2009-03-24, 00:35
Medlem
Kul tråd! Inte för att jag är typen som kryper ner i okända tunnlar men jag fascineras väldigt mycket av platser övergivna av människan. Synd att Växjöområdet verkar vara relativt tomt på ödeplatser.

Har sett att ni har pratat om I11:s gamla övningsområde, vad finns det mer där ute att se? Har vart nere i två värnliknande saker och kollat, mycket intressant och lagom spännande

Har även kollat en del uppe på Kvälleberg där finns det en hel del luckor och ventiler ute i skogarna, även en del betongfundament mellan träden, är detta något övergivet eller tillhör det den aktiva anläggningen nere vid Stora Räppevägen?

Har själv inte varit uppe och kollat i Notteryd, finns det något skoj att kika på där? läser man om naturreservatet på Länsstyrlsens sida ser de lovande ut:

"Mitt under brinnande världskrig anlades i början av 1940-talet ett militärt övningsfält vars verksamhet man än i dag kan se spår av i form bunkrar, skyttevärn och skjutbana med vallar och kulfång."

Citat:
Ursprungligen postat av mrBateman
Kom på en annan sak jag undrade. Han k4någonting hade bilder på en villa i Lessebo som tydligen fungerat som någon central för något militärt. Vore kul om man fick reda på lite om den! Liksom undra va grannarna trodde när de kom okända människor hela tiden kanske på sena nätter!

Jag växte upp granne med detta hus och kan säga att det inte alls var så spännande. Vi lurades att tro att hemvärnet ägde huset så det var inte så konstigt att det någon gång ibland skymtades militärer runt huset. Dock så var det nästan alltid helt öde. Och på den tiden var det ofta militärer på orten, trafiken mellan I11 och Kosta läger gick rakt igenom orten och utanför huset i fråga. Starkaste minnet jag har var när just "hemvärnet" hade
en övning i kvarteret då några skulle inta huset medans andra försvarade det. Pangpang i kvarteret i flera timmar - askul för en 10-12 åring

Blev dock lite paff när jag läste i Kalla Krigets Kronoberg vad som egentligen försegick i den här villan.

Och på tal om UE så kan jag tipsa om att Galleriet i Alvesta järnvägsstation har en utställning om grafittin inne på gamla slakteriet, KLS!
Citera
2009-03-24, 17:12
Medlem
LågOchLångsams avatar
Finns en am.slinga i skogen runt Sundet. För den som är bevandrad och besitter intresset kan man se otroligt många spår av den militära närvaron. Bla kryllar det av olika värn/skyttegravar och annat mysigt.

Ute i Notteryd finns inte så mycket att se, eller jag hittade inte så mycket. Men det ska enligt uppgift finnas en del kvar. Vet att FortV var där så sent som 2007 och gjorde återställningsarbeten.

Har en jädra massa bilder från I11:s övningsområden. Ska göra en ordentlig genomsökning av området kring sundet när värmen har återvänt.

Finns faktiskt mer än man tror i trakterna kring Växjö.
Citera
2009-03-24, 23:04
Medlem
mrBatemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Finns en am.slinga i skogen runt Sundet. För den som är bevandrad och besitter intresset kan man se otroligt många spår av den militära närvaron. Bla kryllar det av olika värn/skyttegravar och annat mysigt.

Ute i Notteryd finns inte så mycket att se, eller jag hittade inte så mycket. Men det ska enligt uppgift finnas en del kvar. Vet att FortV var där så sent som 2007 och gjorde återställningsarbeten.

Har en jädra massa bilder från I11:s övningsområden. Ska göra en ordentlig genomsökning av området kring sundet när värmen har återvänt.

Finns faktiskt mer än man tror i trakterna kring Växjö.

Kom på att jag faktiskt vart ute där i skogarna kring Sundet, men detta var mitt i natten så såg ju givetvis inte ett dyft:P

Herr Långochlångsam får gärna lägga upp bilder på sina upptäckter
Citera
2009-03-25, 14:21
Medlem
Quantilhos avatar
Slår samman med en annan tråd av liknande karaktär

/Mod
Citera
2009-03-25, 18:52
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrBateman
Kom på att jag faktiskt vart ute där i skogarna kring Sundet, men detta var mitt i natten så såg ju givetvis inte ett dyft:P

Herr Långochlångsam får gärna lägga upp bilder på sina upptäckter

Den obligatoriska följdfrågan blir givetvis, vad fan gör man där mitt i natten?

Kan lägga upp lite bilder på bloggen under kvällen om jag hinner, annars blir det i helgen.

Tveka inte på ett PM om du har fler frågor.

Heter förövrigt LågOchLångsam inte Lång
Citera
2009-03-25, 22:37
Medlem
LågOchLångsams avatar
Bloggen uppdaterad med bilder.
Citera
2009-03-25, 23:47
Medlem
underrs avatar
Citat:
Bloggen uppdaterad med bilder.

Måste säga att du hade en ganska intressant blogg!
Funderar på det skyddsrummet som var framför posten. Bryta upp låset borde ju inte vara något problem?
Citera
2009-03-26, 00:20
Medlem
mrBatemans avatar
Citat:
Den obligatoriska följdfrågan blir givetvis, vad fan gör man där mitt i natten?

Kan lägga upp lite bilder på bloggen under kvällen om jag hinner, annars blir det i helgen.

Tveka inte på ett PM om du har fler frågor.

Heter förövrigt LågOchLångsam inte Lång

Haha ja du, några vänner drog ut mig ditt mest för att skrämma skiten ur mig. Inte märkvärdigare än så. '

Ber om ursäkt för misstaget och ska genast kolla in bloggen Hör säkert av mig per PM då jag just för tillfället har mycket tid att döda kring dagarna..
Citera
2009-03-26, 10:09
Medlem
-SWE-ViGGENs avatar
sista sidan ooops
Citera
2009-03-26, 10:50
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underr
Måste säga att du hade en ganska intressant blogg!
Funderar på det skyddsrummet som var framför posten. Bryta upp låset borde ju inte vara något problem?

Tack tack.

Tror inte häller det är ett problem, men sen kommer givetvis problemet när man lämnar det öppet. Finns gott om pack i stan. Får ta och köpa ett lås och sätta dit efteråt.
Citera
2009-03-26, 17:11
Medlem
underrs avatar
Citat:
Tack tack.

Tror inte häller det är ett problem, men sen kommer givetvis problemet när man lämnar det öppet. Finns gott om pack i stan. Får ta och köpa ett lås och sätta dit efteråt.

Jodå gott om hänglås har jag hemma så får väl låsa efter mig.
Men du har inte varit nere där och kollat eller var du bara ute?
Citera
2009-03-26, 19:21
Medlem
underrs avatar
Glömde även fråga om hur det är med larm. Tror du det är larmat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in