2020-10-24, 18:50
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Räkna ut vad? Det finns lite att räkna på. De flesta som har någorlunda aktiva strategier brukar ombalansera någon gång i halvåret eller så. Lite att räkna på och klarar man inte av att räkna så lite ... ja.
Hmm kanske borde skrivit i den andra tråden
Tänker att om den här tråden har 2000 inlägg och den andra 160 finns det sannolikt en relaterad video
Skulle vara kul att se "handson" eller "onscreen" rättare sagt
Citera
2020-10-26, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nej, då detta omgående skulle göra att det fanns stora incitament att skriva på ett sätt som då i större mån går ut på att få folk att börja betala för någon typ av tjänst och liknande. Något som i sin tur blir problematiskt och som är ett ständigt problem när det kommer till allt som rör finans.

Faktum är att finans och särskilt saker som rör olika upplägg, strategier, tyvärr är fullständigt förpestat av säljare som försöker sälja på dig och andra produkter av olika slag.

Varför är det ett problem?
Det är ett problem då informationen då alltid blir vinklad på så vis att man struntar i att seriöst prata och erkänna saker som t ex risk. Man struntar i att informera om fundamentala faktorer som att ingen känner till framtiden, att alla upplägg vid alla givna tillfällen kan slå snett osv (att det rentav är givet att så ibland sker). Saker som är kritiska för att faktiskt lyckas på lång sikt, saker som är kritiska för att år efter år fortsätta lägga pengar i en strategi.

Jag ska däremot någon gång framåt se över att skapa någon typ av strukturerad information och publicera denna online som hjälp till denna tråd då upplägget här på Flashback förmodligen är något rörigt för de flesta. Slagsidan kommer då att vara samma som i trådstarten, att göra ganska svåra koncept inom finans och makroekonomi betydligt enklare och hela tiden ha 100% praktiska tillvägagångssätt för alla olika upplägg och som alltid väl motiverade svar på varför något ser ut som det gör och inte ser ut på något annat sätt.

Notera dock att den här tråden aldrig varit tänkt som någon typ av slutgiltigt svar på hur någon ska göra utan mer är tänkt som en introduktion till olika upplägg och att läsaren sedan kan ta detta och utveckla vidare eller modifiera efter tycke. Inlägget om Hybridstrategier (finns länkat i senaste rapporten) är ett typexempel där man blandar olika koncept.

Tack för svaret och efter det förstår jag dig. Måste dock tacka för all tid och energi du lägger ner i den här gruppen - mycket professionellt. Hoppas läsarna inser vilken resurs det tillför.
Citera
2020-10-27, 23:09
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Vill tacka dig Sinewave för en fantastisk tråd och för ditt till synes outtömliga tålamod. Jag skall erkänna att jag inte har läst hela tråden men väldigt mycket och tyvärr instämmer jag med många tidigare att det är lite svåröverskådligt. (Men det beror ju inte på dig utan ligger snarare i forumets natur.)

Jag har starka funderingar på att börja spara i en MOM+AGG3 men har lite frågor.

Hur tar man hänsyn till UNRATE? Om jag har förstått det rätt så ligger du kvar i de fonder du har när UNRATE är över MA12.

Du har skrivit att MOM+AGG är den svåraste av strategierna, syftar du då specifikt på strategin med en fond och den historiskt höga MaxDD? För min del blir det en MOM+AGG3 som jag inte tycker verkar svårare rent praktiskt än exempelvis en TAA.

Har du postat ett spreadsheet för MOM+AGG3? (Jag kan tyvärr inte hitta det i tråden.) Jag har sett https://aztest.netlify.app/ men skulle föredra ett GS om det finns postat för att få till en överskådlig uppdelning av icke korrelerande tillgångsslag.
Hittade du gs?
Hittade detta
(FB) Kod kring fonder och portföljstrategier
Citera
2020-10-28, 20:34
Medlem
elbels avatar
Nybörjarfråga: Ska man vikta varje månad så det är t.ex. 20% fördelat på fem fonder?
Har en av fonderna gått väldigt bra är den ju mer än 20%
edit verkar kallas ombalansering och i tråden är det oftast va 12e mån

Sammanfattning, håller på att läsa igenom och sparat det som jag tycker är bra för nybörjare
Senast redigerad av elbel 2020-10-28 kl. 21:08.
Citera
2020-10-28, 21:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Nybörjarfråga: Ska man vikta varje månad så det är t.ex. 20% fördelat på fem fonder?

Sammanfattning, håller på att läsa igenom och sparat det som jag tycker är bra för nybörjare

Det beror på vilken strategi man tänkt sig, en fördel med 5x är att vikt ingen blir tämligen enkelt mot t ex 16.6667% om man har sex fonder.

De flesta brukar balansera om var sjätte eller var tolfte månad. Normalt är var tolfte, men läsarna av den här tråden brukar vilja göra lite mer än den typiske småsparare.

Spargorisont är iånågot som det mycket riktigt pratas lite om. Att jag inte skrivit något om det är för att de flesta luras in i att tro olika konstiga saker. Tumregeln är annars ganska enkel: längre sparhorisont = högre risk, kortare = lägre risk. Det finns inom sparhorisonter ganska lite att prata om.

Min egna sparhorisont är en liggande åtta. Att spara och investera är nämligen inget man bör sluta med, varför skulle man göra det? Det vore ytterst irrationellt.
Citera
2020-10-31, 07:41
Medlem
Hej, kom över detta index politisk oro:
https://www.policyuncertainty.com/index.html

Artikel kring detta:
https://www.marketwatch.com/story/this-index-tracks-economic-uncertainty-and-its-pretty-clear-about-whats-in-store-for-stocks-through- election-day-2020-07-24?mod=home-page

U.S. Economic Policy Uncertainty Index vs S&P 500 (1985-2020):
https://ei.marketwatch.com/Multimedia/2020/07/23/Photos/ZG/MW-IL069_uncert_20200723123004_ZG.jpg?uuid=c335d418-cd01-11ea-b068-9c8e992d421e

Inte helt hundra hur pålitligt det är men skulle kunna vara intressant som ytterligare indikator (likt UNRATE) i vissa strategier. Vad tror ni?
Senast redigerad av esoul 2020-10-31 kl. 08:11.
Citera
2020-10-31, 22:35
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esoul
Hej, kom över detta index politisk oro:
https://www.policyuncertainty.com/index.html

Artikel kring detta:
https://www.marketwatch.com/story/this-index-tracks-economic-uncertainty-and-its-pretty-clear-about-whats-in-store-for-stocks-through- election-day-2020-07-24?mod=home-page

U.S. Economic Policy Uncertainty Index vs S&P 500 (1985-2020):
https://ei.marketwatch.com/Multimedia/2020/07/23/Photos/ZG/MW-IL069_uncert_20200723123004_ZG.jpg?uuid=c335d418-cd01-11ea-b068-9c8e992d421e

Inte helt hundra hur pålitligt det är men skulle kunna vara intressant som ytterligare indikator (likt UNRATE) i vissa strategier. Vad tror ni?

Det finns ganska mycket man kan använda utöver UNRATE, se t ex SPY-COMP mm på Pauls investingforaliving.com:
https://investingforaliving.us/2020/08/11/combining-spy-comp-and-the-volatility-curve-models/

Ett problem som ganska fort uppstår när man gör saker mer komplicerade är dock att det blir betydligt enklare att ifrågasätta/ökar osäkerheten. Något som i sin tur kan ha som effekt att det hela blir svårare att följa. Att t ex använda något som UNRATE+MA12 är redan ett snäpp till i komplexitet om man inte är helt införstådd med varför; inte bara att man sett datan utan att man förstår kopplingen mellan en trendade högre arbetslöshet och något skakigare marknader osv (samt det faktum att detta inte nödvändigtvis betyder marknader som går spikrakt nedåt i flera år ... osv).

Men visst är det intressant i sig, men... sådant där måste stötas och blötas. Dvs backtestas ordentligt och få fram snitt etc.
Citera
2020-11-01, 02:59
Medlem
Citat:

Finns olika skolor för det.

En är "cut your losers and let your winners run". Det betyder att istället för att vikta tillbaka till 20%, så antingen låter man det vara, eller så säljer man de fonder som gått dåligt och allokerar mer till de som gått bra.

Sett över lång tid så är det den enda logiska strategin, tycker jag. Att se till att ha pengarna i sånt som går bra, varje år över 10-20 års tid.

Så jag skulle antingen sälja de som gåt dåligt, eller behålla dem som de är men fördela nytt kapital enbart till de fonder som gått bra senaste 3 månaderna.
Citera
2020-11-04, 11:02
Medlem
elbels avatar
Väntar med spänning på rapporten

Tanken med mom agg x är alltså att man tar de x första i standardlistan oavsett fondkategori, sorterat på 3 eller 6 månader? Om inte exit kriterium är uppfyllt

Det kan alltså bli alla x fonder i fastighetskategorin?
Tack!
Citera
2020-11-04, 13:28
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Väntar med spänning på rapporten

Tanken med mom agg x är alltså att man tar de x första i standardlistan oavsett fondkategori, sorterat på 3 eller 6 månader? Om inte exit kriterium är uppfyllt

Det kan alltså bli alla x fonder i fastighetskategorin?
Tack!

Mja, inte i 'standardlistan'. Det du kallar standardlistan är bara ett exempel, man kan ha vilken lista (grundurval) man önskar.

Ja, om du har AGG3 (dvs du håller 3 tillgångar) och i ditt grundurval av någon anledning har hela 3 fastighetsfonder kan det bli så att du blir sittande med 3 fastighetsfonder.

Just fastigheter är dock ett något 50/50 då fastigheter skiljer sig från land till land. Fastigheter i USA har inte direkt en 1:1 korrelation med fastigheter i Sverige. Se t ex finanskrisen där svenska fastigheter påverkades mindre medan amerikanska föll rätt ned i sopnedkastet. Vi hade ingen fastighetskris i Sverige under 2007-2008 jämfört med USA.

Det är lite där en annan typ av korrelation kommer in. Saker kan t ex korrelera en del under högkonjunktur men på olika vis under olika cykler. Att veta hur korrelationen ser ut hela tiden är i princip ett heltidsjobb men kortfattat kan man säga att jag sett bra resultat med att ha lite av varje men att ha mer tilt mot risk än ej.
Citera
2020-11-04, 17:31
Medlem
blink21s avatar
Hur ser ni på räntefonder i en golden butterfly strategi i dagens läge, läge att köra sparkonto istället?
Citera
2020-11-04, 17:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Hur ser ni på räntefonder i en golden butterfly strategi i dagens läge, läge att köra sparkonto istället?

I en Golden Butterfly tar man inte höjd för saker ur det korta perspektivet utan är alltid beredd på att precis vad som helst kan ske. Det är den typen av portföljers styrka.

Dess svaghet är givetvis att det går trender i vad som är bäst att sitta med för stunden osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in