2019-11-05, 14:44
Medlem
bike99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Jag kör också en MOM+AGG3 @ 3m + MA6 och ligger i år +13.57%. Har inte legat över OMXSPI en enda gång i år. Närmaste var jag i augusti.

Jag har lite annorlunda fond-universum än vad som presenteras i sinewaves månadsrapporter men på det stora hela är det någorlunda lika. Något som skiljer sig åt är dock att jag gör mina byten den 26:e varje månad. Har märkt att när jag går in här och läser sinewaves månadsrapporter och samtidigt kollar igenom min egen lista igen så har det oftast ändrat sig en del från när jag gjorde mina byten.

Exempelvis min uppsättning denna månaden är (från 26:e oktober):
1. Länsförsäkringar Fastighetsfond A
2. Swedbank Robur Fastighet A SEK
3. Swedbank Robur Östeuropafond

Skulle jag istället gjort bytena idag:
1. Länsförsäkringar Fastighetsfond A
2. Swedbank Robur Access Asien
3. Swedbank Robur Fastighet A SEK

Swedbank Robur Östeuropafond kommer först på en nionde plats i listan.

Kul att det gått sämre för dig med, nej jag skojar. Men vi har väldigt lik utveckling iår iaf, vilket borde innebära att jag inte gjort nån radikal miss. Blev så fundersam bara när jag hörde om sinewaves utveckling i år.

Jag gör mina byten den 1:a varje månad. Denna månaden ligger jag i LF fastighet, Swedbank fastighet och Ryssland hoppade in igen.

Överlag känns momagg-strategin väldigt bra med en fin jämn kurva.
Citera
2019-11-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bike99
Kul att det gått sämre för dig med, nej jag skojar. Men vi har väldigt lik utveckling iår iaf, vilket borde innebära att jag inte gjort nån radikal miss. Blev så fundersam bara när jag hörde om sinewaves utveckling i år.

Jag gör mina byten den 1:a varje månad. Denna månaden ligger jag i LF fastighet, Swedbank fastighet och Ryssland hoppade in igen.

Överlag känns momagg-strategin väldigt bra med en fin jämn kurva.
Jag byter också 1:a, eller närmaste vardagen. Ligger på 16,26% i år med gårdagens kurser.
Citera
2019-11-05, 18:51
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bike99
Kollar jag tillbaka i min historik så är det jan-feb som står för nästan all förlust mot index iår. Jag var upp knappt 2% när index var upp 12-13%. Det är väl bara inse att man tappar så här ibland mot index när index går starkt eftersom jag låg i räntor när index gick upp brant. Kul att den här tråden finns där man kan bolla tankar. Och tack för dina grymma uppdateringar sinewave.

Historiskt finns alltid något skakiga år för en MOM+AGG, detta särskilt när marknaderna betett sig vad man kan kalla för "knepigt". År 2018 var ett skitår för index men de flesta klarade sig ändå hyffsat jämfört index och det var väl få (med en MOM+AGG) som inte slog index då (jag gick +4.3-4.4% för egen del om jag minns rätt). OMXSPI och t ex Avanza Zero gick år 2018 runt -7%. Det är också detta som är något knasiga med "i år" som mätdata då den helt exkluderar index kräftgång från år 2018 vilket gör jämförelsen något haltande.

Jag skulle aldrig räkna med att slå index under högkonjunktur faktiskt.
Det händer visserligen, men ...
Det enda mer säkra sättet att göra det på är att gå 100% svenska småbolag (om man vill slå svenskt index), men då skulle man också haft ett ganska trist år 2018 och inga möjligheter att dra i några nödbromsar direkt.
Senast redigerad av sinewave 2019-11-05 kl. 19:05.
Citera
2019-11-11, 16:48
Medlem
Såg att Nordnet uppdaterat sina villkor för att ta del av det så kallade "Knock-out lånet". Fonder med belåningsvärden från 70% och uppåt räknas med om man vill använda dessa för att belåna portföljen (till mer förmånlig ränta än ett vanligt blancolån).

Dessvärre ligger Pacific Precious belåningsvärde på 60%. Tyvärr ytterligare en anledning (förutom hög avgift) att titta på ett alternativ. Som jag har förstått det så finns det inget sådant idag, men tänkte iaf slänga ut frågan här så fler kan få tycka till/tipsa om något bättre alternativ än PP för guldexponering.
Citera
2019-11-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Såg att Nordnet uppdaterat sina villkor för att ta del av det så kallade "Knock-out lånet". Fonder med belåningsvärden från 70% och uppåt räknas med om man vill använda dessa för att belåna portföljen (till mer förmånlig ränta än ett vanligt blancolån).

Dessvärre ligger Pacific Precious belåningsvärde på 60%. Tyvärr ytterligare en anledning (förutom hög avgift) att titta på ett alternativ. Som jag har förstått det så finns det inget sådant idag, men tänkte iaf slänga ut frågan här så fler kan få tycka till/tipsa om något bättre alternativ än PP för guldexponering.

Pacific precious är värdelös inte minst med tanke på avgiften och tyvärr finns inget bra och billigt alternativ just nu till guldexponering förutom att ha det fysiskt vilket jag själv föredrar, men vill också att det ska komma ett bra värdepapper som följer guldpriset så man kan ha en del där för att rebalansera och ta del av volatiliteten, men just nu finns det inget.

Hört att Avanza skulle släppa en guld tracker men inte hört något mer sen dess.
Citera
2019-11-12, 14:18
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Hört att Avanza skulle släppa en guld tracker men inte hört något mer sen dess.

Den kom för några veckor sedan: https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1010568/guld-ava
Citera
2019-11-13, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Den kom för några veckor sedan: https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1010568/guld-ava

Oj missat det nice, 0,39% avgift mycket bra denna lär det bli för rebalansering mellan guld och aktier. Tar denna framför pacific precious varje dag, visst det är en tracker och inget fysiskt guld men enligt mig bör majoriteten av ens guldinnehav vara fysiskt och sen max hälften av det i ett värdepapper likt denna för att kunna rebalansera utan massa kostnader.

Någon som har denna?
Citera
2019-11-20, 18:11
Medlem
Ungefär hur ofta bör man ombalansera en TAA-strategi?

Vid ett givet tidsintervall eller vid en given gräns för hur mycket en tillgång kan avvika från standardviktningen?
Citera
2019-11-20, 18:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Ungefär hur ofta bör man ombalansera en TAA-strategi?

Vid ett givet tidsintervall eller vid en given gräns för hur mycket en tillgång kan avvika från standardviktningen?

En gång per år är alldeles lagom. TAA-strategin är inte särskilt aggressiv trots allt. Man kan visserligen göra den mer aggressiv om man önskar, men... ja. Jag har inte sett några särskilda test där aggressiva ombalanseringar ger något särskilt.
Citera
2019-11-21, 23:30
Bannlyst
Funderar på att köpa samtliga fonder som har fem stjärnor från morningstar😃
Vad tycks?😃
Citera
2019-11-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Funderar på att köpa samtliga fonder som har fem stjärnor från morningstar😃
Vad tycks?😃