Citat:
Ursprungligen postat av
Studsboll
Att GM visade sig vara en kaosimport som skulle utvisas är något som är avgörande för vem som vinner på dådet. Hade det varit ett terrordåd med en GM som tagit sig in i landet kort före dådet i akt och mening att begå gärningen hade S i egenskap av regerande parti kunna vinna på detta genom att agera som en trygg och enande faktor, som ofta sker vid traumatiska händelser i samhället. Nu var GM en uppenbar kaosimport vars närvaro i landet gjorts möjlig av regeringspartiernas oansvariga politik. Detta är något som även svårt pk-skadade medborgare kan observera och reagera på. Även om dådet inte kommer leda till en massiv väljarflykt till SD så kommer deras alternativ framstå som den givna motpolen till de partier som är ansvariga för att landet just nu är fullt av personer som är spegelbilder av den aktuella terroristen. Även gammelmedia kommer påverkas och de kommer bli tvungna att rapportera mer öppet om asylfiaskot för att kunna behålla det lilla av förtroende de har kvar.
Jag är kanske lite mer pessimist, men jag tror att den enda politiska handling vi kommer att se är en bred amnesti. Rent polisiärt kommer det inte gå att utvisa det stora antal som behövs, och därtill har vi aktivister inom media och förvaltning som kommer att kämpa emot utvisningar.
Min gissning är att det mediala spinnet rätt snart kommer att slå in på det spåret.