2003-10-10, 10:57
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keel Lorentz
Finns ju bra mycket tunnlar under Katedralskolan, fast jag vet inte hur lätt det är att komma åt dom efter dom byggt om i källaren. Har ju alltid gått rykten om att det går att ta sig hela vägen bort till teknikum men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det, var dock nere under katedral när dom höll på att bygga om för ett antal år sedan och tunnlarna verkade sträcka sig rätt långt.

Under torget sägs det också att det finns tunnlar som går mellan residenset och Statt, men jag vet ine om det är sant heller.

Något jag har funderat på är vad som finns under stationstrappan, vet inte hur det ser ut efter dom byggt det nya stationshuset men innan var det ju två feta ståldörrar där, borde varit en trappa som ledde nedåt bakom...

1. Min erfarenhet är att man hade tillgång till bra mycket mer tunnlar från Teknikumhållet än från Katedralhållet. På Teknikum fanns bl a utrymmen där golv inte hade gjutits och golvet bara var täckt med singel. Har också hört ryktet om tunnel Katedral-Teknikum. Vissa skolor etc. "fanns med" i civilförsvaret och skulle i händelse av krig fungera som sjukhus och andra viktiga saker. Jag säger inte att Katedral och/eller Teknikum slulle vara det, men OM det är så finns det ju en anledning att tro att det finns en sån tunnel. Dagens sanning är dock att vaktmästarna på Katedral hade intrett ett rum med säng och TV nere i källaren för att kunna slöa på jobbet, det såg jag själv när jag gick där.

2. Tunnel mellan residenset och Statt? Aldrig hört talas om men det vore coolt som fan om landshövdingen hade egen ingång på stadshotellet :-)

3. Under stationstrappan fanns (finns?) transformatorer. Vet ej exakt hur utrymmet såg ut, men jag har hört det från säker källa. Det är rätt vanligt att sådana byggs in i städerna så att man inte ska gå och pilla på dom.
Citera
2005-05-16, 23:16
Medlem
Någon som vet om några övergivna kåkar/industrier i Växjö?
Gärna runt hovshaga, araby, centrum-hållet...tvekar på om det finns så centralt dock.

Hur va det med gamla Lugnet ut mot Kronoberg, har för mig sen barnsben att det stod tomt där länge? Nu är det väl bostäder dock...
Citera
2005-05-17, 10:59
Medlem
Jag vet inga direkta hus. Det finns väll endel industrier nere vid gammla fläkten fast jag vet inte om det är produktion i dom eller inte. Ute vid i11 finns det väll bara gammla bunkrar
Citera
2005-12-11, 00:33
Medlem
UE i Växjö

.. nån som skulle kunna ge tips/ledtrådar om ue ställen i växjö, skulle jag bli riktigt tacksam för en PM.. och jag har letat men =S

tro inte att jag vill ha allt serverat på silverfat då är det liksom ingen mening, men skulle ändå vara tacksam för tips
Citera
2005-12-11, 02:56
Medlem
hejsan

Hejsan har pm:at ett bra UE tips till dig ang. Växjö. Handlar om en flera kilometer lång tunnel. Kanske kännd vad vet jag.

Skulle dessutom vilja ha "Pias" bilderna mailade till mig om det går bra.
Citera
2005-12-11, 12:48
Medlem
Kolla inkorgen på din mail ;D
Citera
2005-12-11, 20:45
Bannlyst
är också lite intresserad, så släng iväg ett mail om du har något skoj att berätta (ticex[at]idgmail.se)

Ge bara någon ledtråd, roligare så
Citera
2005-12-11, 21:16
Medlem
rausings avatar
Sammanfogade ichisebes nya tråd med en äldre diskussion om samma ämne.

/Moderator
Citera
2005-12-27, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David_22
Hejsan har pm:at ett bra UE tips till dig ang. Växjö. Handlar om en flera kilometer lång tunnel. Kanske kännd vad vet jag.

Skulle dessutom vilja ha "Pias" bilderna mailade till mig om det går bra.

Du tror int att du skulle kunna PM:a UE tipset till mig med . Skulle bli jätteglad:P
Citera
2005-12-29, 18:39
Medlem
Växjö (sammanfogat /mod)

Nått tips/ledtråd på rätt enkelt ställe i växjö?

är inte alltför skicklig så typ inte för värsting saker :P
Citera
2005-12-29, 18:48
Medlem
mishimas avatar
Skulle offra min högerarm för ett besök i Staglaberget...

För ni som är mer intresserade kom tidigare i höstas boken "Kalla krigets Kronoberg". En kartläggning av gamla bunkrar och skyddsrum i Kronoberg, jävligt spännande.
Citera
2005-12-29, 18:52
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichisebe
Nått tips/ledtråd på rätt enkelt ställe i växjö?

är inte alltför skicklig så typ inte för värsting saker :P

Här är ett ganska enkelt objekt i Växjötrakten.

Blir dock lite bökigt mot slutet, men jag tror nog att även en ovan kille fixar det.

Jag har lagt ut en bild här:
http://www.vaxjobgk.se/DSC00197.JPG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in