Citat:
Ursprungligen postat av
bike99
Kollar jag tillbaka i min historik så är det jan-feb som står för nästan all förlust mot index iår. Jag var upp knappt 2% när index var upp 12-13%. Det är väl bara inse att man tappar så här ibland mot index när index går starkt eftersom jag låg i räntor när index gick upp brant. Kul att den här tråden finns där man kan bolla tankar. Och tack för dina grymma uppdateringar sinewave.
Historiskt finns alltid något skakiga år för en MOM+AGG, detta särskilt när marknaderna betett sig vad man kan kalla för "knepigt". År 2018 var ett skitår för index men de flesta klarade sig ändå hyffsat jämfört index och det var väl få (med en MOM+AGG) som inte slog index då (jag gick +4.3-4.4% för egen del om jag minns rätt). OMXSPI och t ex Avanza Zero gick år 2018 runt -7%. Det är också detta som är något knasiga med "i år" som mätdata då den helt exkluderar index kräftgång från år 2018 vilket gör jämförelsen något haltande.
Jag skulle aldrig räkna med att slå index under högkonjunktur faktiskt.

Det händer visserligen, men ...
Det enda mer säkra sättet att göra det på är att gå 100% svenska småbolag (om man vill slå svenskt index), men då skulle man också haft ett ganska trist år 2018 och inga möjligheter att dra i några nödbromsar direkt.