2005-12-29, 19:58
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Skulle offra min högerarm för ett besök i Staglaberget...

För ni som är mer intresserade kom tidigare i höstas boken "Kalla krigets Kronoberg". En kartläggning av gamla bunkrar och skyddsrum i Kronoberg, jävligt spännande.

UC Syd hade man en hel del kontakt med när man gjorde lumpen. Tyvärr fick man aldrig komma dit på besök.

Du har inte ISBN nummer på boken? Hittar inget när jag söker på titeln.
Citera
2005-12-29, 20:16
Medlem
Perriss avatar
Sammafogade igen.

/moderator
Citera
2005-12-29, 20:36
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
UC Syd hade man en hel del kontakt med när man gjorde lumpen. Tyvärr fick man aldrig komma dit på besök.

Du har inte ISBN nummer på boken? Hittar inget när jag söker på titeln.

Befinner mig 20 mil från min bok.

Men du kan läsa om den här. http://www.sr.se/cgi-bin/kronoberg/n...artikel=618579

Samuel Palmblad heter författaren. Det är Smålands Museum som har gett ut den.
Citera
2005-12-29, 23:10
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
* Flygvapnets gamla sambandscentral mitt emot simhallen
* I11:s gamla övningsområde, värn o bunkrar

Ok, för att förtydliga en gång för alla så är det alltså denna sambandscentral som ligger insprängd i Staglaberget, dvs den kulle/berg som "Loket" ligger i början av och som i nordväst sluttar ner mot landstingets lokaler.
Citera
2006-03-28, 20:04
Medlem
Franchi_414s avatar
UE i växjö, Tråden som ja lovade.

Som nämnts i en annan låst tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av Franchi_414
Som liten befann jag mig mycket i staden Växjö, i en annan UE tråd pratas det om en gång som går mellan två skolor som ska används vid krig, mycket intressant då jag som liten (7 8 år) lekte i skogarna runt Växjö och fann en väl dold brunn som vilken annan brunn som helst, brunnen var kanske 30 cm bred, att leka i den här var självklart, i brunnen visades det dock att det var en tunnel som gick rätt in mot stan (och en av skolorna) men min rädsla för de tarantella stora spindlarna fick mig genast att krypa upp igen, det här är inget jag har funderat på fören jag läste om UE och växjö. Sen dess har jag inte varit där och inte brytt mig om det. Min upptäckt som liten är kanske inte världens fräckaste, men garanterat oupptäckt de senaste årtiondena iaf, jag ska till sommaren/våren tillbaks till växjö och nu när man har nyttjat ett nytt intresse ska jag ta mig till brunnen och underjordsgången, självklart kommer jag ha kamera med mig (hur dum får man va om man inte har det) jag kommer ta reda på om det bara är något skräp eller om det faktiskt är den beryktade bortglömda tunneln.

Sagt och gjort gott folk, efter en fest i Göteborg mellanlandade jag hos en tjej i Växjö, efter diverse aktiviteter med den goda tjejen gav jag mej av på morgonen för att söka upp min barndomsbrunn. Med kameran i högsta hugg traskade jag i skog och mark och fann till sist brunnen i skogen, eftersom inget var planerat hoppade jag bara ner och fotade lite grann, tanken var att ja ska tillbaks imorgon (onsdag 03/28) men den jävla arbetsförmedlingen ringde och ville att ja skulle komma på ett möte på torsdag, så blir det ingen mer aktivitet ikväll får ja nog nöja mej med fotona jag tog, det är för mej inget jätte häftigt men för er andra kanske det är kul å se, är det någon som kan hjälpa mej länka upp bilderna, skicka ett pm tack.
Citera
2006-03-29, 16:15
Medlem
Idioteques avatar
Spännande, eftersom jag bor i närheten av växjö så skulle det vara trevligt att se bilderna.
Citera
2006-03-29, 17:23
Medlem
Franchi_414s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioteque
Spännande, eftersom jag bor i närheten av växjö så skulle det vara trevligt att se bilderna.
Eftersom intresset att se århundrades bilder verkar va ganska svagt, så skickar jag dej som är intresserad ett PM bara. moderatorn kan slänga tråden, låsa den och kasta bort nyckeln åt hell, mina bilder kommer jag ta med mej i graven.
Citera
2006-03-29, 17:29
Medlem
ischs avatar
Tror du vi skall gå ne på knä och snällt be om dina bilder så tror jag du har missuppfattat folket på FB en smula. Personligen tycker jag att du kan stoppa upp bilderna i röven om det nu är så att det skall trugas.
Citera
2006-03-29, 17:53
Medlem
Franchi_414s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Tror du vi skall gå ne på knä och snällt be om dina bilder så tror jag du har missuppfattat folket på FB en smula. Personligen tycker jag att du kan stoppa upp bilderna i röven om det nu är så att det skall trugas.

Ja trodde iaf att intresset var större, än att bara se söndersparkade väggar i övergivna hus och dörrar som är låsta med stora hänglås.
Eftersom ja hade lovat bilder då intresset för dem va stort, räknade jag med att någon skulle höja på ögonbrynen då ja väl fixade dem,
Citera
2006-03-29, 18:11
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franchi_414
Ja trodde iaf att intresset var större, än att bara se söndersparkade väggar i övergivna hus och dörrar som är låsta med stora hänglås.
Eftersom ja hade lovat bilder då intresset för dem va stort, räknade jag med att någon skulle höja på ögonbrynen då ja väl fixade dem,

Lägger du upp dom så lär intresset iallafall inte minska...
Citera
2006-03-29, 20:58
Medlem
Dubbelespressos avatar
Om det gör något så är jag jätteintresserad, uppa bilderna!
Citera
2006-03-29, 22:08
Medlem
Franchi_414s avatar
Jag lägger väl upp bilderna då

http://www.tinypic.com/view/?pic=sl38ch
Den första är ingången, dold under en stållucka är det vi ser, ner till botten är det väl lite mer än ca 2 meter

http://www.tinypic.com/view/?pic=sl39n7
Nästa är gången, jag gick väl (vad som känns som) ett par hundra meter in mot staden från skogen, innan jag vände om,

När man tittar på bilderna får man ingen känsla av hur stort det är, men jag gick upprättad iaf, och jag är väl ca 185.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in