Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-06, 10:07
  #25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför kommer du med påståenden om att emittenter agerat brottsligt när det är tydligt att det är DU som inte läst på om de produkter du handlat med?

Det ligger ju i så fall närmare till hands att det skulle vara brottsligt att komma med de påståenden om emittenters brottslighet som du gör.

Kanske, men jag lärde mig läxan iaf. Jag sålde bull-minis igår innan stängning då jag misstänkte att de skulle dra på hävstången idag och även att börsen kan falla. Idag aktiverades stop losset och minisen slutade att fungera.
Citera
2017-04-06, 10:36
  #26
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kanske, men jag lärde mig läxan iaf. Jag sålde bull-minis igår innan stängning då jag misstänkte att de skulle dra på hävstången idag och även att börsen kan falla. Idag aktiverades stop losset och minisen slutade att fungera.

De ändrar inte aktivt hävstången. Hävstången är beroende av finansieringsnivån, som är fast (bortsett från att finansieringskostnaden för produkten tas ut genom att finansieringsnivån justeras en aning varje dag, men det har begränsad effekt på produktens performance i kortare tidsperspektiv).

Om du köper en Mini-Long på OMXS30 vid 1580, och finansieringsnivån ligger på 1520 så är kursen på produkten 60 kr (d.v.s du lånar 1520kr av priset och du står själv för resterande 60kr, totalt 1580). Då har du en hävstång på 26,3 (1580 / 60). Sjunker OMXS30 till 1560 så kommer din Mini-Long stå i 40 kr (1560 - 1520 = 40) eftersom finansieringsnivån är densamma (undantaget justering för finansieringskostnaden). Då har du således en hävstång på 39 (1560 / 40).

Det är det som kallas linjär hävstång, och det är anledningen till att en Mini-Future inte har någon urholkningseffekt.

Anta att du har en produkt med hävstång 10 och kursen 100 kr. Om underliggande första dagen går ner 5% så kommer din produkt gå ner med 50% och då vara värd 50 kr. Om underliggande dagen efter återgår till ursprungskursen igen så kommer din produkt behöva en dubbelt så stor hävstång för att också återgå till break even (eftersom den nu är värd hälften så mycket). Det får du med en linjär hävstång, som Mini-Futures har. Med daglig hävstång så hade du haft hävstång 10 även andra dagen, men på hälften så stort värde, vilket hade gjort att produkten bara återhämtat sig till strax över 75% av ursprungsvärdet.
__________________
Senast redigerad av DeMysteriis 2017-04-06 kl. 10:39.
Citera
2017-04-06, 10:39
  #27
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Anta att du har en produkt med hävstång 10 och kursen 100 kr. Om underliggande första dagen går ner 5% så kommer din produkt gå ner med 50% och då vara värd 50 kr. Om underliggande dagen efter återgår till ursprungskursen igen så kommer din produkt behöva en dubbelt så stor hävstång för att också återgå till break even (eftersom den nu är värd hälften så mycket). Det får du med en linjär hävstång, som Mini-Futures har. Med daglig hävstång så hade du haft hävstång 10 även andra dagen, men på hälften så stort värde, vilket hade gjort att produkten bara återhämtat sig till strax över 75% av ursprungsvärdet.

Nu förstår jag bättre hur mini futures fungerar.

Det fetmarkerade gäller alltså certifikat?
Citera
2017-04-06, 10:49
  #28
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nu förstår jag bättre hur mini futures fungerar.

Det fetmarkerade gäller alltså certifikat?

Till exempel ja. Alla produkter där du har daglig hävstång.
Citera
2017-04-06, 10:51
  #29
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Till exempel ja. Alla produkter där du har daglig hävstång.

Även cfd?
Citera
2017-04-06, 11:15
  #30
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Även cfd?

Nej, CFD'er har inte daglig hävstång. Men jag håller inte på med CFD-handel, så någon annan får svara om du undrar mer om dessa.
Citera
2017-04-06, 20:49
  #31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kanske, men jag lärde mig läxan iaf. Jag sålde bull-minis igår innan stängning då jag misstänkte att de skulle dra på hävstången idag och även att börsen kan falla. Idag aktiverades stop losset och minisen slutade att fungera.
Vad menar du med "Kanske"? Om jag ställer en fråga gällande "Varför", hur kan svaret då inledas med "Kanske"?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback