <> guld.
Vad som fortsatt gå upp när "allt går ned" är större valutor som USD/SEK och EUR/SEK. Att bara dundra in det som ofta går upp när allt går ned ... du får granska och jämföra backtesterna och se om det alltid har det utfall som du tror. Det är nämligen inte alls säkert då t ex guld istället kan leda till fler felsignaler varpå utfallen kan bli sämre på sikt ibland.
Den här idén om någon form av "magic bullet" ... bör man också se upp med. Inte för att vissa saker visat sig fungera något bättre utan för att risken att bli besviken när något sådant inte senare inträffar kan bli stor. Någon typ av backtest är alltså inte något som visar vad som sker i framtiden, det är
endast en indikation på vad som fungerat bättre och sämre
historiskt.