2011-05-17, 11:41
Medlem
essentiellas avatar
kul med en växjötråd!

hittade en liten intressant UE grej häromveckan borta vid järnvägen vid trummern (vid kraftverket?)

var iaf en liten gjuten jordkällare med krokar i taket, någon pundare hade nog varit där förut, hittade tidningar från 1990 bland annat, och en burk bullens pilsnerkorv, uppäten.

vad kan den ha används till?, den var som sagt gjuten i rejäl betong men ändå ganska liten, och som sagt, krokarna i taken...
Citera
2011-05-17, 11:44
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Dom där missade jag under mitt besök på slakteriet, var de öppna när slakteriet fortfarande fanns(2009)?

Jag var nog där 10 gånger utan att hitta dem faktiskt. Så troligtvis gick man genom vaktbyggnaden och ner i kulverten.
Citera
2011-05-20, 02:42
Medlem
LågOchLångsam tack för trevliga bilder.

Nej tunneln från Oljelagret kanske inte mynnar ut så nära kyrkan, har inte lokaliserat den själv. Men jag tror hursomhelst att den kan vara en del av det rykte som nämndes tidigare i tråden om ett tunnelsystem som innefattade en kyrka.
Detta är vad jag fått höra om de olika "punkterna" i som nämndes:

KLS:
Utöver den nämnda personaltunneln under Lilsjögatan till kontorsbyggnaden så ska det ha funnits tunnel för djur under Blädingevägen. Denna tunnel ska ha använts för att flytta djur från auktionskammaren till slakteriet. Denna tunnel borde alltså ha mynnat någonstans i området vid bensinpumparna.

Rönnemyr:
Det ska finnas/ ha funnits ett centralt skyddsrum tillgängligt från ett flertal av husen i området, detta borde väl röra sig om någon typ av befolkningsskyddsrum. Så någon form av tunnlar skulle kunna finnas här. Hemvärnet ska även ha/ha haft någon typ av förråd i området.

Hallanäset:
Under källaren i det gamla sjukhemmet finns mycket riktigt ett skyddsrum som ska ha tillhört hemvärnet. Här ska även ha funnits ett mindre drivmedelsförråd.

Givetvis finns det inget tunnelnät som sammanbinder dessa platser.
Citera
2011-05-20, 22:49
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruket
LågOchLångsam tack för trevliga bilder.

Nej tunneln från Oljelagret kanske inte mynnar ut så nära kyrkan, har inte lokaliserat den själv. Men jag tror hursomhelst att den kan vara en del av det rykte som nämndes tidigare i tråden om ett tunnelsystem som innefattade en kyrka.
Detta är vad jag fått höra om de olika "punkterna" i som nämndes:

KLS:
Utöver den nämnda personaltunneln under Lilsjögatan till kontorsbyggnaden så ska det ha funnits tunnel för djur under Blädingevägen. Denna tunnel ska ha använts för att flytta djur från auktionskammaren till slakteriet. Denna tunnel borde alltså ha mynnat någonstans i området vid bensinpumparna.

Rönnemyr:
Det ska finnas/ ha funnits ett centralt skyddsrum tillgängligt från ett flertal av husen i området, detta borde väl röra sig om någon typ av befolkningsskyddsrum. Så någon form av tunnlar skulle kunna finnas här. Hemvärnet ska även ha/ha haft någon typ av förråd i området.

Hallanäset:
Under källaren i det gamla sjukhemmet finns mycket riktigt ett skyddsrum som ska ha tillhört hemvärnet. Här ska även ha funnits ett mindre drivmedelsförråd.

Givetvis finns det inget tunnelnät som sammanbinder dessa platser.

Har extrem koll på vart den mynnar ut. Har kommit upp genom den en gång.

KLS: Stämmer nog att det fanns en tunnel, men den borde väl ha mynnat ut vid auktionskammaren som låg en bit bortom macken. Jag var där första gången 07 tror jag och då fanns auktionskammaren kvar men jag såg inga spår av någon tunnel.

Ligger inte Rönnemyr tämligen centralt i Alvesta? Tycker det rent spontant känns dumt att ha militära förråd där. Speciellt med folkrätten odyl i åtanke.
Citera
2011-05-21, 19:48
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeeJay
...........Med andra ord, anledningen till att jag funderar på om dessa tunnlar finns är att hitta en alternativ väg till området under min lägenhet... Tror hyresvärden blir grinig om jag börjar hacka mig genom golvet...

Tunnelrykten är seglivade !
När det gäller flerfamiljshus kan jag berätta av jobberfarenhet att det inte finns några "tunnlar" i sådana hus ,det närmaste man kan komma är dom s.k rörsschakten dvs korta "tunnlar" som innehåller ledningar för värme-vatten-avlopp-el-tele ledningar ,smala och dåligt upplysta med jordgolv är dom helt ointressanta,dessa rörsschakten är inte heller speciellt vanligt förekommande.

Däremot finns det oftast ett omfattande kulvertsystem under olika typer av sjukvårds och äldrevårdsanläggningar.
Citera
2011-05-22, 11:21
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Jag var nog där 10 gånger utan att hitta dem faktiskt. Så troligtvis gick man genom vaktbyggnaden och ner i kulverten.

Citat:
Ursprungligen postat av bruket
KLS:
Tackar för infon, tråkigt att de inte finns kvar. Märkligt att några aktiva slakterier har samma sorts tunnlar än idag, varför? T.ex. Scan i Kristianstad har en tunnel som går under en väg.
Citera
2011-05-23, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam

KLS: Stämmer nog att det fanns en tunnel, men den borde väl ha mynnat ut vid auktionskammaren som låg en bit bortom macken. Jag var där första gången 07 tror jag och då fanns auktionskammaren kvar men jag såg inga spår av någon tunnel.

Har läst igenom hela tråden och kände nu att jag var tvungen att bli medlem bara för att kunna vara med i snacket!

Angående tunnlen under blädingevägen så syns mynningen av den fortfarande ovan mark, den syns precis i asfaltskanten på den nyasfalterade planen. precis i hörnet mot järnvägsövergången.
Jag var nämligen med och gjorde markarbetet där inför asfalteringen av planen i april.

Föresten, har ni hört om tunnlen mellan katedral och teknikum? skoja bara!
Citera
2011-05-27, 00:38
Medlem
Benedictuss avatar
Tunneltråd? Bor en bit utanför Växjö, här ska finnas en underjordisktunnel som snapphanarna använde.
Citera
2011-06-02, 12:04
Medlem
http://www.ladda-upp.com/bilder/53884/vaxjobilden

Här finns en tunnel, ingång är precis där jag visar med pilen, jag testade för x antal år sedan att ta mig in i denna tunnel, jag kom en bra bit, visar hur jag uppfattat att denna tunnel leder.

http://www.ladda-upp.com/bilder/53885/vaxjobilden
Citera
2011-06-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollower
http://www.ladda-upp.com/bilder/53884/vaxjobilden

Här finns en tunnel, ingång är precis där jag visar med pilen, jag testade för x antal år sedan att ta mig in i denna tunnel, jag kom en bra bit, visar hur jag uppfattat att denna tunnel leder.

http://www.ladda-upp.com/bilder/53885/vaxjobilden

Rätta mig om jag har fel nu men din "tunnel" är ett betongrör (över en meter i diameter) som det rinner vatten från Biskopsgölen i. Du har alltså krypit ungefär så långt som den andra bilden visar? Borde ju inte finnas så mycket syre där inne direkt.
Citera
2011-06-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r42
Rätta mig om jag har fel nu men din "tunnel" är ett betongrör (över en meter i diameter) som det rinner vatten från Biskopsgölen i. Du har alltså krypit ungefär så långt som den andra bilden visar? Borde ju inte finnas så mycket syre där inne direkt.

Nu har jag inte varit nere i Växjö på ett bra tag, men senast jag var där så var det vatten första 50-70 meterna. Sen kommer man in i större system, antar att det är både avlopp och et som ligger i dessa rör. Efter de första 70 meterna, kan man gå upprätt, och det finns så att säga dörrar att öppna. man kommer bort till lägenheterna på framnäsvägen, det borde gå att komma in i deras underjordiska garage, men det är stopp
Citera
2011-06-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
För den som är intresserad kan jag nämna att Räppeanläggningen består av en yttre och en inre del.

Den yttre är lager/förråd, vad som lagras exakt vet jag inte, men det är nog inget spännande.

Det finns även en inre del för vilken sekretessen är (betydligt) högre. Enligt den information jag fått är den inre delen avsedd att använda i "skymningsläge", vad det nu innebär. Vem som ska flytta dit vid "skymningsläge" vet jag inte, antingen kommungubbarna eller ett gäng militärer antar jag.

Kanske till föga hjälp, men väl sann info från verkliga livet. Jag levererade för ca 10år sedan data-backuper på veckobasis från ett större företag i Växjö till berget i Räppe. På företaget hette det att det bara var ett förråd med massa gammal skit (kläder tält etc). De tog iaf emot backuperna strax innanför grind no2, mer vet jag inte :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in