Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Nu får du hjälpa mig att tänka.
Man ska ha kamrem för då måste man byta vattenpumpen också. Är det vad du säger?
Det är ju helt åt helvete att överhuvudtaget driva vattenpumpen med kamremmen. Kamrem heter timing belt på engelska. Vattenpumpen behöver ingen exakt timing utan kan drivas med en vanlig kilrem eller t.o.m. elmotor.
Med kamrem så byter man vattenpumpen för att det är en risk att lagret på hjulet som driver vattenpumpen kan vid glapp göra att remmen kuggar ur eller ramlar av. Inte att vattenpumpningen skulle sluta fungera.
Vattenpumpar var det nog väldigt liten omsättning på förr i tiden då den drevs med samma kilrem som drev generatorn (och fläkten innan dess).
Nej, nu har du nog misförstått mig dessvärre. Beklagar om jag var otydlig, det får gå på min räkning så att säga. Det jag säger är att vattenpumparna nästan utan undantag (tror Hilux är regeln som bekräftar undantaget men nu har jag tagit en del av påskvinet så hoppas jag är ursäktad om jag har fel) drive av just kammen, rem eller kedja. En vattenpump slits precis som alla andra mekaniska/hydrauliska/elektiska delar och behöver bytas med vissa mellanrum. När kamremmen bytes så bytes också pumpen, alltså blir den bytt med vissa intervaller, för remmen har de flesta respekt för. När remmen är bytt mot kedja (och BMW hatarna kan ryka och resa, för mina BMWs har aldrig haft kedjefel) så blir dessvärre ofta pumpen bortglömd. Inte vid servicar vid respektabla verkstäder, men ibland annars, speciellt som den "heliga remintervallen" inte är lika helig längre, det är ju en kedja och den ska ju i utgångspunkten vara evigt (låt oss för argumentationens skull glömma efterstramning).
Är du nu med i hur jag tänker?
PS: generatorremmar och liknande blir fortfarande bytta med jämna mellanrum, vilken rem/kedja dom byts ihop med spelar mindre roll, bara dom blir bytta.