Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-30, 11:09
  #1
Medlem
Dudinkas avatar
1. Jag köper ett värdepapper för 500 kr som har en hävstång på 3x.

2. Nu får jag alltså ett värdepapper värt 1500 kr som har ett inbyggt lån till banken på 1000 kr.

3. De 500 kr jag har betalt agerar som säkerhet på detta lån.

4. Värdepappret sjunker i värde med 34 %, alltså från 1500 kr till 990 kr.

A. Kommer då banken dra in mitt lån eftersom där nu saknas säkerhet?

B. Tar då banken tillbaka hela mitt värdepapper?

C. Kan man bli skyldig banken pengar om man handlar värdepapper med hävstång och värdet sjunker för snabbt?
Citera
2017-03-30, 11:35
  #2
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudinka
1. Jag köper ett värdepapper för 500 kr som har en hävstång på 3x.

2. Nu får jag alltså ett värdepapper värt 1500 kr som har ett inbyggt lån till banken på 1000 kr.

3. De 500 kr jag har betalt agerar som säkerhet på detta lån.

4. Värdepappret sjunker i värde med 34 %, alltså från 1500 kr till 990 kr.

A. Kommer då banken dra in mitt lån eftersom där nu saknas säkerhet?

B. Tar då banken tillbaka hela mitt värdepapper?

C. Kan man bli skyldig banken pengar om man handlar värdepapper med hävstång och värdet sjunker för snabbt?

A & B: Banken drar inte in ditt lån. Värdepapprena tvångssäljs och du blir skyldig mellanskillnaden om inte försäljningen täcker lånet.

C: Så in i helvete.

Regler och gränser för tvångsförsäljning varierar så läs noga på innan du börjar handla.
Citera
2017-03-30, 11:37
  #3
Medlem
Dudinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
A & B: Banken drar inte in ditt lån. Värdepapprena tvångssäljs och du blir skyldig mellanskillnaden om inte försäljningen täcker lånet.

C: Så in i helvete.

Regler och gränser för tvångsförsäljning varierar så läs noga på innan du börjar handla.

Tack för svar, det var detta jag misstänkte.
Citera
2017-03-30, 11:52
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudinka
Tack för svar, det var detta jag misstänkte.

Det kan noteras att alla värdepapper inte tvångsförsäljs "bara" för att säkerheten är borta, utan det kan variera från papper till papper. Har du exempelvis andra obelånade papper i portföljen kan dessa i vissa fall tas som säkerhet istället.
Citera
2017-03-30, 11:58
  #5
Medlem
Bunsofsteels avatar
Hävstångshandel med derivat kan vara mycket lukrativt.

För att minimera dina risker bör du dock bara day-tradea, dvs. inte ha några placeringar vid börsstängning (fan vet hur börsen öppnar dagen efter...) samt om du inte har möjlighet att bevaka börsen non-stop under dagen måste du sätta upp regler för stop-loss.

Framför allt, du måste ha järnkoll på regelverket för tvångsförsäljning!!!

Räntan på lånet brukar vara försumbart så den är skit samma.


Lycka till!
Citera
2017-03-30, 19:17
  #6
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Hävstångshandel med derivat kan vara mycket lukrativt.

För att minimera dina risker bör du dock bara day-tradea, dvs. inte ha några placeringar vid börsstängning (fan vet hur börsen öppnar dagen efter...) samt om du inte har möjlighet att bevaka börsen non-stop under dagen måste du sätta upp regler för stop-loss.

Framför allt, du måste ha järnkoll på regelverket för tvångsförsäljning!!!

Räntan på lånet brukar vara försumbart så den är skit samma.


Lycka till!
Vad är det som är luckrativt med detta mot ett lika stort saldo man köper aktien för om man lyckas?
Citera
2017-03-31, 07:04
  #7
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Vad är det som är luckrativt med detta mot ett lika stort saldo man köper aktien för om man lyckas?

CFD:er har fler stop-loss möjligheter samt du kan även "spela på nervägen" dvs blankningsaffärer.

Men oavsett detta, den stora skillnaden är att om du köper derivat som CFD:er och det t.ex. är hävstång på 20x så finns ju möjligheten att göra 20 ggr högre vinst (men givetvis även motsvarande förlust).

Valutahandel har väl om jag inte minns fel hävstång upp till 50 ggr.

Har du 200k i depån kan du handla dollar för tio mille helt plötsligt...
Citera
2017-03-31, 07:39
  #8
Medlem
Om man är ny i hävstångsbranschen så håll dig ifrån cfd:s. Läs på om minifutures enklaste formen för
hävstångshandel och du kan aldrig bli skyldig pengar till banken eftersom de har inbyggd stoploss.
Citera
2017-03-31, 08:20
  #9
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av titticaca
Om man är ny i hävstångsbranschen så håll dig ifrån cfd:s. Läs på om minifutures enklaste formen för
hävstångshandel och du kan aldrig bli skyldig pengar till banken eftersom de har inbyggd stoploss.

Jag skulle snarare säga akta dig för mini futures. Bankerna vrider sina hävstånger lite hur som helst. Vid nedgång ökar dom hävstången och vid uppgång stryper dom hävstången och kvar står du som en förlorare i slutändan. Certifikat är då bättre om man inte planerar att ha dom över en längre tid pga urholkningen.
Citera
2017-03-31, 08:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Vad är det som är luckrativt med detta mot ett lika stort saldo man köper aktien för om man lyckas?


Det finns något som kallas för opportunity cost på engelska. Om man bara låser upp 1/3 av pengarna för att få samma exponering så kan man ha fler positioner igång samtidigt. Det är därför man håller på med derivat.
Citera
2017-03-31, 10:14
  #11
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag skulle snarare säga akta dig för mini futures. Bankerna vrider sina hävstånger lite hur som helst. Vid nedgång ökar dom hävstången och vid uppgång stryper dom hävstången och kvar står du som en förlorare i slutändan. Certifikat är då bättre om man inte planerar att ha dom över en längre tid pga urholkningen.

Att certifikat urholkas beror just på att hävstången inte förändras med kursen! Först klagar du på att hävstången förändras i minifutures, sedan säger du att en nackdel med certifikat är att de har en urholkning.

De vrider inte på hävstången lite "hur som helst" utan du kan med vanlig grundskolematte beräkna vad hävstången kommer vara beroende på vad kursen på underliggande är. Du har bara ingen aning om hur produkterna du handlar fungerar, det är problemet.
Citera
2017-03-31, 10:23
  #12
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Att certifikat urholkas beror just på att hävstången inte förändras med kursen! Först klagar du på att hävstången förändras i minifutures, sedan säger du att en nackdel med certifikat är att de har en urholkning.

De vrider inte på hävstången lite "hur som helst" utan du kan med vanlig grundskolematte beräkna vad hävstången kommer vara beroende på vad kursen på underliggande är. Du har bara ingen aning om hur produkterna du handlar fungerar, det är problemet.

Mini futures är rent lurendrejeri. Ta en titt på denna: https://www.avanza.se/borshandlade-p...-s-omx-ava-114

Den har ökat med ynka 1,4% från igår, trots att hävstången igår var 45 och den har inte rört sig någonting idag. Alla borde akta sig för såna här produkter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback