2017-04-12, 10:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Så min Nissan Note med kamkedja räknas som exklusiv? Det var trevligt att läsa.

Du fick veta det av en som säger sig inte veta.
Det är inte speciellt exklusivt men bäst.
Citera
2017-04-12, 10:07
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du fick veta det av en som säger sig inte veta.
Det är inte speciellt exklusivt men bäst.

Håller med, kamkedja känns som det bästa alternativet. Det gäller dock att vara noggran med oljebyten, annars kan det bli problem. Sedan har det funnits några VW-modeller med kamkedja som har varit katastrof men det var mer något knas med modellen.

Överlag, kamkedja känns mycket skönare som bilägare.
Citera
2017-04-12, 10:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Nej, du har större friktionsförluster i en kedja än hos en rem. En rem går även tystare, men dem tar något större plats än en kedja, och har i regel kortare livslängd.

Det går även att bygga in en rem om man skulle vilja det, det finns remmar som kan arbeta i oljebad.

Källa på en tävlingscykel med med någon form av rem. Först då tror jag dig. De är också intresserade av låg vikt men inte av mer friktion.

Kedjelänkarna "flyter" ju på en oljefilm så gott som friktionsfritt medan remmen måste sträckas på ytterdiametern och tryckas ihop på innerdiametern vilket kostar energi.
Lägger du en bit av en rem över en bordskant så böjer den sig inte medan en kedja böjer sig 90 grader över bordskanten utan den minsta kraft.

På teknis räknade vi på en kraftöverföring med kedja respektive kilrem.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-04-12 kl. 10:41.
Citera
2017-04-12, 10:57
Medlem
Snusovics avatar
Viktigt att minnas är att på bilar med kamrem bytes också vattenpumpen på serviceintervallerna. Detta måste även göras på kedjebilar.
Citera
2017-04-12, 13:07
Medlem
Har läst och hört om många skräckhistorier med VAG och framförallt Audi rörande kamrem och kamkedja.

Situationer där verkstaden "diagnostiserat" bilen och gett en offert på 40-50.000,- för reparation, ibland även erbjudit sig att köpa loss bilen till en billig summa, men där det senare visat sig att det inte alls varit något större fel på bilen.
En vän till mig tag helt enkelt hem bilen, monterade en ny rem och fortsatte köra utan problem.

Så för min egen del så har jag svårt att motivera ett köp från den koncernen.

Jag påstår inte att dom på något sätt är ensamma om att fiffla, men att så många vittnar om samma sak samt att det är auktoriserade verkstäder runt om i landet dessutom gör det hela väldigt olustigt.

Kanske lite OT, ber isf om ursäkt för det.
Citera
2017-04-12, 13:36
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag vet inte varför du tittade på innehållet i länken då den inte var avsedd för dig.
Ja han har tillverkat ett eget verktyg men det behövs inte användas.

Oj ursäkta, visste inte att det var ett pm som kom på villovägar... Det känns dock som att specialverktyg mer är regel än undantag nu för tiden.
Citera
2017-04-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Volvo har ju en historia av bra remkonstruktioner som är enkla att byta. Volvo har ju med sina remmar betydligt bättre "track record" vad det gäller pålitlighet än de tre tyska premiumtillverkarna, så Volvo är ju redan i täten vad gäller det.
eh va?, så volvos kamrem är pålitligare än en dubbelkedja i en MB eller BMW *fniss* visst så är det ju, jo då..
Citera
2017-04-12, 14:48
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
eh va?, så volvos kamrem är pålitligare än en dubbelkedja i en MB eller BMW *fniss* visst så är det ju, jo då..
Det är väl bara att se vilka som har mest problem med vilket.
Nu är jag inte, och har aldrig varit nån Volvomänniska, men att påstå att de har problem med kamdrivningen i närheten av vad de tyska har är ... Ja det är väl alternativ fakta eller nåt.

Om man anser att problem är premium, ja då har Volvo helt klart misslyckats.
Citera
2017-04-12, 15:56
Medlem
svengörans avatar
Cadillac och deras Northstar (GM) motorer med kamkedja är ju ännu ett problembarn.
Jag håller mig långt borta från motorer med kamkedja och föredrar kamrem då det känns säkrare
Citera
2017-04-12, 18:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Viktigt att minnas är att på bilar med kamrem bytes också vattenpumpen på serviceintervallerna. Detta måste även göras på kedjebilar.

Nu får du hjälpa mig att tänka.
Man ska ha kamrem för då måste man byta vattenpumpen också. Är det vad du säger?

Det är ju helt åt helvete att överhuvudtaget driva vattenpumpen med kamremmen. Kamrem heter timing belt på engelska. Vattenpumpen behöver ingen exakt timing utan kan drivas med en vanlig kilrem eller t.o.m. elmotor.

Med kamrem så byter man vattenpumpen för att det är en risk att lagret på hjulet som driver vattenpumpen kan vid glapp göra att remmen kuggar ur eller ramlar av. Inte att vattenpumpningen skulle sluta fungera.

Vattenpumpar var det nog väldigt liten omsättning på förr i tiden då den drevs med samma kilrem som drev generatorn (och fläkten innan dess).
Senast redigerad av PeterNoster 2017-04-12 kl. 18:16.
Citera
2017-04-12, 18:51
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu får du hjälpa mig att tänka.
Man ska ha kamrem för då måste man byta vattenpumpen också. Är det vad du säger?

Det är ju helt åt helvete att överhuvudtaget driva vattenpumpen med kamremmen. Kamrem heter timing belt på engelska. Vattenpumpen behöver ingen exakt timing utan kan drivas med en vanlig kilrem eller t.o.m. elmotor.

Med kamrem så byter man vattenpumpen för att det är en risk att lagret på hjulet som driver vattenpumpen kan vid glapp göra att remmen kuggar ur eller ramlar av. Inte att vattenpumpningen skulle sluta fungera.

Vattenpumpar var det nog väldigt liten omsättning på förr i tiden då den drevs med samma kilrem som drev generatorn (och fläkten innan dess).

Nej, nu har du nog misförstått mig dessvärre. Beklagar om jag var otydlig, det får gå på min räkning så att säga. Det jag säger är att vattenpumparna nästan utan undantag (tror Hilux är regeln som bekräftar undantaget men nu har jag tagit en del av påskvinet så hoppas jag är ursäktad om jag har fel) drive av just kammen, rem eller kedja. En vattenpump slits precis som alla andra mekaniska/hydrauliska/elektiska delar och behöver bytas med vissa mellanrum. När kamremmen bytes så bytes också pumpen, alltså blir den bytt med vissa intervaller, för remmen har de flesta respekt för. När remmen är bytt mot kedja (och BMW hatarna kan ryka och resa, för mina BMWs har aldrig haft kedjefel) så blir dessvärre ofta pumpen bortglömd. Inte vid servicar vid respektabla verkstäder, men ibland annars, speciellt som den "heliga remintervallen" inte är lika helig längre, det är ju en kedja och den ska ju i utgångspunkten vara evigt (låt oss för argumentationens skull glömma efterstramning).

Är du nu med i hur jag tänker?

PS: generatorremmar och liknande blir fortfarande bytta med jämna mellanrum, vilken rem/kedja dom byts ihop med spelar mindre roll, bara dom blir bytta.
Senast redigerad av Snusovic 2017-04-12 kl. 19:02.
Citera
2017-04-12, 20:05
Medlem
Ska försöka bringa lite klarhet i denna tråd. Men lovar inget.

En av anledningarna att motorfabrikanterna går över till rem är avgaskraven.
Det ställs betydligt mer krav på att tiderna ska vara perfekta.
Förr gjorde det inget att kedjan sträckte sig lite. Idag tänds motorlampan.
Mindre friktion för remmen köper jag inte.

Angående att vattenpumpen drivs av kedjor är väldigt ovanligt.
Känner bara till en GM-motor.
Att vattenpumpen drivs av multiremmen på kamremsdrivna motorer är
nog lika vanligt som det motsatta.
Personligt tycker jag att det är korkat att pumpen drivs av en kamrem.

Att VW-koncernen inte kan det med kamkedjor är ingen nyhet.
Nu har de inga motorer längre med kedja,så det kan vi släppa.
Men det finns några fler som inte klarar av det. T.e.x BMWs 1.8L m.fl.

Tyskarna har svårt med detta.
Påminner mig om deras kamaxlar förr i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in