2003-10-10, 10:57
Citat:
Ursprungligen postat av Keel Lorentz
Finns ju bra mycket tunnlar under Katedralskolan, fast jag vet inte hur lätt det är att komma åt dom efter dom byggt om i källaren. Har ju alltid gått rykten om att det går att ta sig hela vägen bort till teknikum men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det, var dock nere under katedral när dom höll på att bygga om för ett antal år sedan och tunnlarna verkade sträcka sig rätt långt.
Under torget sägs det också att det finns tunnlar som går mellan residenset och Statt, men jag vet ine om det är sant heller.
Något jag har funderat på är vad som finns under stationstrappan, vet inte hur det ser ut efter dom byggt det nya stationshuset men innan var det ju två feta ståldörrar där, borde varit en trappa som ledde nedåt bakom...
Under torget sägs det också att det finns tunnlar som går mellan residenset och Statt, men jag vet ine om det är sant heller.
Något jag har funderat på är vad som finns under stationstrappan, vet inte hur det ser ut efter dom byggt det nya stationshuset men innan var det ju två feta ståldörrar där, borde varit en trappa som ledde nedåt bakom...
1. Min erfarenhet är att man hade tillgång till bra mycket mer tunnlar från Teknikumhållet än från Katedralhållet. På Teknikum fanns bl a utrymmen där golv inte hade gjutits och golvet bara var täckt med singel. Har också hört ryktet om tunnel Katedral-Teknikum. Vissa skolor etc. "fanns med" i civilförsvaret och skulle i händelse av krig fungera som sjukhus och andra viktiga saker. Jag säger inte att Katedral och/eller Teknikum slulle vara det, men OM det är så finns det ju en anledning att tro att det finns en sån tunnel. Dagens sanning är dock att vaktmästarna på Katedral hade intrett ett rum med säng och TV nere i källaren för att kunna slöa på jobbet, det såg jag själv när jag gick där.
2. Tunnel mellan residenset och Statt? Aldrig hört talas om men det vore coolt som fan om landshövdingen hade egen ingång på stadshotellet :-)
3. Under stationstrappan fanns (finns?) transformatorer. Vet ej exakt hur utrymmet såg ut, men jag har hört det från säker källa. Det är rätt vanligt att sådana byggs in i städerna så att man inte ska gå och pilla på dom.