2017-04-12, 20:16
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Ska försöka bringa lite klarhet i denna tråd. Men lovar inget.

En av anledningarna att motorfabrikanterna går över till rem är avgaskraven.
Det ställs betydligt mer krav på att tiderna ska vara perfekta.
Förr gjorde det inget att kedjan sträckte sig lite. Idag tänds motorlampan.
Mindre friktion för remmen köper jag inte.

Angående att vattenpumpen drivs av kedjor är väldigt ovanligt.
Känner bara till en GM-motor.
Att vattenpumpen drivs av multiremmen på kamremsdrivna motorer är
nog lika vanligt som det motsatta.
Personligt tycker jag att det är korkat att pumpen drivs av en kamrem.

Att VW-koncernen inte kan det med kamkedjor är ingen nyhet.
Nu har de inga motorer längre med kedja,så det kan vi släppa.
Men det finns några fler som inte klarar av det. T.e.x BMWs 1.8L m.fl.

Tyskarna har svårt med detta.
Påminner mig om deras kamaxlar förr i tiden.

Dagens BMW kan jag inte utala mig om, men länge drevs vattenpumparna av kammen. Har en 2,5L som bevis på detta. Betalar du frakten så kan du få den hemskickad om du vill kolla.
Citera
2017-04-12, 20:52
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekalle8
Jag får helt enkelt vänta tills jag får bilen och se om den har kamrem eller kedja, vad är egentligen bäst? Kamrem eller kedja?

Kedja behöver nödvändigtvis inte vara bättre. VAG har exempelvis genom åren haft påtagliga bekymmer med sina kedjedrivna maskiner. Moderna remdrivna motorer har dessutom en relativt lång livslängd innan byte krävs.

Men tacka vetja stötstänger
Citera
2017-04-12, 21:10
Medlem
Varför har BMW dåliga kedjor? Vad gör dom dåliga? Ägde en E39 525i som fungerade fint i kedjan, körde den nästan dagligen 7 år utan att ens ha tänkt på att serva kedjan.
Sen pajade bromsen, och var ett rent helvete att fixa
Citera
2017-04-12, 21:18
Medlem
My 2cents,

En kamrem byter man efter en viss tid eller efter ett antal mil och det är en givetvis en kostnad om du måste demontera fronten och gräva in dig in i motorn, men oftast är det inte så och inget större jobb men det beror på vilken motor, kostar normalt från 4k till 25k eller mer för den dyrare.

En kamkedja däremot ska hålla bilen ut, är det tänkt, men däremot så gör den inte det på många dyrare bilar och de billigare bilarna har oftast inga problem och vad beror det på?

Longlife oljebyten är en orsak men även dålig konstruktion och det blir inte bättre att placeringen av kamkedjan är vid torpedväggen där ett byte gör att motorn måste lyftas ur.
Toyotas kamkedjedrivna motorer har inga problem, BMW har delvis stora problem och åtgärder innebär att motorn ska lyftas ur och det kostar multum.

Så Kamrem eller Kedja?

Jag hade valt kedja som är bäst men inte om den sitter i en tysk bil utan garanti.
Senast redigerad av TeslaDC 2017-04-12 kl. 21:23.
Citera
2017-04-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Dagens BMW kan jag inte utala mig om, men länge drevs vattenpumparna av kammen. Har en 2,5L som bevis på detta. Betalar du frakten så kan du få den hemskickad om du vill kolla.

Ärligt talat så har jag ingen förklaring på att jag lägger tid på ditt påstående och fråga.

Även om du inte kommer att tro mig så finns det fler motorer än din 2.5L.
Gör dig inget besvär av att skicka vattenpumpen från en BMW till mig,tack.
Hade det varit till en riktig motor så hade det nog frestat mig,måste jag erkänna.
Citera
2017-04-12, 22:49
Medlem
Citat:
Ärligt talat så har jag ingen förklaring på att jag lägger tid på ditt påstående och fråga.

Även om du inte kommer att tro mig så finns det fler motorer än din 2.5L.
Gör dig inget besvär av att skicka vattenpumpen från en BMW till mig,tack.
Hade det varit till en riktig motor så hade det nog frestat mig,måste jag erkänna.

Inte för att det angår mig, men att driva vattenpumpen med kamremmen har Toyota gjort i minst 15år i deras V8 motorer. Det går och fungerar utmärkt.
Citera
2017-04-12, 23:51
Medlem
Citat:
Att vattenpumpen drivs av multiremmen på kamremsdrivna motorer är
nog lika vanligt som det motsatta.
Personligt tycker jag att det är korkat att pumpen drivs av en kamrem.
Främsta orsaken att driva vattenpumpen med kamrem är av utrymmesskäl, det är en kompaktare lösning och mindre rörelse förluster.
I äldre bilar med mycket extra utrymme i motorrummet så fanns det plats för en extern vattenpump samt remdrift, det är mer begränsat utrymme i modernare bilar (eller välanvänt utrymma snarare) men det finns fortfarande externa vattenpumpar i vissa bilar.
Jag tror även det i framtiden kommer bli vanligare med elektriska vattenpumpar med hårdare krav på bränsleförbrukning och avgasrening.
Citera
2017-04-13, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Främsta orsaken att driva vattenpumpen med kamrem är av utrymmesskäl, det är en kompaktare lösning och mindre rörelse förluster.
I äldre bilar med mycket extra utrymme i motorrummet så fanns det plats för en extern vattenpump samt remdrift, det är mer begränsat utrymme i modernare bilar (eller välanvänt utrymma snarare) men det finns fortfarande externa vattenpumpar i vissa bilar.
Jag tror även det i framtiden kommer bli vanligare med elektriska vattenpumpar med hårdare krav på bränsleförbrukning och avgasrening.

Det tror jag med, det är inte så många icke-elektriska delar kvar efter det som får en motor att snurra, direktinsprutning och snart elektrisk variabel kam styrning och till slut en liten elektrisk turbo som ökar trycket i insuget som ger en sista boost innan direktinsprutningen.
Senast redigerad av TeslaDC 2017-04-13 kl. 00:49.
Citera
2017-04-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Källa på en tävlingscykel med med någon form av rem. Först då tror jag dig. De är också intresserade av låg vikt men inte av mer friktion.

Kedjelänkarna "flyter" ju på en oljefilm så gott som friktionsfritt medan remmen måste sträckas på ytterdiametern och tryckas ihop på innerdiametern vilket kostar energi.
Lägger du en bit av en rem över en bordskant så böjer den sig inte medan en kedja böjer sig 90 grader över bordskanten utan den minsta kraft.

På teknis räknade vi på en kraftöverföring med kedja respektive kilrem.

Nu var det väl ändå bilmotorer vi talade om och inte cyklar? Bland annat Ford testade att bygga om en av deras V6 motorer med kamkedja till remdrift och ljudnivån sjönk 2-3 dB samtidigt som vridmomentet som åtgick för att driva kammarna sjönk med runt 1-1,25%.

Förluster på grund av hysteres i remmen är väldigt små.
Citera
2017-04-13, 17:52
Medlem
orvarens avatar
Non interference motor,med rem,som kommer bytas när den går av!😁

Prova det på en nyare bil..
Citera
2017-04-17, 00:33
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Nu var det väl ändå bilmotorer vi talade om och inte cyklar? Bland annat Ford testade att bygga om en av deras V6 motorer med kamkedja till remdrift och ljudnivån sjönk 2-3 dB samtidigt som vridmomentet som åtgick för att driva kammarna sjönk med runt 1-1,25%.

Förluster på grund av hysteres i remmen är väldigt små.

Helt riktigt, Den tunga kedjan ger betydligt större förluster. Det är väl också en av anledningarna att kedjorna blir sämre. Man försöker att göra dessa lättare men ändå tillräckligt hållbara.

https://ww2.gates.com/europe/brochure.cfm?brochure=10406&location_id=5258

Jag hade någon bekant för många år sedan som jobbade med att effektmäta motorcyklar i bromsbänk, De som kom in med sina nya dyra effektavgassystem för att få några fler hästkrafter blev ofta chockade över att de kunde få många fler hästkrafter på bakhjulet genom att smörja drivkedjan.
Citera
2017-04-17, 10:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Helt riktigt, Den tunga kedjan ger betydligt större förluster. Det är väl också en av anledningarna att kedjorna blir sämre. Man försöker att göra dessa lättare men ändå tillräckligt hållbara.

https://ww2.gates.com/europe/brochure.cfm?brochure=10406&location_id=5258

Jag hade någon bekant för många år sedan som jobbade med att effektmäta motorcyklar i bromsbänk, De som kom in med sina nya dyra effektavgassystem för att få några fler hästkrafter blev ofta chockade över att de kunde få många fler hästkrafter på bakhjulet genom att smörja drivkedjan.

Men nu går ju en kedja i motorn i olja. Det blir ingen kontakt metall mot metall som i en osmörjd cykelkedja. Varför har man inte kamrem i en motorsåg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in